מנהרות הכרמל ייקרו את הנסיעה בפעם ה-5
התעריפים לכלי רכב העוברים במנהרה עלו שוב באוקטובר, הפעם בעד 1.6%. מאז 2010, שנת פתיחת כביש האגרה, הם התייקרו ב-31%. החברה: "הסכם הזיכיון עם המדינה מגדיר הצמדה למדד אחת לרבעון"
במנהרות הכרמל שוב העלו מחירים: ברבעון הרביעי של 2013, רכב פרטי שאינו מנוי ישלם 7.5 שקלים למקטע, במקום 7.38 שקלים למקטע, עליית מחיר של 9 אגורות והתייקרות של 1.6% רכב פרטי שמנוי לשירות ישלם 7.47 שקלים (ו-14.94 שקל לשני מקטעים – מלוא אורך המנהרה) במקום 7.4 שקלים, עליית מחיר של 7 אג' התייקרות של 0.94%. המחירים כוללים מע"מ.
- יוני 2013: מנהרות הכרמל - הנסיעה שוב מתייקרת
- זכייניות כבישי אגרה שיתפו מידע, בניגוד לחוק
- המדריך למתלונן: כך תערערו על קנס לא מוצדק
ההתייקרות הזאת אירעה בתחילת אוקטובר. בעצם זו הפעם החמישית מאז נפתחו מנהרות הכרמל, בה עולים מחירי הנסיעה בכביש האגרה. רק ביוני האחרון, עלה מחיר הנסיעה מ-7 שקלים ל-7.40 שקלים ומ-14 שקלים ל-14.80 שקלים. כל זאת אחרי שבסוף 2010, אז נפתחו המנהרות, השימוש בהן היה כרוך בתשלום אגרה של 5.70 שקל למחצית הדרך ו-11.40 שקל למלוא ארכה, לרכב פרטי שאינו מנוי. כלומר מאז 2010, חלה התייקרות כוללת בתעריפים של כ-31%.
קטע אחד | שני קטעים | |
פתיחת המנהרות | 5.70 שקלים | 11.40 שקלים |
יולי 2011 | 6.00 שקלים | 12.00 שקלים |
יולי 2012 | 6.50 שקלים | 13.00 שקלים |
ינואר 2013 | 7.00 שקלים | 14.00 שקלים |
יולי 2013 | 7.40 שקלים | 14.80 שקלים |
אוקטובר 2013 | 7.47 שקלים | 14.94 שקלים |
ינואר 2015 | 8.7 שקלים | 17.54 שקלים |
אליענה, נוסעת קבועה בכביש, סיפרה ל-ynet על עליית המחירים. "אני משלמת לחברה במנוי שיורד בהוראת קבע. מאות אם לא אלפי אנשים עוברים במקון ביום. עליית התעריפים הזאת שווה הרבה מאוד כסף והיא גם לא בסכומים עגולים כך שאדם שלא מנוי ורוצה לשלם במזומן – מעגלים לו את הסכום למקטע כלפי מעלה".
גם התעריפים לכלי רכב שאינם פרטיים עלו: רכב ציבורי ישלם מעתה ל-22.42 שקל למקטע או 44.84 שקל למקטע שלם. מנויים ישלמו 22.40 שקל למקטע. למשאית התעריף עומד על 37.37 שקל ולשני מקטעי מנהרה: 74.74 שקל. ב-2010 לשם השוואה, תעריף עבור משאית לשני מקטעי מנהרה עמד על 57 שקל.
מנהרות הכרמל שייכות בזכיינות לחברת כרמלטון שבבעלות אשטרום ושיכון ובינוי ומופעלות על ידי חברת נתיבי הכרמל, חברה אחות של דרך ארץ המפעילה את כביש 6. המנהרות, שנבנו על-ידי כורים סיניים, בהשקעה של מיליארד וחצי שקל ואורכן 5 ק"מ, שיפרו את הגישה לעיר חיפה וחסכו פקקי תנועה בכניסה אליה. המסלול המלא של הכביש נבנה מחוף הכרמל לצ'ק פוסט ויש נקודת יציאה בגרנד קניון בנווה שאנן, כך שבעצם נהגים יכולים לשלם שני תעריפים: למלוא הדרך או למקטע אחד שלה.
הכל לפי החוק
התעריפים של מנהרות הכרמל ואופן קביעתם, מוסדרים מחוק כביש אגרה (מנהרות הכרמל) התשנ"ה - 1995 והסכם הזיכיון. לפי אתר החברה, אלו גם מסדירים את ערוצי התשלום ואת אמצעי האכיפה המותרים במקרה של אי תשלום. "תעריפי הנסיעה במנהרות הכרמל עשויים להשתנות בהתאם לסוג הרכב (רכב פרטי, משאית ורכב ציבורי), בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן ובהתאם להוראות הסכם הזיכיון. עיגול סכום במזומן נעשה על פי דין", כך נכתב. לחברה נקבע מחיר מקסימום שהיא יכולה לגבות מתחת לו, אך לא למעלה ממנו.
מחברת כרמלטון נמסר בתגובה: "הסכם הזיכיון עם המדינה מגדיר הצמדה למדד אחת לרבעון. בהתאם, החל מחודש אוקטובר תעריף האגרה עומד על 7.47 שקל למקטע רכב פרטי (עלייה של 9 אגורות). עיגול סכומים למשלמים במזומן מתבצע על פי חוק (כלפי מעלה או מטה)".