בגלל רשתות הפארם: בתי המרקחת נעלמים
בעשור האחרון נסגרו למעלה מ-100 בתי מרקחת פרטיים. סופר-פארם שפותחת גם סניפים שכונתיים דוחקת את רגליהם והתחזקות בתי המרקחת של קופות החולים גורמת לנטישת התחום. בעלים של בית מרקחת: "עם השנים הפידיון שלנו ירד ב-70%". ואיפה הכי זול? תלוי
אדם עייף למראה נכנס לבית המרקחת ברחוב ארלוזורוב בת"א. תוך כדי שליפת מרשם, הוא מספר לרוקח שהגיע כדי לקנות כדורים עבור אישה גוססת. "יש לה סרטן סופני", הוא משתף. "איזה סרטן"? שואל הרוקח, אלכס ברודסקי. "סרטן הריאות. היא בת 53. צעירה", הוא נאנח. לקוח נוסף נכנס לבית המרקחת ומברך לשלום את אלכס. "תגיד, אתה כל בוקר פה, נכון?", שאל. את השיחות האלה הם לא יכלו לנהל ברשת פארם גדולה. השיחות האלה, מייצגות עולם שהולך ונמוג - בתי המרקחת הקטנים שמפנים את מקומם לבית-המרקחת הצומחים של קופות החולים ובעיקר לסניפי רשתות הפארם, ליתר דיוק - רשת אחת גדולה: סופר-פארם.
הסניף הראשון של סופר-פארם נפתח ב-1978, בהרצליה כדראג סטור - חנות למוצרי טואלטיקה, טיפוח והיגיינה שכוללת גם בית מרקחת. כיום, הרשת מפעילה קרוב ל-200 סניפים ברחבי הארץ, מועדון לקוחות, כרטיס אשראי ומותג פרטי והיא דוחקת את הקטנים לצאת מהשוק. אמנם יש בארץ עדיין יותר בתי מרקחת פרטיים מאשר סניפים של רשתות והליך התפוררות הענף הדרגתי ומתון, אך למרות זאת הכיוון ברור - הכחדה.
לאחרונה, סופר-פארם אף החלה לפתוח דגם חדש של סניפים קטנים, שכונתיים, "לוקאל", שבועט לבתי-המרקחת הקטנים בנקודה הכי רגישה. מי שחשב שהרשת הגדולה לא תיכנס למיקומים קטנים ותותיר את הזירה הזאת לרוקחים הוותיקים – טעה. גם שם היא רוצה נתח. בענף צופים: הלקוחות יעברו, הפידיונות יתאיידו והדלתות של רוב בתי המרקחת יינעלו.
אנחנו הולכים לקראת סגירה. ברשתות אין יחס אישי
"סגירה - זה הכיוון אליו הולכים רבים מבתי המרקחת הקטנים. אנחנו מחפשים קונים לבית המרקחת שלנו", אומר אלכס בעצב. "עם השנים הפידיון שלנו ירד ב-70%. אם אנחנו מרוויחים 3,000 שקל ביום אנחנו מאוד-מאוד שמחים. יש לנו קו אדום שמתחת לו – נהיה חייבים לסגור. רק בתי מרקחת כמו שור טבצ'ניק או גן העיר, שורדים, כי הם מתעסקים בהכנות מיוחדות של תרופות והפידיון שלהם הרבה יותר גדול. השאר בדעיכה".
מדי בוקר הוא עובד בבית-המרקחת שאביו המהנדס מפעיל בדמי מפתח. ב-15:00 הוא נוסע לסניף סופר-פארם בעיר, בו הוא עובד עד חצות הליל. בית-המרקחת שלהם ממוקם מול סניף גדול של שופרסל, מרחק שני רחובות מבית מרקחת של קופ"ח כללית ומרחק 10 דקות הליכה מסניף סופר-פארם הקרוב.
"זה היה בית-המרקחת של אמא שלי והוא פועל מאז שנות ה-70", הוא מספר. "כשהיא הלכה, הרבה מהלקוחות לא התאוששו מהטרגדיה. רבים מהקבועים שלנו כבר הלכו גם הם לעולמם ואני לא יודע כמה זמן נשמור את המקום פתוח. מצד אחד, אני רוצה שלאבא שלי תהיה תעסוקה בגילו. מצד שני, אין פה עתיד. הגענו למצב שאנחנו מחדשים רק את מלאי התרופות. כל שאר המוצרים שאת רואה פה - לרוב אלה מלאים ישנים".
