נהגי גט טקסי: רוצים להמשיך לגבות 5 שקלים
חברת אפליקציית המוניות הודיעה שנהגיה לא יגבו עוד 5.2 שקלים על הזמנה, אך נהגים ששוחחו עם ynet טוענים שלא הסכימו לכך. חלקם מתכוונים להמשיך לגבות ואף לשבות, "זה תעריף של משרד התחבורה, וזה כמו דמי משלוח. נפסיד 1,500 שקל ומעלה בחודש". גט טקסי: "זו בשורה צרכנית, נהג שייגבה לא יישאר". לקוח שבכל זאת יגבו ממנו עמלה – יקבל החזר מהחברה
הנהגים ששוחחו עם ynet ביקשו להישאר בעילום שם. "אנחנו לא מוותרים על אף אגורה", אמר ר'. "אני מרוויח מהזמנות לפחות 50 שקל ביום, בטח כשכל העבודה עם גט טקסי היא דרך הזמנות. החברה כאילו עושה מחווה לצרכנים אבל בעצם היא לא מפסידה מזה כלום, רק הנהג מפסיד, היא מוותרת על כסף על הגב של הנהגים. אם התחנה רוצה לוותר על 5.2 שקלים – שהיא תשלם את זה לנהגים.
"בעצם ההנהלה מכריחה אותנו לוותר על מה שמגיע לנו לפי חוק. אנחנו עובדים בחברה כבר שנה ואומרים לנו: 'אתם מוותרים על התוספת ומי שלא רוצה, שלא יעבוד איתנו'. אנחנו בסך הכל רוצים את מה שמגיע לנו. הם לא יכולים לפעול כך על דעת עצמם, הם לא משרד התחבורה. מחר הם יחליטו שלא גובים 4.20 שקלים על נוסע שלישי, מחרתיים לא יגבו 4 שקלים על מזוודה, ועוד שבוע יחליטו שמורידים את המונה בחצי, אז איך נרוויח? במילא נפח הנסיעות בירידה".
דמי הזמנה זה כמו דמי משלוח על משלוח פיצה
הנהג ד' אמר ל-ynet: "אין מצב שלא אחייב יותר את הנוסע על הזמנה מרחוק. אם הלקוח יגיד משהו, אומר לו שאני הנהג אני זה לא התחנה. אם יגידו לי משהו על זה בתחנה, אלך איתם לבית-משפט".
הנהג נ' מסביר מה זה דמי הזמנה: "זה כמו שאת משלמת דמי משלוח על פיצה. הרי הנהג נוסע ספיישל אלייך ולא עוצר בדרך, כשאת יושבת בשקט בבית, אני צריך לעבור רחובות, לעמוד ברמזורים כדי להגיע לנוסע, אז 5 שקלים זה מחיר נמוך וזה לא ישבור לקוח. זה לעשות עוול לנהג הקטן הפשוט.
"התקשרו לחלק מהנהגים והם לא הסכימו לזה. שלחו לנו אתמול הודעה לקופסה במונית, והנהגים השתוללו כי לא הסכמנו. אני נהג עצמאי, אני לא עובד תחנה, אני משלם לתחנה שתספק לי נסיעות, אז מה, התחנה היא משרד התחבורה שהיא קובעת לי תעריפים? הם פשוט מתכוננים לכניסה של ישראכרט לשוק. בישראכרט החתימו נהגים שלא ייקחו 5.20 שקלים ובתמורה, יתנו להם הלוואות לקנות מוניות והטבות בביטוחים, אז בגט טקסי מתכוננים".
יש נהגים שכבר מזמן לא גובים את הסכום. ואל תשכח שנסיעת "ספיישל" היא יקרה מאוד לצרכן.
"נכון, זה אמנם נתון לשיקול דעת של הנהג, אבל עדיין זו החלטה שלנו. גם טיפ נתון לשיקול לדעתו של הנוסע וגט טקסי לוקחים 50% מהטיפ שלנו. אני חושב שנסיעה במונית היא יקרה והיא צריכה להיות זולה יותר אבל זה בגלל מע"מ, ביטוח לאומי, בלו, בלאי של האוטו, דמי תחנה".
