סמארט! פסיכומטרי נסגרה: "יש פתרון ללקוחות"
החברה, שהיו נגדה תלונות צרכנים על אי השבת כספים בזמן בגין ביטול הרשמה, נקלעה למצוקת אשראי וסוגרת את פעילותה. לקוחה: "שילמתי 3,650 שקל עבור קורס שאמור להתחיל בשבוע הבא". סמארט: "הלקוחות שנרשמו לקורסים יוכלו לעבור החל ממחר לחברות אחרות, תמורת 250 שקל". לא ברור אם לקוחות שחיכו להחזר כספי יקבלו אותו
סמארט! פסיכומטרי (!Smart) סגרה את הפעילות שלה, כך נודע ל-ynet. החברה, המכונה גם Be Smart! או This is Smart, ושמה הרשמי הוא: "סמארט! המרכז הארצי להשכלה וקריירה", גבתה כסף מצרכנים לפחות עד פברואר האחרון עבור קורס שמתחיל בשבוע הבא. החברה אף הציגה עד 20 במרס מצג של פעילות כרגיל באתר האינטרנט שלה, בפייסבוק ובגוגל פלוס.
הסניף של סמארט! בת"א סגור (אם כי לא נטוש) ואין בו מענה ושיחות למספרי הטלפון הרשומים באתר החברה: 1-801-222-222 ו-072-2119191 הובילו אותנו למוקד של חברה אחרת (שגם שם לא ענו) ולצליל תפוס. גם שיחה למוקד המכירות: 1-700-50-4000 לא הניבה תוצאות.
"לא עונים לי בטלפון והקורס מתחיל בשבוע הבא"
אנה, לקוחה של סמארט! שפנתה ל-ynet סיפרה: "נרשמתי בפברואר לקורס של סמארט! פסיכומטרי, עבור הבחינה שתתקיים ביולי 2014. הקורס עתיד היה להיפתח בשבוע הבא. אתמול נכנסתי לפורום פסיכומטרי בתפוז ומישהו כתב באנונימיות שהחברה פשטה רגל. ניסיתי להתקשר לחברה - הם לא עונים לי בטלפון או במיילים. יצרתי קשר עם בחורה שאמורה להיות איתי בכיתה. היא סיפרה לי שהגיעה למקום בחיפה בו אמור היה להתקיים הקורס ואין שם כבר שום שלטים שלהם
"בשבוע הבא אמור להתחיל הקורס ואני לא יודעת מה לעשות. כבר שילמתי מחצית מהסכום לתשלום: 1,825 שקל בשני תשלומים. סך הכל, אני אמורה לשלם 3,650 שקל. הייתי אמורה לקבל קורס בחינם כי כבר עשיתי אצלם קורס, אבל עברה יותר משנה אז איבדתי את הזכות לקורס חינם. הם בכל זאת נתנו לי הנחה, קורס אצלם עולה 5,000 שקל. אשמח לדעת מה אני אמורה לעשות עכשיו".
תלמידה אחרת בשם אמרה ל-ynet: "הקורס שלי אמור להיפתח ב-24 באפריל. דיברתי איתם לפני שבוע ואמרו לי שיודיעו לי מתי בדיוק להגיע ליום ההכנה. מאז הם לא עונים. אני אמורה להתחיל קורס בחינם, כי זה קורס שני שלי".
סמארט!: התלמידים צריכים להתקשר לחברות אחרות
החברה, שמתמחה בקורסי הכנה לבחינת הפסיכומטרי. מסרה ל-ynet שהלקוחות שלה, ששילמו מחיר מלא על קורסים עתידיים, יוכלו להתחיל קורס פסיכומטרי בחברות אחרות, תמורת תוספת של 250 שקל. על הלקוחות ליצור בעצמם קשר עם החברות. לקוחות כמו אנה, ששילמו מחיר חלקי בתשלומים, יצטרכו לבטל את התשלומים הנוספים לחברה ולהעבירם לחברה אחרת, לפי בחירתם. לקוחות כמו אור, שקיבלו קורס חינם, יוכלו לקבל קורס ב-250 שקל בחברה אחרת. כאמור: גם אור וגם אנה יצטרכו לפנות בעצמן לחברות.
סמארט! מסרה בתגובה: "אחרי 7 שנות פעילות, חברת סמארט! פסיכומטרי סוגרת את שעריה וזאת בשל מוצקת אשראי קשה אליה נקלעה החברה. אתמול והיום עבדנו בשיתוף הצוות שלנו, משרד החינוך וחברות פסיכומטריות נוספות למציאת פתרונות לתלמידים.
"בכל האמור לתלמידים הלומדים בקורסים של מועד אפריל 2014:
1. הקורס החל בחודש ינואר 2014, הבחינה תערך בעוד כשבועיים וחצי.
2. אתמול והיום סיימו המורים שלנו את לימוד כלל החומר הנדרש לבחינה.