מה ההבדל בין בית-מרקחת פרטי לסופר-פארם?
"ההיכרות של הרוקח עם הלקוחות. הזמן שהוא מקדיש להם. בסופר-פארם הרוקחים מתקתקים לקוחות, זו מכונה משומנת. אין גישה אישית. בסופר-פארם כמובן, מוכרים גם מוצרים רבים שאנחנו לא מוכרים".
רשתות הפארם יותר זולות מבתי המרקחת הקטנים?
"בהרבה מוצרים שאינם תרופות, כוח הקנייה שלי פחות טוב אז אני יותר יקר. יחד עם זאת, בתרופות מסוימות אנחנו לפעמים יותר זולים, אם כי לרוב, קופות החולים הן אלה שהכי זולות בתרופות".
היית ממליץ לאנשים להיות רוקחים היום? כי נראה שברשתות הפארם – הרוקחים הם בעצם רק מוכרים.
"כן. יש עבודה בתחום והמשכורות הן החל מ-60 שקל לשעה. מי שרוצה למצות את המקצוע – שיילך לעבוד בבתי-חולים או בחברות תרופות, אבל גם ברשתות עוברים לרוקחות קלינית – בקרוב, ייקחו את הפאציינטים לחדר נפרד, יעשו איתם הסדרים לתרופות. זה הופך להיות לאט לאט ממונה למשהו יותר קהילתי".
כוח רב בידיים מעטות
כבר שנים שענף בתי המרקחת עובר תהליך הדרגתי של ריכוז כוח רב בידי מספר קטן של רשתות. במובן מסוים, המצב בענף בתי המרקחת אף חמור יותר מהמצב בענף המזון (בו המחירים בישראל גבוהים ב-25% ממחירי מדינות מפותחות אחרות, כך לפי ניתוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת), שכן בניגוד לענף המזון, מספר הרשתות הגדולות בו קטן יותר ויחסי הכוחות ביניהן מאוזנים פחות.
על פי נתונים שאספה חברת דן אנד ברדסטריט, ב-2013 היו בישראל כ-1,450 בתי מרקחת. 45% מבתי המרקחת הם של קופות החולים, 37% הם בתי מרקחת פרטיים ו-18% - של רשתות הפארם. אולם, ניתן להבחין במגמה ברורה של הצטמצמות חלקם של בתי המרקחת בשוק, כשבעשור האחרון נסגרו למעלה מ-100 בתי מרקחת פרטיים.
מבט על יחסי הכוחות בין רשתות הפארם, מלמד כי ככל שנסגרים יותר בתי מרקחת הפרטיים והשוק עובר לידי הרשתות, כך גדל כוחה של הרשת הגדולה מכולן - סופר פארם. על פי נתוני דן אנד ברדסטריט ל-2013, עוגת ההכנסות של רשתות הפארם מתחלקת כך: 75% לסופר פארם, 23% לניו פארם, ו-2% בלבד לשור טבצ'ניק (4 סניפים) וסנטר פארם (11 סניפים).
בתי מרקחת של קופות חולים | בתי מרקחת פרטיים | בתי מרקחת ברשתות הפארם |
654 | 529 | 260 |
45% | 37% | 18% |
איפה הכי זול? תלוי
לפי הניתוח, אם בתי המרקחת הפרטיים ייעלמו מהמפה, חצי מהשוק יהיה בידי רשתות הפארם ונתח השוק של סופר פארם עשוי לגדול עד לרמה של למעלה מ-40%. במקומות רבים בארץ, תוכל הרשת ליהנות מסביבה של תחרות נמוכה מאוד. יחד עם זאת, צומח לה מתחרה לא צפוי בתחום התרופות ותוספי מזון - האינטרנט. צרכנים ישראלים לא מעטים כבר מזמן מזמינים עדשות ראיה, ויטמינים ותרופות ללא מרשם באתרים ישראלים וזרים ברשת והמגמה הזאת עוד צפוייה להתחזק.
