שתף קטע נבחר

חג רע לאופנה ולמתנות: ירידה חדה במכירות

הקניונים, חנויות הרחוב ומרכזי הקניות מכרו 12.32% פחות למ"ר בשמונת הימים שלפני ראש השנה, כשברשתות האופנה הנפילה במכירות מגיעה גם ל-15% לעומת אשתקד. "היה חג איום ונורא". בין הסיבות: הסמיכות לסיום החופש הגדול. בסופרמרקטים לעומת זאת היה חג טוב: "המכירות התאוששו ב-3 ימים לפני החג"

"זה חג קשה אין מכירות", כך התלונן מוכר בסניף תל-אביבי של אחת מרשתות האופנה הישראליות הגדולות, בערב ראש השנה. קניון אחר בעיר, היה כמעט ריק באותו היום. כבר ביום חמישי בשבוע שלפני החג אפשר היה לראות שהמכירות חלשות: בקניון גדול בצפון הארץ, התנועה היתה דלילה אפילו יותר מיום חמישי רגיל. הצרכנים הישראלים העייפים לא התנפלו בחג הזה על החנויות ולא קנו מתנות כמו בשנה שעברה. הקניות היו חלשות במיוחד בחנויות האופנה. 

 

 

הסיבה משולבת: פחות מבצעים ברשתות, הידוק חגורה של הצרכנים, חשש ממלחמה בסוריה ובעיקר: הסמיכות של החג לסיום החופש הגדול. "בדרך כלל, המכירות של החג מתחילות שבוע לפני החג", אמרה ל-ynet עדי בכר מנהלת השיווק ב-RIS – מערכות מידע קמעונאיות. "השנה היה לצרכנים רק יום יומיים להתאפס במקום שבוע, כי בשבוע שקדם לחג הסתיים החופש הגדול ועם החזרה מהנופשים והחזרה ללימודים, איבדנו את אפקט הקניות של החג השנה".

 

ב-RIS בדקו את הפידיון למ"ר ב-1,300 חנויות ב-29 קניונים, מרכזי קניות וחנויות רחוב. הבדיקה נעשתה בשמונת הימים שלפני החג השנה – 28 באוגוסט עד 4 בספטמבר ובחברה השוו אותם לשמונת הימים שלפי החג ב-2012 – 9 בספטמבר עד 16 בספטמבר. מדובר בחנויות זהות שפעלו באותו גודל גם בשנה שעברה. חנויות חדשות לא נכללו בבדיקה.

 

"ירידה קטסטרופלית במכירות האופנה"

מהבדיקה עולה כי ממוצע המכירות הארצי ירד ב-12.32% מ-68 שקל למ"ר ל-60 שקל למ"ר. ממוצע המכירות למ"ר בקניונים האזוריים ירד מ-91 שקל ב-2012 ל-80 שקל ב-2013. ממוצע פאואר סנטרים ירד מ-55 שקל למ"ר ל-47 שקל למ"ר - ירידה של 13.97%.

 

באופנה היתה ירידה גדולה יותר, של 12.85% סך הכל. ב-1,060 חנויות לממכר אופנה היתה ירידה בפידיון בראש השנה  מ-77 שקל למ"ר בתשע"ג ל-66 שקל למ"ר בתשע"ד. בקניונים היתה ירידה במכירות האופנה של 12.35% מ-95 שקל למ"ר ל-84 שקל למ"ר ובפאואר סנטרים, הירידה היתה חדה יותר של 15.33% מ-62 שקל ל-53 שקל.

 

צביקה לוינסון, הבעלים של רשת האופנה דפנה לוינסון אמר ל-ynet: "זה היה חג נורא. חלש ביותר. המצב בסוריה, החזרה הקרובה ללימודים, המצב הכלכלי, אין מצב רוח, זה שאנשים לא קיבלו תלושים כמו בעבר. הקניונים לא עבדו כמו שהם אמורים לעבוד לפני החג, היתה ירידה קטסטרופלית במכירות של לפחות 15%. לא היה לנו דבר כזה. בדרך כלל בשבוע של לפני החג יש עלייה של פי 3 במחזור. הימים של לפני החג אמורים לפצות על זה שאין עבודה בחג. אחרי שנעבור את החגים, הרבה עסקים ירגישו בזה. לפחות אתר האינטרנט שלנו עבד יפה, בזכות מבצעים על מארזים לחג".

