ה-OECD מייעץ לממשלה שוב להעלות מסים
הדו"ח השנתי של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי מייעץ לממשלה להעלות ב-2015 עוד מסים, אם ברצונה לעמוד ביעד התקציב. בין ההמלצות: לגבות אגרה על כניסת רכבים לת"א, לבטל פטורים שמיטיבים עם בעלי הכנסות גבוהות, להטיל מע"מ על פירות וירקות ולהיזהר מהעלאת מס החברות
בארגון ה-OECD משוכנעים כי על מנת לעמוד ביעדי התקציב בשנים הבאות, ממשלת ישראל תצטרך להעלות שוב מסים בשנת 2015. כך עולה מהדו"ח השנתי של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, שיוצג מחר (א'). כלכלני הארגון, ששהו בחודשים האחרונים בישראל, סבורים כי על מנת שהממשלה תוכל לעמוד ביעד גירעון של 3% מהתוצר מבלי להעלות מסים, המשק הישראלי צריך לצמוח בקצב של 4% בממוצע לשנה.
- OECD: ההיי-טק בישראל פורח, אך רמת החיים נמוכה
- OECD הוריד תחזית הצמיחה לישראל ל-3.7%
- מחקר: כך נחלץ 4,700 משפחות עובדות מעוני
"בהנחה שכלכלת ישראל לא תצמח ב-4% לשנה בשנים הקרובות, תידרש הממשלה לצמצומים נוספים", מציינים מחברי הדו"ח ומזכירים באותה נשימה כי כבר עתה קצב הצמיחה של כלכלת ישראל נמוך מ-4% ולא נראה כי בשנים הקרובות הוא יגיע לרמות הללו. אי לכך, חלק ניכר מהדו"ח מוקדש לשאלה, איך צריכה ממשלת ישראל להעלות את הכנסותיה ממסים.
ראשית, מציינים כלכלני ה-OECD כי על הממשלה להעדיף פעולות שמרחיבות את בסיס המס, על ידי ביטול פטורים או הגדלת ההכנסות מתמלוגים וקנסות, על פני פעולות שמעלות את שיעורי המסים העיקריים (מע"מ, מס הבלו, מסי נדל"ן, מס הכנסה ומס חברות). בעיקר, ממליצים בארגון להגדיל הכנסות דרך מסים
שמוטלים על פעילויות שנחשבות גם כך למזיקות, כמו פעילות שגורמת לזיהום אוויר. בין היתר, מומלץ בדו"ח לבטל את ההכרה בהוצאות על רכב חברה ולהטיל מס גודש על כניסה לתל-אביב, אך גם על הגדלת ההכנסות מקנסות והיטלים על זיהום אוויר, מים וקרקע.
כמו כן, ממליצים ב-OECD להגביר את האכיפה על העלמות מס ולהעלות את המודעות לצורך בדיווח אמיתי לרשויות על הכנסות. הדו"ח מציין גם כי הוועדה שהוקמה באחרונה לבחינת שיעור התמלוגים על אוצרות טבע עשויה להניב הכנסות חדשות לממשלה. בעיקר, ממליצים כלכלני ה-OECD על ביטול פטורים שונים ממס שנהוגים בישראל ולטענתם, מסייעים בעיקר לבעלי הכנסות גבוהות. בראש הרשימה, הם מציבים את הפטור ממס על הפרשות לפנסיה ואת הפטור ממס על קרנות השתלמות.
מזהירים מבריחת משקיעים
אך גם מחברי הדו"ח מודים כי הצעדים שעליהם המליצו עשויים לא להספיק והממשלה תידרש להעלאת שיעורי המסים העיקריים. ב-OECD ממליצים שלא להעלות את המסים על דלק ועל נדל"ן, בטענה ששיעורם כיום הוא גם ככה מהגבוהים בעולם המפותח. כמו כן, הם מזהירים מהעלאה נוספת של מס החברות, אשר עלולה לטענתם לפגוע באטרקטיביות של פתיחת עסקים בישראל ולהבריח משקיעים מחו"ל. גם העלאה נוספת של מס ההכנסה מוזכרת כצעד שאותו יש "לבחון בקפידה".
מה שמשאיר את המע"מ. "המע"מ הוא המס שהעלאתו מזיקה הכי פחות לסביבת העסקים ולצמיחה", מצוין בדו"ח וכלכלני הארגון ממליצים קודם כל לבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות ואת הפטור ממע"מ באילת. מחברי הדו"ח מכירים בעובדה שהמע"מ גורם להתייקרות המוצרים ופוגע בשכבות החלשות יותר באוכלוסייה, שכל הכנסתם מופנה לצריכה ולא לחיסכון. הם אפילו ציינו בדו"ח כי מבנה ההכנסות הנוכחי של ממשלת ישראל מוטה לטובת גביית מע"מ וכל העלאה נוספת של מס זה תכניס פחות כסף לקופת המדינה מהעלאות קודמות שלו, בגלל שהאזרחים יצמצמו צריכה.
עם זאת, מצוין בדו"ח שכדי למנוע פגיעה בשכבות חלשות כתוצאה מהעלאת המע"מ וביטול פטורים, ניתן להגדיל את ההשקעה של הממשלה בקצבאות, כל עוד קצבאות אלו אינן פוגעות בתמריץ לצאת לעבודה. בהקשר זה, מציינים כלכלני ה-OECD לטובה את ההחלה של מס הכנסה שלילי על כל חלקי הארץ וממליצים לעשות שימוש נרחב יותר בכלי זה.
הוזלת היבוא צוינה לטובה
מס אחד שאת שיעורו דווקא המליצו לכלכני ה-OECD להוריד, הוא מס הקניה על כלי רכב, שלטענתם יוצר עיוותים במערכת השיקולים של חיסכון מול צריכה במשקי הבית בישראל. כמו כן צוינה לטובה בדו"ח היוזמה להפחית מכסים על יבוא, וב-OECD המליצו להמשיך במדיניות זו.
ההמלצות של כלכלני ה-OECD ניתנו תחת ההנחה כי קצב הגידול של תקציב המדינה ימשיך כמתוכנן. עם זאת, לפני כשבועיים כבר הודיע שר האוצר, יאיר לפיד, כי הוא בוחן את האפשרות למתן את הגידול בתקציב משיעור של 3.5%-4% מדי שנה כיום, ל-1.7% בלבד. במקרה כזה, תוכל הממשלה לוותר על חלק מההמלצות שהובאו כאן, מכיוון שהקטנת ההוצאות תפעל להורדת הגירעון ותחסוך את הצורך בהגדלת הכנסות על ידי העלאות מס.
מצד שני, הקטנת התקציב תדרוש הגדלה של היקף הקיצוצים בתקציב המדינה. במקרה כזה, מומלץ בדו"ח ה-OECD להימנע ככל שניתן מקיצוצים רוחביים בתקציבי המשרדים ולחתור במקום זאת, לכיוון קיצוצים ממוקדים בחלקים מהמנגנון הממשלתי שאינם מתפקדים כראוי ואינם מועילים לאזרח. עם זאת, גם מחברי הדו"ח מכירים בכך שזיהויים של אותם "בורות שומן" הוא מטלה לא פשוטה.