רשת/מוצר | סופר-פארם | בתי מרקחת פרטיים בת"א (ארלוזורוב, גן העיר) | רשתות שיווק | אתר האינטרנט מדי-לינד |
40 אדוויל | 54 | 55, 33 | - | 52 |
סירופ אקמולי 100 מ"ל – 20 שקל | 15.19 (ל-60 מ"ג) | 20 | - | 19 |
ויטמין B12 1,000 מק"ג, 100 טבליות למציצה | 55.90 | 76.90, 65 | - | 59 |
משחת שיניים פרודונטקס 5 מ"ל |
18 |
2 ב-33, 22 | 16.20 (רמי לוי) 22.80 (מגה באינטרנט) | 20 |
חוט דנטלי אורל בי | 21.20 | 24.90, 17 | 12.90 (ויקטורי), 22.80 (מגה) | 15 |
הד אנד שולדרס שמפו | 24.40 | 36, 23 | 19.70 (רמי לוי) 28-22.50 (שופרסל באינטרנט) | 36 |
30 פלסטרים Nexcare | 27.30 | 22, 19.90 | - | 19.90 |
תמיסה לעדשות אופטי פרי אקספרס | 3 ב-149.90 | 60 | - | 1 ב-60 3 ב-104 (מבצעים) |
ואיפה הכי זול? תלוי. לפעמים באינטרנט, לעיתים דווקא בבית המרקחת הפרטי, ויטמינים ותוספי מזון מומלץ לקנות בעדן טבע מרקט שיצאו במהלך הורדת מחירים, מוצרי טואלטיקה וטיפוח לפעמים זולים יותר במשביר או בסופרמרקט ואם יש מבצע טוב - אז בטח שעדיף לקנות בסופר-פארם. קחו בחשבון שהמחירים בין סניפי סופר-פארם משתנים בשל שיטת "העמיתים" - כל סניף מנוהל על-ידי מנהל עצמאי שיכול "לשחק" עם המבצעים, מה שיוצר עמימות מחירים.
לקופות החולים בלעדיות על שיווק תרופות מרשם
לפי דן אנד ברדסטריט, סיבה נוספת לסגירתם של בתי המרקחת הפרטיים היא הבלעדיות שיש לקופות-החולים על שיווקן של תרופות מרשם. בלעדיות זו מביאה לרווחיות נמוכה מאוד במכירת המוצר העיקרי שאותו מספקים בתי המרקחת הקטנים.
"קיימת שליטה כמעט מוחלטת של קופות החולים על תרופות מרשם וישנה חשיבות מכרעת להתקשרות עימן מצד רשתות הפארם ומצד בתי המרקחת הפרטיים", מסביר הכלכלן הראשי של החברה, צח ברקי. "פעילות מכירת תרופות לפי מרשם אינה רווחית ואף הפסדית הן לבתי המרקחת הפרטיים והן לרשתות הפארם, אך הן מוכנות לספוג הפסד זה כדי לשמור על התקשרות עם קופות החולים, שמביאה אליהן לקוחות, ולהרוויח ממכירת מוצרים אחרים. קופות החולים, מצידן, שומרות על מחירים גבוהים של תרופות ללא מרשם, כדי שהמחירים שלהן תמיד יהיו נמוכים יותר".
נתוני מדד המחירים לצרכן מחזקים את הטענה הזאת. בעוד שבשנים האחרונות ירד מחירם הממוצע של תרופות מרשם, מחירן של תרופות ללא מרשם דווקא עלה. אולם, בעוד שרשתות הפארם מרוויחות היטב ממכירת מוצרי טואלטיקה, קוסמטיקה ותרופות ללא מרשם, בתי המרקחת מתקשים לפתח את התחום הזה. בשנה שעברה, 80%-90% מהכנסות בתי המרקחת הפרטיים היו מיוחסות למכירת תרופות עם מרשם, לעומת 30%-40% בלבד ברשתות הפארם.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
תרופות מרשם | 2.3% | 4.7%- | 6.6%- | 0.6%- |
תרופות מדף | 3.7% |
0.3 % |
0.5% | 1.3% |
"ברשתות הפארם הפעילות שנקראת 'בית מרקחת היא פעילות הפסדית שתפקידה למשוך פנימה את הלקוחות על מנת שניתן יהיה למכור להם מוצרים נוספים מעבר לתרופות מרשם", מסביר ברקי. "בשנים האחרונות, גם בתי מרקחת פרטיים נכנסים לפעילות של מכירת מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה, כדי לפצות על הירידה בפעילותם, אבל זה לא מצליח להם כל כך בגלל שלרשתות הפארם יש יתרון לגודל".