מערכות החברה לא יאפשרו יותר לגבות דמי הזמנה
גורם בגט טקסי אמר ל-ynet שנהגי החברה לא יוכלו להמשיך לגבות את דמי ההזמנה מהלקוחות, משום שמערכות החברה המוטמעות במוניות לא יאפשרו זאת. בסופו של דבר, נהג שיעשה זאת לא יישאר בתחנה.
ומה אם נהג ידרוש מלקוח לשלם את המגיע לו ויאמר לו שהגבייה היא על פי חוק? גורמים בחברה טוענים שבמידה ונהג יחליט באופן חד צדדי לגבות מנוסע את דמי ההזמנה, חברת גט טקסי תשיב לו את כספו חזרה. "עם הגדלת צי מוניות בחברה (לאחרונה מספר תחנות מוניות הצטרפו לשירות מ.ק), התאפשר המהלך שהוא בגדר בשורה צרכנית בשוק המוניות בישראל. אנו סמוכים ובטוחים שנהגי החברה מבינים את משמעות המהלך לטווח והארוך, בסופו הם אלה שיצאו נשכרים.", מסרו הגורמים.
נהג: "הנסיעה תהפוך ללא משתלמת"
הנהג י' אמר שהוא שוקל לעזוב. "התחנה גובה מאיתנו דמי סדרנות נמוכים מתחנות מוניות אחרות: 600 שקל לעומת 1,200-1,000 שקל בתחנות אחרות, אבל עכשיו זה יתקזז ואפילו יהפוך ללא משתלם. אני לא מוותר על הגבייה. אם יגידו לי שלום, אעזוב את התחנה באותו רגע".
אבל הבנתי שהתייעצו עם הנהגים, אולי אתם מתנגדים ויש רוב שמסכימים?
"אולי התייעצו עם כמה נהגים, אך לא התייעצו עם הרוב".
הנהג ת' אמר ל-ynet "אני משלם 4 שקלים לתחנה על כל נסיעה שאני עושה. הנסיעה עולה 20 שקל. אז 5 שקלים על הזמנה הורידו 4 שקלים מכל נסיעה הולכים לתחנה. יוצא שאני ארוויח פחות מהסכום ההתחלתי של המונה: מה הצעד הבא? בואו נשלם לנוסע על הנסיעה".
אם אגבה – הלקוח יכעס
הנהג מ' מתנגד להחלטה, אך אומר שיישמע להוראות. "יש לי ברירה? מה אני יכול לעשות? אני חושב שרוב הנהגים ישמעו להנחיה בהתחלה ובהמשך יחזירו את העמלה. הזמנה באפליקציה זה לא כמו שאתה עוצר מישהו ברחוב, על הדרך. אתה נוסע לנוסע לפחות 5 דקות, זה זמן וזה דלק והמאמץ שווה כסף. בי זה יפגע ב-2,500,2000 שקל בחודש".
הנהג ד' עדיין לא החליט. "שלחו לנו הודעה היום בקופסאות שבמחשבים באוטו, שההחלטה נפלה. הודיעו לנו וזהו. וזה משהו שמגיע לנו על פי משרד התחבורה. לא ככה מודיעים לנהגים. עד אתמול שלשום - רק רצו שנבוא לתחנה, עכשיו הם הוסיפו תחנות מוניות, הם גדלו קצת, אז הם שמים פס על כל העולם".
תגבה את הכסף מהלקוחות?
"אין לי מושג מה לעשות. אם אגבה, הלקוח יכעס ויגיד 'למה פרסמו אחרת'? אז אני עוד לא יודע מה אעשה. בממוצע יש לי 250 נסיעות בחודש מגט טקסי. זה הרבה כסף שאפסיד. על 100 נסיעות ראשונות הם גובים סכום של כ-5 שקלים אז זה יורד ועוד 5 שקלים יורד. כדי שהשם שלהם בשוק יתחזק - הם פוגעים בי הנהג. הם לא אומרים, 'אתה תגבה 5 שקלים פחות ואנחנו נספוג את זה', הם אומרים, 'אתה תגבה 5 שקלים פחות ואנחנו נרוויח מזה'.
