היה צחוקים: אבי נשר על "פלאות"
איך מחזיקים צוות שחקנים, כשהמצחיקנים אדיר מילר ואורי חזקיה מחליפים בדיחות על הסט? אבי נשר היה צריך להתמודד עם האתגר בצילומי סרטו החדש. "מה שמצחיק על הסט, עצוב בחדר העריכה", הוא אומר. מאחורי הפלאים של "פלאות"
אחרי כל כך הרבה סרטים מצליחים, שנטמעו היטב בתרבות הישראלית הפופולרית, ביקש הבמאי אבי נשר ("הלהקה", "סוף העולם שמאלה", "פעם הייתי") לפנות לאפיקים קצת פחות מוכרים ומאתגרים של ז'אנר הסרט האפל. בעזרת סולן הדג נחש, שאנן סטריט, ובהשראת המותחן "צ'יינה טאון" של רומן פולנסקי, יצר את סרטו החדש "פלאות" אותו מיקם בסמטאותיה של ירושלים - בין קהילת האמנים האלטרנטיבית המקומית, למיסטיקנים ומנהיגי הכתות ששוכנים לצדה.
במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet :
- רוני ליבנה על "מערבולות"
- סאמח זועבי על "איש ללא סלולרי"
- יונתן פז על "מחכים לסורקין"
- ערן ריקליס על "להישאר בחיים"
- יהונתן אינדורסקי על "זמן פוניבז'"
אל המסע החדש שלו זימן את אדיר מילר, איתו עבד בעבר בסרטים "הסודות" ו"פעם הייתי", ואיתו על הסט התייצבו השחקנים יהודה לוי, יובל שרף, גברי בנאי, אלברט אילוז ואחרים, וגם שניים נטולי ניסיון: הזמרת אפרת גוש וגם הסטנד-אפיסט אורי חזקיה, שמגלם את הגיבור של הסרט, אמן הגרפיטי הזרוק ארנב - תפקיד שדרש ממנו אלתורים רבים, וכך גם מנשר עצמו. זאת מכיוון שבסרט שולבו קטעי אנימציה, בו קמים ציוריו של ארנב לחיים. זהו ניסוי ראשוני ביצירתו של הבמאי.
"נוצרה שפה ויזואלית מאוד יחודית לארנב, אבל סטטית. בצילומים צריך לצלם את הלייב-אקשן כנגד קיר ירוק לשם תיכנס האנימציה, וכמובן שזה מאוד מאוד קשה לביים שחקנים על דברים שהם לא שם", הוא מסביר, "הפעולה נעשתה בעצם במקביל - כשהשחקן משחק, והאנימציה - נוסיף אותה בשלב מאוחר יותר".
עוד על "פלאות" - סרטו החדש של אבי נשר:
- הקסם הוליוודי, הסרט ישראלי: שמוליק דובדבני על "פלאות"
- יהודה לוי: "לא התקלחתי בשביל הצילומים"
- עיר פלאות: ירושלים של אבי נשר ושאנן סטריט
- המראות שמאחורי הצלילים והקולות בסרט "פלאות"
- ארנב-ויז'ן: האנימציה של "פלאות"
"אני מאמין גדול בשחקנים כשותפים ליצירה ולא רק כשכירים שאומרים את הטקסטים שלך, ואכן כל אחד מהשחקנים ניהל דיאלוג עם הדמות שלו במשך שלושה-ארבעה חודשי חזרות",
מספר נשר על העבודה הדינמית שלו עם שחקניו, "תהליך העבודה היה מרתק כי אני משכתב את התסריט כל שבוע, כי דברים מאוד משתנים דרך העבודה עם השחקנים. עד סוף החזרות, התסריט מקבל הרבה מאוד תפניות חדשות, והשחקן והדמות בעצם הופכים ליישות אחת, מה שמייצר אמינות מאוד גדולה כשתה מגיע לצילומים".
הבעיה הגדולה שהיתה לנשר בעבודה עם השחקנים, היא היותם של חלקם ובראשם מילר וחזקיה בדרנים מצחיקים במיוחד. זה בא לידי ביטוי במהלך הצילומים וגרם ללא מעט בלאגן כשמילר וחזקיה הפכו את הסט לבימת סטנד-אפ. "קומדיה מצריכה הרבה רצינות והרבה דיוק. יש אמירה נדושה אך נכונה, שמה שמצחיק על הסט, מאוד עצוב בחדר העריכה". אז איך נשר השתלט על המהומה? צפו בכתבת הערות הבמאי, ונראה אתכם לא מתפקעים מצחוק.