"לסופר-פארם לא אכפת להפסיד על סניפים עד שיסלקו אותנו"
א' בעלים של בית-מרקחת פרטי משגשג, מסכים שלרשתות הגדולות לא אכפת להפסיד בטווח הקצר, כדי להשתלט על השוק בטווח הארוך. א' אמר ל-ynet כי הסיבה העיקרית לסגירה של בתי-מרקחת קטנים היא "שסופר-פארם פותח בכל פינה ונוגס בנו", אמר ל-ynet. "לפני כ-20 שנה, היה חוק בארץ שקיים גם במדינות שונות בעולם וקבע שבית-מרקחת לא יכול לפתוח סניף בטווח של 500 מ' מבית המרקחת המתחרה. הרשתות הצליחו לשנות את החוק ולפגוע בבית המרקחת הפרטיים, שהיה להם מספר לקוחות קבוע בסביבה. בעוד 15-10 שנים, לא יישארו בתי מרקחת פרטיים.
"לספר-פארם לא אכפת להפסיד על 30-20 סניפים, עד שיסלקו את בתי המרקחת הפרטיים ויזכו בכל העוגה ויהיו בלעדיים. לאנשים פרטיים כבר לא משתלם להחזיק בית מרקחת. אם המקום לא בבעלותך, עלויות התפעול של העסק גבוהות – שכירות, העסקת רוקחים. לעומת זאת, סופר-פארם היא עסק מאוד כלכלי. הרוקחים מתבקשים להציע עוד מוצרים לקונים. אין להם עניין אישי עם הקונה. הרוקחים מרוויחים שם פחות מהרוקחים אצלי, אבל עובדים יותר שעות".
גם ניו-פארם היא מתחרה?
"התחושה היא שלא. היא היתה יכולה להיות, אין סיבה שהם לא יצליחו כמו סופר-פארם אבל נראה שיש שם בעיות ניהוליות".
קופ"ח כללית מונעת מאיתנו מרשמים
לעניין העבודה מול קופות החולים הוא טוען: "קופת חולים כללית, היא הקופה הגדולה ביותר, שעובדת עם מספר בתי המרקחת הקטן ביותר. הם עובדים רק עם כ-250 בתי מרקחת, לעומת מכבי, שעובדת כמעט עם כל בתי המרקחת. הכללית עובדים בעיקר עם סופר-פארם ויש להם אלפי מרשמים בחודש שהם מונעים מבתי מרקחת פרטיים. עקב כך, ההורים שלי שהם חברי הכללית, צריכים ללכת רחוק יותר כדי לקנות תרופות מרשם.
"בעבר, אפשר היה לקנות את כל התרופות בבתי המרקחת. היום בתיה"ח מאפשרים לקנות תרופות מסוימות רק בקופת החולים. בנוסף, עם הזמן, הן גם הבינו שבית מרקחת זה מקום להכנסה. הן התחילו לחפש דרכים להביא את כל הלקוחות אליהן. הן התחילו למכור אצלן ויטמינים, מוצרי טבע ותרופות ללא מרשם, במחירים קצת יותר נמוכים מבתי המרקחת – כיוון שהן לא משלמות מע"מ.
"קושי נוסף שיש לנו זה 'המחירון ההולנדי' (מחירון ירפא הקובע את המחיר לצרכן ואת הרווח של בית-המרקחת. את המחירון מגבש משרד הבריאות, לפי ממוצע המחירים של התרופות באירופה מ.ק), שהשפיע בצורה מאוד משמעותית על מחירי התרופות והוא שחק מאוד את הרווח בבתי המרקחת. המחירים ירדו בעשרות אחוזים".
קופ"ח כללית | קופ"ח לאומית | קופ"ח מכבי | קופ"ח מאוחדת |
421 | 119 | 58 | 56 |
64% | 18% | 9% | 9% |
האם בדרך כלל, בית מרקחת פרטי יקר יותר מרשתות הפארם?
"בבית המרקחת שלי, אנחנו 90%-85% יותר זולים מסופר-פארם בתרופות וגם בחלק מהמוצרים. יש מוצרים שברור שהם יותר זולים כמו שמפו שאנחנו מחזיקים רק כשירות וחיתולים שאנחנו לא מחזיקים בכלל. במוצרי תינוקות הם יותר זולים כי כך הם מכניסים צרכנים לחנות. הם שוחטים את המוצר ומוכרים במחירי הפסד ומוכרים לצד זה מוצרים יקרים.