גם נהג שהזמנו רנדומלית דרך האפליקציה, אמר לנו שקיבל הודעה דרך המחשב של גט טקסי ולטענתו, לא קיבלו את הסכמתו. "דעתי לא נוחה מזה. מקובל שאם מזמינים בטלפון זה מה שנהוג לגבות. גם ככה יש פחות עבודה, מפה לאוזן אנחנו מסכמים ביננו לצאת לשביתה ב-10 באוקטובר. סוגרים את הטבלט של החברה ולא עובדים".
משרד התחבורה: מותר לגבות ומותר לא לגבות
במשרד התחבורה אמרו ל-ynet שאמנם יש הנחייה של המשרד לגבות 5.2 שקלים על הזמנה טלפונית ועדיין לא ברור אם היא תקפה לגבי הזמנה באמצעות אפליקציה, אבל כך או כך - מותר לנהג לבטל את העמלה - כי הגבייה וולנטרית. קביעת הסכום הזה, 5.2 שקלים (שעלה לאחרונה מ-5 שקלים), באה להגן על הצרכן: אם הנהג מעוניין לגבות על הזמנה טלפונית, הוא מוגבל ל-5.2 שקלים בלבד. אם הוא לא מעוניין, הוא לא חייב לגבות. מי שלא גובה - הוא נהג תחרותי יותר - אבל לא במקרה שהנסיעה הופכת ללא משתלמת.
האם חברת המוניות יכולה להחליט עבור הנהג שאסור לו לגבות דמי הזמנה? לפי משרד התחבורה, תלוי בחוזה שלה עם העירייה ותלוי בחוזה שלה עם הנהג. בכל מקרה הנהגים כמובן יכולים לעזוב אם בא להם, הם לא כבולים לחברה.
גט טקסי: זה חלק מתודעת השירות הגבוהה
מגט טקסי נמסר בתגובה: "במהלך 48 השעות האחרונות ניהלו מנהלי החברה שיחות אינטנסיביות עם כלל הנהגים, במסגרתן התייעצו בסוגיית ביטול דמי ההזמנה אותם גבו עד כה. כ-95% מנהגי החברה הסכימו בשיתוף פעולה מלא לוותר על גביית דמי ההזמנה ללקוחות, זאת כחלק מחוויית השרות הגבוהה אותה חרטה גט טקסי על דגלה מיום הקמתה.
"נהגי גט טקסי עוברים מבחני כניסה קפדניים לחברה וזו אחת הסיבות להיותם האיכותיים ביותר בישראל, כמו גם בעלי תודעת השירות הגבוהה ביותר, והירתמותם להצעת מנהליה של החברה היא ראיה לנ"ל. גט טקסי הביאה עמה את המהפכה לשוק המוניות בישראל, לא רק מבחינת הצרכנים, אלא גם לנהגים המשלמים דמי סדרנות הפחותים ב – 50% בהשוואה לכלל תחנות המוניות בישראל, ובהתאמה הגדילה את היקפי העבודה באופן משמעותי עבור נהגיה. אין לנו ספק כי בסופו של התהליך, ביטול דמי ההזמנה יגדיל לאין ערוך את כמות ההזמנות וכפועל יוצא גם את הכנסות הנהגים.
"המהלך נבדק משפטית עם משרד עורכי הדין של החברה ונמצא כי הינו חוקי הן ברמת תקנות משרד התחבורה והן מבחינת חוזה ההתקשרות עם הנהגים. הנהלת החברה מאפשרת לנהגים לבחור האם להמשיך לעבוד עם תחת התנאים הללו, כלומר לא לגבות דמי הזמנה או במידה וירצו בכך להפסיק את ההתקשרות עם גט טקסע בכל זמן שירצו זאת.
"במידה ונהג גט טקסי לא מעוניין לאשר את אי גביית דמי ההזמנה, גט טקסי תאלץ לנתק עימו את ההתקשרות ע"פ תנאי ההסכם".