בלי גז בירושלים: חכו 10 ימים
רגע לפני הסופה משפחה גילתה שאין לה גז. בפזגז אמרו שעליהם לערוך בדיקה תקופתית לפני התקנת הבלון, אלא שהבדיקה נדחתה ונדחתה ונקבעה רק ליום א' הבא. "קור כלבים בחוץ, אי אפשר לבשל ומאלצים אותנו לחכות". פזגז: "הזמנת בדיקה - באחריות בעל הבית", אך לפי חוק - זו אחריות החברה
בתזמון גרוע - אזל הגז מהבלונים של רחלי, בעלה והתינוק שלהם רגע לפני הסופה, אבל גם אחריה הם עדיין לא קיבלו את מילוי הגז המיוחל.
"ביום חמישי בבוקר נגמר לנו הגז", סיפרה. "הרמנו טלפון לפזגז וביקשנו שימלאו את הבלונים. נאמר לנו שקודם לכן, יש לערוך בדיקה תקופתית של טכנאי. ביקשנו התקנה בלי בדיקת טכנאי, כי קור כלבים בחוץ. אמרו לנו שאי אפשר ושאין להם כרגע שירות באזור משום שהכבישים חסומים, למרות שהתקשרנו ממש מוקדם בבוקר. מאוחר יותר באותו היום, הנציגה חזרה אלי ואמרה לי שאין להם שירות לא בחמישי ולא בשישי, אלא רק בראשון".
לא ביום ראשון הזה. ביום ראשון הבא
בני המשפחה בילו את הסופ"ש בלי גז וגם בלי חשמל בשל הפסקות חשמל וחיכו בסבלנות או ליתר דיוק - בלית ברירה - לבדיקת הטכנאי שנקבעה ליום ראשון, אך ביום ראשון - בוטלה הבדיקה. רחלי התקשרה שוב לשירות. "ההמתנה היתה ארוכה ושוב אמרו לנו שאין טכנאי.
"מיום חמישי אנחנו מבשלים אצל השכנים ומקלחים אצל השכנים. זה הפך להיות לא נעים. התקשרתי אליהם ביום שלישי ואחרי למעלה משעה של המתנה, כשכבר ענו לי, אמרו לי שהגעתי למוקד הודעות. השארתי את השם והטלפון שלי וחזרו אלי.
"בכיתי בטלפון, אמרתי שיש לי פה ילד קטן ואני לא יכולה יותר בלי גז - שיחזרו אלי דחוף. מורחים אותי מחמישי. הנציגה שמה אותי בהמתנה ואמרה שהיא מטפלת בפנייה באופן ישי. היא בדקה ואין, אין מה לעשות יש שירות באזור רק ביום א' הבא - כמעט שבועיים בלי גז.
"ביקשתי: את יכולה לבדוק שוב? אני ממתינה כבר כמעט שבוע. היא אמרה שתעביר פנייה להנהלה. מה שעצוב זה שאת התשלום כבר שילמתי בשבוע שעבר 320-50 שקל - משהו כזה. אנחנו רועדים מקור, ללא יכולת לאכול אוכל חם. ואנחנו נאלצים להמתין לאספקת גז שכנראה תגיע עוד שבועיים".
למה לא אמרתם שתעברו חברה?
"כי כבר שילמנו והאמת שלא חשבתי על זה. רק רציתי שיבואו למלא".
פזגז: "למה היא חיכתה ששני המיכלים יתרוקנו?"
מפזגז נמסר בתגובה: "הלקוחה מתגוררת בבית פרטי ומחוברת לגז באמצעות מיכל. על פי הנהלים, לצרכן מיכלים חייב להיות מצויד בשני מיכלים מלאים כשאחד מהם מתרוקן הוא פונה להזמין מיכל נוסף כך שתמיד יהיה מיכל אחד אשר ישרת את צרכיו.
"לצערנו הרב היא יצרה עימנו קשר רק כאשר שני מיכלים שלה התרוקנו כליל ובתקופה של סערה חורפית קשה בה החברה עמוסת קריאות.
"נדגיש כי על פי הוראות הבטיחות פעם ב-5 שנים חייב לעבור כל בית בדיקה בה נקבע אם התקנים עומדים בכל התקנים הנדרשים - הזמנת בדיקה זו היא באחריות בעל הבית. במהלך ההזמנה האחרונה שביקשה הלקוחה לבצע (במהלך 2012) היא עודכנה כי ב-1 בדצמבר 2013, תמו 5 שנים מבדיקת בטיחות אחרונה ולפי חוק החברה אינה רשאית לחדש חיבור גז טרם בדיקת טכנאי".
בדיקת התקינות - דווקא באחריות החברה
בפזגז טוענים שהזמנת בדיקת תקינות מערכת הגז היא באחריות בעל הבית, אך החוק לכאורה אומר בדיוק להיפך: האחריות על עריכת בדיקת תקינות מערכת הגז, במקרה שהיא משמשת להסקה - היא על ספק הגז.
באתר משרד האנרגיה כתוב כי על פי חוק משק הגז, חייב ספק הגז לערוך בדיקת תקינות למתקן הגז לפני חיבורו, וכן לערוך בדיקה תקופתית אחת ל-5 שנים לפחות, או אחת לתקופה קצרה יותר בהתאם להוראות שנקבעו על ידי השר או בתקן ת"י 158. עוד נכתב, כי "הספק חייב להפסיק את אספקת הגז לצרכן שלא יאפשר את ביצוע הבדיקה". בנוסף מודגש כי: "הספק אינו רשאי לגבות תשלום עבור הבדיקה, אשר כלול במחיר הגז המסופק לצרכן".
כמובן שעל הספק לתאם את מועד הביקור עם הלקוח, אך האם תיאום בדיקה כזאת, כשהיא דחופה, אמור להידחות כל כך על-ידי הספק?.
עוד טוענים בפזגז ש"על פי הנהלים", יש להזמין בלון גז כשאחד משני בלוני הגז מתרוקן, ואילו המתלוננת הזמינה כששניהם התרוקנו. לא מצאנו נהלים כאלה באתר החברה, יתכן שמדובר בהמלצות של הספק לללקוחותיו. מה שכן - אין ספק שזה יותר חכם ויעיל להתנהל ככה. עדיף בהחלט להזמין בלון לפני ששני הבלונים מתרוקנים.
איך הסתיים הסיפור?
בעקבות הפנייה ל-ynet, פנה ללקוחה מנהל התפעול שהבטיח: יבוא טכנאי היום אחר הצהרים ותיערך אצלם גם בדיקת תקינות וגם התקנת בלונים. ב-17:00 הגיע מתקין והתקין את הבלונים. בדיקת התקינות שכל כך התעקשו עליה - לא נערכה. עדכון: בשעות הערב המאוחרות הגיע טכנאי וערך את הבדיקה.