אל תסתכלו בקנקן! מוצרי מזון מהגיהנום
נכון שצילומי אוכל על מוצרים שאתם רואים בסופרמרקט עושים לכם תיאבון? התמונות שתיכף תראו לגמרי יוציאו לכם אותו. קבלו שלל מוצרי מזון שהמשווקים שלהם עבדו שעות נוספות כדי לגרום לו להיראות טוב יותר - מבחוץ בלבד. לא מומלץ לבעלי קיבה רגישה
המשווקים מנסים לשכנע אותנו לרכוש את המוצרים שלהם באמצעות התקפה בלתי פוסקת על החושים שלנו. הם ינסו לפתות אותנו באמצעות צלילים, ריחות, טעמים, מראות ומרקמים, ויפעילו את טובי הפרסומאים והמעצבים כדי שאריזת המוצר שלהם תקרוץ אלינו מהמדף ותקרא לנו בקול מפתה: "קנו אותי!".
כתבות נוספות מאת ערן יסעור :
- לא רצו שתראו: הפרסומות שצונזרו בעולם
- על מה הם חשבו? טעויות איומות של משווקים
- תפוח זה לא רק אפל: לוגואים מתוקים לחג
אחד האמצעים האפקטיביים ביותר לשם כך הוא צילום המוצר שעל האריזה. הוא תמיד ייראה מפתה, מגרה, מבריק ומזמין. מה שאתם לא תמיד יודעים זה, שהמשווקים מתייחסים לכל צילום כזה ברצינות רבה, וההתייחסות למוצר המזון הוא כאל דוגמנית על.
סביב כל מוצר עמלים סטייליסטים של מזון (כן, יש כזה מקצוע), שדואגים שהמוצר ייראה מיליון דולר, ולצידם צוות הכולל גם תאורנים, צלמים, מפיקים ואפילו אנשים שמתמחים ב"לעבוד" עליכם. לדוגמה, כשאתם רואים על האריזה כדור גלידה מושלם, שמונח על גביע גלידה, ברוב המקרים מדובר ב... פירה תפוחי אדמה שעורבב עם צבע מאכל, משום שאם היו מנסים לצלם כדור גלידה, הוא היה נמס בתוך שניות בגלל חומם של פנסי התאורה שבסטודיו הצילום.
אגב, כל מי שמנסח ברגעים אלה את התביעה הייצוגית וחושב שהוא יתעשר מההטעיה הזו, כדאי שיחכה ויחפש על האריזה את שתי מילות הקסם, שמגנות על המשווקים מפני טענות על הטעיה: "הצעת הגשה". אז נכון שזו הצעה שאתם לא יכולים לממש בבית, אבל זו עדיין הצעה. הצעה מגונה...
סמואל מולר הוא אמן גרמני, שלפני מספר שנים יזם פרויקט מרתק: הוא רכש בסופרמרקטים בגרמניה מוצרי מזון והשווה את תצלום המאכל שעל האריזה למה שיש באמת בתוכה. הפרויקט הזה הוליד אתר אינטרנט חביב ואפילו ספר שיצא לאור, אותו ניתן לרכוש באינטרנט.
כדי שתטעמו על קצה המזלג חלק מהמוצרים שמולר בדק ושתלמדו לקחת תמיד "עם קצת מלח" כל צילום שיווקי או "הצעת הגשה", ליקטנו עבורכם מעט דוגמאות של מוצרים שלא נראים כמו שרוצים שנחשוב שהם נראים. ואם מעניין אתכם לראות איך מולר ביצע את הפרויקט שלו, יש גם סרטון קצר שמתאר את התהליך:
רוב המוצרים שסמואל מולר קנה ובחן הם כאלה שלא ניתן למצוא בישראל, אבל כנראה שגם אתם כבר נתקלתם במקרים שבהם המוצר על האריזה נראה טוב יותר מהמוצר האמיתי. מעניין שזה אף פעם לא קורה להיפך...
הנה מספר דוגמאות למוצרים כאלה. מצד שמאל מוצגת האריזה המקורית. באמצע - הגדלת תמונת המוצר שעל האריזה, ומימין - המוצר האמיתי. אזהרה: המשך הכתבה לא מומלץ לבעלי קיבה רגישה...
משעשעי חיך
תודו שעל האריזה, הסלט נראה יותר מפתה מאשר כשפותחים את הקופסה:
ולמה להעניש פעמיים צרכנים שאוהבים פודינג אורז (גם על הטעם וגם על המראה)?
וככה למשל נראה מרק מהביל על האריזה, וככה הוא נראה באמת:
תוספות
פסטה מישהו?
או אולי אורז מנוקד בירקות ועשבי תיבול?
וזו שעועית ירוקה. אומרים, שפעם היו בה ויטמינים:
מנות בשריות
מולר בדק לא רק מנות בסופרמרקט אלא גם כאלה שרוכשים במסעדות מזון מהיר. הוא לא היה הראשון שהתלונן על היעדר הדמיון בין ההמבורגרים בפרסומות של מקדולנד'ס לאלו שמוגשים במסעדה, ומעניין לראות בסרט שהפיקה מקדונלד'ס, איך היא גורמת לביג מק שלה להיראות כל כך גבוה.
וההמבורגר של מקדונלד'ס עוד נראה יחסית טוב בהשוואה להמבורגר שמולר מצא במקפיא בסופר:
ומי שמאמין ששיפודי בשר ברוטב שמשווקים בקופסת שימורים (!) יכולים להיראות טוב וגם להיות טעימים, אז... זה מה שמגיע לו:
ארוחות בחמגשיות
אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים. אז הנה שלוש, שהשאירו אותנו בלי אף מילה:
ונסיים בקינוחים...
את הדברים הכי טובים שמרנו לכם לסוף. נכון שיש פעמים שממש מתחשק לכם משהו מתוק? ואתם אפילו מוכנים "להתפשר" על קינוח מתוק שקניתם בסופר? אז כדאי שתחשבו שנית. כי אם למשל התפתיתם לטירמיסו רב השכבות שצילומו מופיע על האריזה, ועוד לא למדתם את "לקח ההמבורגר" מקודם, אז מגיע לכם:
ואם ברולדה אישית חשקה נפשכם, אז יתכן שתופתעו לגלות מה יש בתוכה:
ואם בא לכם ביסקוויט פריך עם שוקולד מפנק? פינוק זה לא.
או סתם קוביית שוקולד עם מילוי מתוק:
ואם מתחשק לכם משהו שהוא גם קר וגם מתוק, למותג MARS יש הצעה מפתה לחטיף גלידה עבורכם:
ותודו שפירות היער שעל האריזה עשו לכם חשק, ש...יצא לכם כשראיתם איך הם באמת נראים.
אז מה המסקנה? שלא תמיד צריך להאמין לקנקן אלא לחכות ולראות מה יש בתוכו. וחוץ מזה, מחר מתחילים דיאטה.
ומה אתכם? יצא לכם לקנות מוצר שנראה מעולה על האריזה אבל גרם לכם לאכזבה ולמפח נפש כשפתחתם אותו? שתפו אותנו בטוקבקים!
ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמיתוג ומייצג בישראל את ארגון ה-Superbrands הבינלאומי