 

"אנשים לא הספיקו ואז חששו מהצפיפות ולא הגיעו"

באחת מרשתות ההנעלה אמרו מוכרים ל-ynet: "היה חג קשה מאוד בכל השוק, חג לא טוב, זה בדיוק תחילת עונה והמחירים גבוהים וגם לא היה זמן להגיע לחנויות שבוע קודם לכן, אז אנשים לא רצו להגיע ברגע האחרון כי חששו מצפיפות. התוצאה היתה שלא היו מכירות".  ברשת של כלי בית אמרו ל-ynet: "החג אצלנו היה קצת חלש יותר אבל בגדול דומה לשנה שעברה, הבעיה היתה בעיקר באופנה"

 

ברשת אופנה גדולה אמרו ל-ynet שהיתה ירידה במכירות של כ-1%. "חנויות חדשות במתחמים חדשים עבדו מצויין, אבל חנויות ותיקות עבדו פחות טוב, אם כי אצלנו המכירות היו די דומות לשנה שעברה. סיבה נוספת למכירות החלשות בענף היא שהחג נפל ב-1 לחודש ואצל רבים, חיוב כרטיס האשראי יורד ב-10-8 לחודש, אז אחרי שהם חזרו מהחופשות ומהחזרה ללימודים, הם לא רצו להוציא עוד כסף במחזור החיוב הזה".

 

סמנכ"ל הסחר במשביר לצרכן דודי כהן, אמר ל-ynet: "החג לא היה בוננזה. מכרנו בגדי נשים כמו בשנה שעברה. אפילו היתה עלייה במכירת בגדי גברים ובהלבשה התחתונה. בניגוד לרשתות האופנה, אליהן לא נכנסו צרכנים, אנחנו הצלחנו להכניס אלינו קונים בזכות עולם הבית והקוסמטיקה. כשהצרכנים כבר נכנסו עם התווים והמבצעים, אז הם כבר קנו גם אופנה.  בימים האלה שאחרי ראש השנה, כמו כל שנה, יש ירידה במכירות, אבל לא מעט לקוחות מגיעים כדי מוצרים שקיבלו במתנות - יש הרבה החזרות. זה טוב לנו כי הלקוח בא להחליף מתנה שעלתה לו 200 שקל והוא קונה ב-300 שקל".

 

רשתות המזון: "במפתיע, היה חג פנטסטי"

לעומת זאת, ברשתות המזון טוענים שהיה חג שמח. למרות שהישראלים מצמצמים בקניות מוצרי הצריכה שלהם בשמונת החודשים האחרונים, כך לפי נתוני נילסן, הקניות בחג היו טובות, כך לפי תחושת הרשתות, שכן נתונים רשמיים עדיין אין.  ברשת מזון גדולה אמרו ל-ynet: "עדיין אוספים את נתוני החג, אבל היה חג טוב במפתיע. לא ציפינו לזה".

 

רמי לוי אמר ל-ynet: "המכירות היו חזקות. שלושת הימים שלפני ראש השנה היו יותר חזקים מהשנה שעברה. הרבה יותר. סך הכל, החל משבועיים לפני החג היתה עלייה של בין 10% ל-15% במכירות, שזה קצת יותר משנה שעברה. אני חושב שהמכירות השתפרו ב-1 בחודש, כי עד אז אנשים היו עסוקים וב-1 בחודש פסיכולוגית אנשים מרשים לעצמם לקנות יותר, כי זו תחילת החודש ותחילתו של מחזור חיוב חדש בכרטיס האשראי. יום ראשון שהוא גם תחילת חודש תמיד עובד חזק אצלנו".

 

בחודשים האחרונים יש ירידה בצריכה ברשתות השיווק.

 

"גם אם יש ירידה בצריכה בכללי, יש עלייה בצריכה בחנויות דיסקאונט".

 

מנגד, גם מנכ"ל טיב טעם עדי כהן, רשת שממצבת עצמה הפוך מרשתות כמו רמי לוי שיווק השקמה, אמר ל-ynet: "היה חג פנטסטי, חג שיא בטיב טעם. לא חווינו חג כזה. החולשה של האחרים היא החוזקה של טיב טעם. כיוון שהחג היה צמוד לחופש הגדול והיה חם אז הרבה אנשים יצאו לטיולים. היה סופ"ש ארוך והרשתות היו סגורות ולעומתן אנחנו היינו פתוחים. לפני החג, אנשים קנו קצת פחות וגילו שהחג ארוך ועם טיולים, אז קלטנו ביקושים חריגים. זה משתלב עם מגמת הרשת לפרסם הרבה, להרבות במבצעים, לשנות את המחירים וזה הביא לחג פנטסטי בטיב טעם. בכלי בית, גם דומו הציגה חג יוצא דופן עם הכפלות של פידיונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: לירן תמרי
קניית מתנות לחג? למי יש זמן אחרי החזרה ללימודים
צילום: לירן תמרי
צילום: אבישג שאר-ישוב
הקניות בסופר: הצרכנים נזכרו שיש 4 ימי חג
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים