פרטנר מסתירה מסלולים מוזלים מלקוחות אורנג'?
האם בפרטנר מעדיפים שלקוחות אורנג' יישארו באורנג' ולא מספרים להם על המותג המוזל יותר של פרטנר 012 מובייל? כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית שהגישו שני צרכנים. עוד נטען שהחברה מחייבת לקוחות שעוברים מאורנג' ל-012 מובייל, לשלם על סים חדש, למרות ששניהם מותגים של פרטנר
שני צרכנים הגישו בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת פרטנר בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בטענה שהחברה מפרה את תנאי הרישיון שלה, מטעה צרכנים בחוסר תום לב ומתעשרת על חשבונם, בכך שאינה מפרסמת את המותג המוזל 012 מובייל (012 mobile) כמסלול הצטרפות אפשרי בקרב ציבור לקוחותיה ברשת אורנג'.
- פרטנר מבטיחה: עד 40 אחוז יותר סוללה
- אושרה ייצוגית נגד פרטנר על גבייה טרם ניוד
בנוסף, כשאלה כבר מבקשים לעבור ל-012 מובייל, היא מבקשת מהם לשלם על כרטיס סים חדש, למרות שבפועל מדובר באותה רשת סלולרית ובשני מותגים השייכים לאותה חברה בדיוק, בעלת אותו רשיון מפעיל סלולר. גובה התביעה: 231.5 מיליון שקל. בא כוחם של התובעים הוא עוה"ד אסף פינק ממשרד עורכי-הדין יעקב פינק.
אחד התובעים הוא לקוח ותיק של פרטנר. הוא החליט לעבור מאורנג' ל-012 מובייל בעת השקת המותג ושילם 33 שקל על סים חדש (היום היה משלם 33.28 שקל). את כרטיס הסים אסף באחת מחנויות רשת yellow. לו היה מקבל אותו במשלוח - היה משלם עליו 49 שקל או 49.42 שקל כיום. כל זאת - למרות שגם כרטיס הסים הקיים שלו מתאים לרשת הסלולרית של פרטנר. אם כך, מדוע היה עליו לשלם על כרטיס סים חדש?
בנוסף הוא טוען כי טורטר לשווא בהזמנת כרטיס סים, ניוד מספרו ופתיחת הוראת קבע חדשה כדי לעבור ל-012 מובייל, במקום שבפרטנר יאפשרו לעשות זאת בשיחת טלפון אחת, כיוון שהוא לקוח אורנג' והמעבר שלו פשוט יותר מבחינה טכנית.
"הפיצול לשני מותגים מנע ממני לעבור למסלול מוזל"
התובעת הנוספת היא לקוחת אורנג' ששילמה 126-125 שקל בחודש לאורנג'. הצרכנית טוענת שלא קיבלה מהחברה מידע על המסלולים של המותג הזול של פרטנר: 012 מובייל, שהושק ביולי 2012. המחירים של המותג הזול עמדו על 98 ו-89 שקל לחודש בעת ההשקה וירדו ל-44, 49 ול-59 שקל לחודש. לו היתה יודעת על כך, לטענתה, היתה חוסכת 324 שקל בשנה.
לטענתה, היא בדקה באתר האינטרנט ובפרסומי פרטנר כדי לחפש מסלולים זולים יותר מהמסלול שלה ולא מצאה כאלה. היא התקשרה לטענתה מספר פעמים לשירות הטלפוני של אורנג' כדי לבקש מסלול זול יותר, לנוכח היכנסן לשוק של החברות החדשות, אך לא סיפרו לה על אופציות זולות יותר. נציגה אחת אמרה לה שאם היא רוצה מסלול זול יותר - שתעבור ל-012 מובייל. הצרכנית חשבה שזו חברה נפרדת וגם כשאמרו לה בסופו של דבר שזו חברה בת, נתבקשה להתקשר לשירות לקוחות שונה.
שניהם מבקשים פיצוי על הנזק הממוני - ההפרש בין התשלום אותו שילמו לאורנג' לבין התשלום אותו יכלו לשלם לו היו עוברים ל-012 מובייל, או הפרש של 33 שקל במקרה של הצרכן. וכן על נזק לא ממוני - בגין פגיעה באוטונומיה, כי החברה לא יידעה לכאורה את הלקוחות על האפשרות לעבור למסלול 012 מובייל וכן מטרטרת לקוחות בקניית סים חדש ובהוראת קבע חדשה במעבר ל-012 מובייל, כך נטען.
"בעל הרשיון רשאי לגבות חד פעמית על כרטיס סים"
לפי כתב התביעה, רשיון חברות הסלולר קובע כי "בעל הרשיון יאפשר לכל מנוי לעבור ללא אפליה, מסל שירותים אחד לסל שירותים אחר שמוצע באותה עת על ידו". עוד נכתב כי "בעל הרישיון יעמיד לרשות כל מבקש, במשרדי השירות ובמוקדי הפנייה, מידע מלא מפורט וללא תמורה בדבר התעריפים העדכניים לכל שירותיו".
עוד לפי הרישיון: "בעל הרשיון רשאי לגבות ממנוייו דמי התקנה חד פעמיים, בעד חיבור ציוד קצה נייד או נישא, שברשות המנוי אל מערכת הרט"ן, כולל הנפקת כרטיס חכם (SIM) למנוי או דמי רישים חד פעמיים.."
בפרטנר יכולים לטעון בביהמ"ש שלמרות שמדובר בשני מותגים השייכים לחברת פרטנר, הם חוסים תחת שתי חברות נפרדות ולכן אין פה הסתרה של מסלולים מוזלים. ולראייה, בשירות הלקוחות, כך נטען בכתב הבקשה לתביעה, מתארים את 012 מובייל כ"חברת בת". זו גם הסיבה שהחברה מפרסמת את המותג 012 מובייל בנפרד ובאתר אינטרנט נפרד. למעשה, המותג המוזל הוא תעלול שיווקי שנועד להתחרות במגרש של גולן טלקום ו-HOT מובייל ולא ברור אם הגבייה על כרטיס סים נוסף אכן נחוצה עבור המעבר מאורנג' למותג 012 מובייל.
לפי אומדן עורכי-הדין, סך הנזק לקבוצה הראשונה של נפגעים 225,463,500 שקל. סך הנזק לקבוצה השנייה הוא 6,057,775 שקל ביחד, סך הנזק לכלל חברי הקבוצה עומד על 231,521,275 שקל.
מפרטנר נמסר בתגובה: "פרטנר לומדת את כתב התביעה וכל התייחסות לטענות המועלות בו, תיעשה במסגרת ההליכים המשפטיים".