גט טקסי ביטלה את דמי ההזמנה
אחרי שכמה מנהגי החברה גבו דמי הזמנה טלפונית בסך 5.2 שקלים וצרכנים התלוננו, בחברה החליטו לבטל את התשלום. הגבייה הזאת היתה שנויה במחלוקת משום שההזמנה נעשית דרך אפליקציה והנחיית משרד התחבורה היא לגבייה בשיחת טלפון. במקביל, צצה לחברה תחרות מצד אפליקציות מוניות חדשות
חברת אפליקציית המוניות גט טקסי (Get Taxi) מבטלת את הגבייה של 5.2 שקלים על "הזמנה טלפונית". ל-ynet ולחברה הגיעו תלונות על הגבייה בטענה שהיא לא מוצדקת, שכן ההזמנה נעשית דרך אפליקציה. בחברה מסרו שהסיבה להפסקת הגבייה היא הגדלת צי מוניות החברה בחודשיים האחרונים. "הנהלת החברה העבירה בהסכמה ובשיתוף פעולה את ההחלטה בקרב כל נהגי גט טקסי", כך נמסר. אם כי ל-ynet נודע שיש נהגים שמתנגדים בתוקף ליוזמה.
- גט טקסי: למה גובים דמי הזמנה טלפונית?
- גט טקסי השיקה את השירות בניו יורק
- איזה מזון רחוב אפשר לקנות ב-5 שקלים?
במאי השנה, פורסמה ב-ynet כתבה שעסקה בתלונות נוסעים על הגבייה הזאת, שלטענתם צצה פתע פתאום. אחרי בדיקה, הסתבר שהנוסעים לא נתקלו בגבייה הזאת קודם לכן, משום שלא כל הנהגים גבו את הסכום. הגבייה נחשבה לשנויה במחלוקת משום שהזמנת המוניות בגט טקסי נעשית באמצעות אפליקציה. האם אפליקציה אינטרנטית זו הזמנה טלפונית? לא בהכרח והחוק עדיין לא התייחס לכך. בנוסף, לא היה לגבייה איזכור באתר האינטרנט של החברה או הודעה מראש על הגבייה בעת הזמנת מונית באמצעות האפליקציה.
רבים מהנהגים גבו ורבים אחרים לא גבו
פנינו למשרד התחבורה בסוגייה ושם אמרו אז ל-ynet: "הצו המסדיר את תעריפי המוניות אינו מונה מפורשות הזמנה באמצעות אפליקציה, עם זאת, נושא זה נמצא כיום בבדיקה במטרה להסדירו בחוק".
לפי תגובת משרד התחבורה לפנייתנו, נראה היה שיש חסר (לקונה) בחוק. באתר משרד התחבורה כתוב מפורשות: "הזמנה טלפונית: תוספת של 5.2 שקלים". אין התייחסות בחקיקה לגביית עמלה באמצעות אפליקציה ואין הגדרה שמאחדת בין אפליקציה להזמנה טלפונית או מבחינה ביניהן. ניתן לפרש את הגבייה הזאת כתשלום על הנסיעה של הנהג עד לנקודת איסוף הלקוח, אך פרשנות כזאת צריכה להינתן על-ידי המחוקק.
כשהתקשרנו לשירות הלקוחות של גט טקסי כדי להבין מדוע גובים את העמלה אמרו לנו אז: "זו גבייה חוקית לפי משרד התחבורה. על הזמנה טלפונית משלמים 5 שקלים - וכן, אפליקציה זו הזמנה טלפונית. עם זאת, זה נתון לבחירת הנהג: מי שרוצה יכול שלא לגבות את העמלה וחלק מהנהגים לא גובים אותה".
למה הבלגן? מדוע אין מדיניות אחידה - או שגובים או שלא גובים?
"אני אעביר את ההערה להנהלת החברה".
בהנהלת גט טקסי מסרו לנו בעקבות התלונות, שמדובר בגבייה חוקית, אך הם "פועלים במרץ כדי להגיע להסכמה בנושא ולוויתור גורף על דמי ההזמנה", וכן ש"הזמנת המונית דרך אפליקציית גט טקסי והשימוש באפליקציה לתשלום עבור נסיעות בכרטיס אשראי הם בחינם וללא שום עמלה".
משרד התחבורה עדיין לא הכריע
בעצם, לפי המצב החוקי הלא ברור היום, גט טקסי רשאית לגבות דמי הזמנה טלפונית, אך גם רשאית שלא לגבות דמי הזמנה טלפונית. זאת עד שהמצב יוסדר בחוק. במשרד התחבורה מסרו ל-ynet שעדיין מדובר בחסר בחוק שלא הוסדר והנושא עודנו נמצא בבדיקה. אם יוחלט במשרד שהאפליקציה אכן משולה להזמנה טלפונית - סכום הגבייה יתווסף למונים התקניים המותקנים במוניות בארץ.
סכום הגבייה הזה לא נכנס לכיסי חברת המוניות, אלא מיועד לנהג המונית. עקב כך, אם החוק יחייב גביית עמלה על הזמנה דרך אפליקציה - יתכן שגט טקסי תתבקש לשוב ולאפשר את הגבייה לנהגיה.
סביר להניח שהוויתור על הגבייה הוא יתרון תחרותי שגט טקסי מנסה להשיג. לאפליקציה שלה קמו מתחרות: תחנות מוניות כמו הקטסל, פלטין וניו יורק כבר השיקו אפליקציה משלהן, לחברות סלולר כמו סלקום יש אפליקציית הזמנת מוניות וכך גם לחברות אשראי כאל וישראכרט שתצא בקרוב עם אפליקציה משלה.
מנכ"ל גט טקסי ישראל מארק און, מסר היום בהודעה לעיתונות: "חברת גט טקסי החליטה לבטל בהסכמת הנהגים את גביית דמי ההזמנה, כדי להמשיך לצמוח ולספק לנוסעים את שירות המוניות הטוב בישראל".