"צריך גם לשים לב לאריזות. ברשתות מוכרים אריזה של 14 אקמול ב-20 שקל ובבית המרקחת – אריזה של 20 כדורים ב-18 שקל. אותו דבר לגבי סירופ אקמולי. אריזת 60 מ"ל עולה 20 שקל ברשתות הפארם, כשאריזת 100 מ"ל עולה בבית מרקחת עולה 20 שקל. אריזת אדוויל 16 כדורים עולה ברשתות הפארם 33 שקלים ואצלנו 20 כדורים עולים 30 שקל. הרבה פעמים המותג הפרטי זה אותו יצרן שמייצר את התרופה הממותגת והאריזה של המותג הפרטי קטנה יותר. חשוב לשים לב לזה".
שמפו יותר יקר אצלכם.
"זה מוצר שקשה לנו להתחרות בו, אבל אם תלכי לרמי לוי תראי את שמפו במחיר נמוך יותר מסופר-פארם. אבל יש מוצרים שאנחנו יותר זולים. משחת שיניים פרדונטקס אנחנו מוכרים 2 ב-33 שקל כשהם מוכרים ב-27-24 שקל לאריזה. גם במוצרי טבע, אנחנו 25% יותר זולים וגם עדן טבע מרקט יותר זולים. הם הורידו עכשיו את המחירים בכל השוק, אבל אצלם כל שאר המוצרים יקרים".
שורדים על-ידי התאגדות ותמיכת ספקים
למרות עתידם הרעוע, לבתי המרקחת הקטנים יש תמיכה מסוימת. למשל, ספקים כמו לוריאל שמשווקת את מוצרי וישי ולה רוש פוזה אך ורק לבתי מרקחת בארץ ובעולם, מה שמקנה לבתי-המרקחת בלעדיות. בתמורה, המותגים הללו מקבלים אצל בתי המרקחת שטחי פרסום נצחיים כמעט. גם חברת טבע משתדלת לתת הנחות לפרטיים, בשל התחרות שלה מול "לייף" של סופר-פארם. תמיכה נוספת הם מקבלים אחד מהשני.
א' חבר בש.ר.מ, התאגדות של 100 בתי מרקחת פרטיים שהבינו שהתאגדות משמעה צבירת כוח מול הספקים. "זה איפשר לנו לקנות בזול ולתת ללקוחות מבצעים טובים. הרכישות שלנו מרוכזות, ואנחנו מנהלים מלאי – הרי בבית מרקחת קטן אי אפשר להחזיק מלאי כמו ברשת גדולה. אנחנו גם עוברים יחד סדנאות. חלק מהעסקים הקטנים לא מבינים בניהול ושיווק".
איך אתה שורד?
"פיתחנו תחומים שאין בסופר-פארם: הכנות של תרופות, נכונות להשיג כל מוצר עבור הלקוח, אפילו אם הוא לא קיים במלאי. רכישות נכונות. זה מאמץ גדול, אנחנו עובדים מאוד קשה וזה משתלם - יש לנו קונים קבועים שלמרות שיש להם ניו-פארם מתחת לבניין, הם באים אלי. בסופר-פארם את יכולה לחכות חצי שעה בתור, פה אין כזה דבר תור, ואם יש אנחנו מחסלים אותו, אחרת הלקוחות מסתובבים והולכים".
מרשת סופר-פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם מציעה ללקוחותיה שירות אישי ומקצועי של רוקחים מוסמכים בעלי ניסיון, הזוכים מידי שנה לציונים לשבח על מסירותם, מקצועיותם והיחס האישי שהם מעניקים ללקוחות, כמו גם שעות פתיחה גמישות ונוחות וזמינות גבוהה של סניפים.
"הרשת מנוהלת בשיטת זכיינות ייחודית ולפיה מנהלי הסניפים, העמיתים, הם על פי רוב רוקחים, אשר גדלו בתוך הרשת והתקדמו בה, כאשר בכל סניף יש בנוסף רוקח המנהל את בית המרקחת ואחראי על השירות האישי והמקצועי בבית המרקחת. עמיתים רבים מנהלים את אותה חנות שנים ארוכות והופכים חלק בלתי נפרד מהקהילה בה הם פועלים. הם מכירים את לקוחותיהם הקבועים באופן אישי ומקפידים לסייע לכל לקוח ולענות על צרכיו בצורה הטובה ביותר".