עבדים הייתם - ועבדים נשארתם
עסק הפותח את שעריו בשבת מכריח את עובדיו להפוך לעבדים, ואינו זכאי לקבל תו תקן חברתי. פסיקת בג"ץ היא הזדמנות מופלאה עבור החברה הישראלית להשתחרר מתרבות הצריכה ומהשעבוד, ולכונן לה שבת של חירות. כל אזרח בדרכו
לפני שנים רבות נשאלנו על ידי הקבוצה המופלאה של "במעגלי צדק", בשעה שהחלה בפרוייקט הענקת "תו תקן חברתי" לעסקים שונים, האם ראוי להעניק תו תקן חברתי כזה למסעדות לא כשרות.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >
לאחר התלבטות רבה, אמרנו כן. גם מקום לא כשר צריך להתנהל בצדק וביושר כלפי עובדיו, ספקיו, לקוחותיו והמדינה. לאחר מכן, נשאלנו האם להעניק תו זה גם למקומות הפתוחים בשבת. כאן הייתה התשובה שלנו הרבה יותר מסויגת – שכן יש סתירה מיניה וביה בין תו תקן חברתי, ובין מקום הפותח שעריו בשבת.
חייבים להיאבק בעבדות המודרנית
השבת המופיעה בתורה נובעת משני מקורות. מקור אחד הוא סיפור בריאת העולם, שבו נועדה השבת כדי לחדשאת האמונה באלוהים כבורא העולם; מקור שני הוא יציאת מצרים. התורה מלמדת כי דווקא עם שיודע מה משמעות ההוויה כעבד – שכן אנו עצמנו היינו במצרים – חייב להעניק לכל באי עולם, וגם לעבדים ולשפחות את יום השבת כיום חרות. לפיכך, מקום הפתוח בשבת מקרין את ההפך הגמור מכך, ועל כן אין מקום להעניק לו תו תקן חברתי.
כך אני רואה את פסק הדין של בית המשפט העליון בסוגיית פתיחת בתי העסק בשבת בתל אביב. אל נא נטעה: בית המשפט העליון לא הפך להיות דתי, ופסק הדין שלו אינו נובע מקדושת יום השבת התורתית. ברם, בין פסק דין זה ובין האמור בתורה יש הרבה נקודות חפיפה.
אנחנו חייבים להיאבק בעבדות המודרנית, קרי: מקומות הפתוחים בשבת ומעודדים את עובדיהם לעבוד שבעה ימים בשבוע, ולמעשה לחיות חיי עבדות.
כולנו זקוקים לקדש משהו, בדרכנו
הפתרון של הענקת יום חופשי אחר במקום יום השבת, אינו ממלא את ייעודו: ראשית, הוא פיתרון פיקטיבי שאינו מיושם בפועל; שנית, הוא מפעיל לחץ על אנשים לעבוד בשבת, כאשר יתר הציבור שובת, ונמנע מהם לכונן יום שבת כראוי; שלישית, הוא אינו מסוגל להקרין על ההוויה הישראלית כולה את האווירה הציבורית של יום השבת, כיום שיש בו שביתה לפחות מתעשייה ומסחר - ורביעית, הדבר חשוב גם לבעלי העסקים עצמם. גם הם זקוקים ליום אחד, מיוחד, קדוש בדרכם שלהם, כדי לצאת מהשעבוד הזה.
לפיכך, הפיתרון אינו נעוץ בשינוי החוק (והיכן כל אבירי הדמוקרטיה המתנגדים ל"חוק עוקף בג"ץ"?)
מדובר בהזדמנות מופלאה שנקרתה בפני החברה הישראלית לערוך שידוד מערכות מחדש, ולדון באופיו של יום השבת במישור הציבורי.
לצערי, לא יהיה זה יום השבת הדתי וההלכתי. ואף על פי כן, יש ערך עצום בכך שהחברה כולה תחליט שביום השבת מתחדשים כולם, כל אחד בדרכו, ומשתחררים מתרבות הצריכה, מהשעבוד לעבודה, מניצול עובדים מוחלשים שנאלצים לשלם את מחיר המסחר, ופונים לדמות אחרת של יום השבת. רק טוב זה יעשה לחברה הישראלית.