"ההצעה הטובה ביותר": ומותר לוותר עליה
סרטו החדש של ג'וזפה טורנטורה "ההצעה הטובה ביותר" עוסק בגבר מזדקן קר ומחושב שהתשוקה משתלטת עליו. בניגוד אליו הבמאי האיטלקי הוותיק נשאר קפדן ומהודק מדי, וכך גם הדרמה מאבדת קצת מעוצמותיה הרגשיות. ובכל זאת, ג'פרי ראש מרשים בדמות נוקשה-יצרית בתפקיד הראשי
"ההצעה הטובה ביותר" (“The Best Offer”), סרטו החדש של הבמאי האיטלקי ג'וזפה טורנטורה, נראה במבט ראשון מאוד שונה מסרטו המוקדם והמפורסם "סינמה פרדיסו" (1988). בעוד שהסרט הקלאסי ההוא עסק בחברות מחממת הלב בין ילד חמוד למקרין סרטים אבהי, הגיבור של הסרט הנוכחי חי חיים קרים שבהם הוא נמנע מליצור קשר עם אדם אחר. אך מתחת לפני השטח יש נושא שהיה בסרט הקודם, וחוזר גם בסרט הנוכחי: היכולת להתאהב בדימויים של אישה.
ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:
בסצנה מפורסמת המסיימת את "סינמה פרדיסו", הילד שבגר והפך לגבר חוזר לבית הקולנוע שבו גדל, ושכעת עומד להיות מוחרב. על המסך מוקרן הגלגל שעליו כל הקטעים שצונזרו מהסרטים של ילדותו: רגעים של אהבה גדולה מהחיים ושל יופי נשי מסחרר שהונצחו על צלולואיד. בשילוב עם המוזיקה המפורסמת של אניו מוריקונה, אף עין יבשה לא נותרה באולם. הסרט הנוכחי, קר הרבה יותר, נע לעבר סצנה שהיא במידה רבה היפוך של זו הקודמת.
סרט אמנותי
וירג'יל אולדמן (ג'פרי ראש), הגיבור של הסרט הנוכחי, הוא אדם שכל חייו מוקדשים לעבודתו כמי שמאתר, מעריך ומוכר יצירות אמנות וחפצים עתיקים. הוא רב אומן בעבודתו, ומשלב בין ידע אבסולוטי וחושים חדים המאפשרים לו לאתר זיופים כמו גם שכיות חמדה נסתרות.
את בית המכירות הגדול שלו הוא מנהל ביד רמה. כגבר בתחילת העשור השביעי, הוא מקפיד לצבוע את שערו וללבוש חליפות מחויטות. אדם של שליטה מוחלטת שעל ידיו תמיד יש כפפות.
גם בשעת האוכל, גם כשהוא מחזיק טלפון סלולארי במטפחת.
קל לנחש שאין ולא היה לו קשר עם נשים שאותן, כך על פי הודאתו, הוא "מעריץ אך מפחד". אך יש מקום שבו יצרו גובר עליו. יש לו שותף סמוי בשם בילי וויסלר (דונלד סאת'רלנד) הקונה למענו יצירות אומנות במכירות אותן הוא מנהל. וירג'יל מעריך בהערכת חסר משמעותית את שוויים, ובילי קונה אותן עבורו במחיר מציאה. כל זה כדי להוסיף עוד פריט למקדש הפרטי המצוי בחדר סמוי בביתו המפואר של וירג'יל. שם, מהרצפה עד התקרה הגבוהה, נמצאים עשרות ציורים של גדולי האמנים ובכולן גילומים מושלמים של נשים.
העלילה מתחילה לנוע כאשר הוא נקרא לבצע הערכת שווי לרכוש בבית עתיק ומפואר ונקלע למערכת יחסים מוזרה עם היורשת - אישה צעירה בשם קלייר (סילביה הוקס) שנדמה כי תמיד מתחמקת מלפגוש אותו. וירג'יל הוא אדם שחס על כבודו, אך הוא הופך להיות יותר ויותר סקרן בניסיונו לראות את האישה. כאשר מתגלה לו כי היא סובלת מאגורופוביה (פחד ממקומות פתוחים), ושהיא נמצאת אך מסתתרת כשהוא מגיע לבית ששבו היא גרה לבדה, הסקרנות הופכת לאובססיה.
בין האישה החיה מאחורי דלתות סגורות, ובין הגבר שכפפות מגינות עליו מפני מגע עם העולם, יש לא מעט במשותף. התפתחותו של קשר ביניהם היא בלתי נמנעת.
בעודו סוקר את החפצים הרבים במרתף הבית, הוא נתקל בחלקים מכניים המשתייכים למתקן עתיק ומסתורי. הוא מביא אותם לאיש אמונו רוברט (ג'ים סטרג'ס), גבר צעיר אך מוכשר בצורה יוצאת דופן בטיפול ותיקון של חפצים מכניים, כמו גם ביכולת להקסים נשים. בהדרגה הם יגלו מה התכלית של החלקים ההולכים ומתגלים וכך גם המשמעות הסמלית לגבי הגיבור.
עלילת הסרט מתרחשת במרחב לא מוגדר במתכוון. הסרט צולם במספר ערים בצפון איטליה ובפראג, אך המקום בו מתרחשת העלילה אף פעם לא מצוין במפורש. העושר של החפצים והבתים המוצגים, והיופי שמוצג בצילומי החוץ, מבהירים שמדובר באיטליה. מנגד, כל הדמויות דוברות אנגלית וחיות באזור מאז ומעולם. החיבור מוזר, ובהחלט אפשר לתהות האם המניע הוא ניסיון לקרוץ לקהל הבינלאומי, או אסטרטגיה אסתטית שלפשרה לא ירדתי.
הסרט סובל מבעיית קצב שבה מידע מועבר, כך נדמה, בהפרזה בחלקו הראשון. בחלק השני, שאת ההתפתחויות שבו לא אחשוף, נדמה כי טורנטורה מוביל לקראת מטרה שלא בטוח שהצדיקה את המאמץ.
"ההצעה הטובה ביותר" מבויים בקפידה יתרה, ויש בו משהו נשלט מדי כשמדובר בעיסוק באדם קר ומחושב שהתשוקה משתלטת עליו. יש הצהרות בוטות מדי על הכוונות התמטיות באמצעות שימוש בוטה באלמנטים סמליים. מעלתו העיקרית של הסרט היא הופעתו של ג'פרי ראש, שחקן מיומן המסוגל לגרום לנו לחבב אף דמות לא סימפטית במיוחד, ולהרגיש כי אנו מגלים את תכונותיה בהדרגה.