3. לקורס נותרו 5 שיעורי מרתון, המהווים חזרה על חומר הלימוד שנלמד כבר.
4. אנחנו דאגנו לחלוקת כל החומר המודפס לתקופת המרתון, לתלמידים.
5. המורים שלנו, חילקו לתלמידים הנחיות עבודה לשבועיים הנותרים וכן התחייבו להיות עם התלמידים בקשר במייל/טלפון לעזרה, כולל בדיקת חיבורים בבחינות הסימולציה.
6. ככל הניתן ישאר גם אתר הלימוד פתוח לתלמידים עד תום המועד.
"יצוין כי נבחנו אופציות להעברת התלמידים לתקופת המרתון לחברות פסיכומטריות אחרות, אולם הן נתגלו כבעייתיות לאור שיטות הלימוד וחומרי הלימוד השונים. יחד עם זאת, אנו עדיין בודקים מול כלל הגופים אפשרויות עזרה נוספות ונעדכן ככל שיהיו כאלה.
הפתרון של סמארט! לתלמידים שנרשמו לקורסים עתידיים
"בכל האמור לתלמידים העתידים להתחיל את מועד יולי 2014 בתחילת חודש אפריל: ראשית, רובם המוחלט של התלמידים אשר שילמו תשלום מלא, קיבלו מאתנו חומרי הכנה לפני תחילת הקורס (כ-1,500 עמודים), אשר כמובן יוותרו עמם.
בפני התלמידים אשר שילמו תשלום מלא בעבור הקורס, מספר אפשרויות המוצעות להם על-ידי חברות אנקורי, היי קיו וקידום - בתוספת תשלום של 250 שקל. חברת היי קיו מציעה למי מתלמידי אפריל המעוניין להצטרף למרתון, כניסה לאחד מן הקורסים המתנהלים בסניפיה השונים וזאת בתוספת תשלום של 200 שקל. רשימות התלמידים ופרטיהם הועברו למכונים השונים וניתן יהיה לצור עמם קשר לשיבוץ.
"בכל האמור לתלמידים העתידים להתחיל את מועד אוקטובר 2014 ואילך: גם כאן, רובם המוחלט של התלמידים אשר שילמו תשלום מלא, קיבלו מאתנו חומרי הכנה לפני תחילת הקורס (כ-1,500 עמודים), אשר כמובן יוותרו עמם.
בפני התלמידים אשר שילמו תשלום מלא בעבור הקורס, מספר אפשרויות המוצעות להם על-ידי חברות אנקורי, היי קיו וקידום - בתוספת השלמת התשלום למחירי אותם מכונים. גם כאן, רשימות התלמידים ופרטיהם הועברו למכונים השונים וניתן יהיה לצור עמם קשר לשיבוץ. אנו נשתדל לסייע ככל הניתן, בנסיבות העניין, לכל תלמיד".
מהחברה נמסר עוד כי ניתן יהיה לפנות למכונים החלופיים החל מהיום אחה"צ. מספרי הטלפון לפניה:
אנקורי 1-800-85-85-85
היי קיו 1-800-80-80-80
קידום 2055*
חברה עם עבר של תלונות
ב-2012, בעקבות תלונות צרכנים נגד סמארט!, המועצה לצרכנות פנתה לשר החינוך דאז, גדעון סער, בטענה כי "ריבוי תלונות הצרכנים נגד חברת סמארט! מחייב לבדוק את התנהלותה על מנת להפסיק את הפגיעה בצרכנים".
צרכנים התלוננו אז שכשביטלו את השתתפותם בקורסים של סמארט!, החברה נמנעה מלהשיב להם את כספם כמתחייב בחוק, תוך זמן סביר. לרוב, היו אלה חיילים משוחררים שסיפרו שנאמר להם בחברה שיקבלו את הכסף כעבור תקופה מסוימת, אך ההחזרה נגררה במשך חודשים והגיעה גם לתביעות קטנות.
במועצה לצרכנות ביקשו מהשר לבטל את הרישיון של סמארט! לקבלת כספי חיילים משוחררים. בעקבות תלונות אלה, גם נשלל עוד קודם לכן תו ארגון אמון הציבור מהחברה.
מנכ"ל סמארט! ערן שטיין, דחה אז מכל וכל את האשמות המועצה הישראלית לצרכנות וארגון אמון הציבור. לטענתו דאז, הגיעו לחברה 3 תלונות בלבד מהמועצה לצרכנות ואך אחד מהמתלוננים לא שילם לקורס מכספי הפיקדון. ברם, במאי 2013, התוכנית כלבוטק שידרה תחקיר על החברה. גם מהתחקיר הזה עלה כי סמארט! דחתה החזר כספים לסטודנטים באופן שנראה שיטתי וחייבה אותם בסכום העסקה. בנוסף נטען שביטלה קורסים שבוע לפני תחילת הקורס.
ייצוגית נגד החברה
במקביל הוגשה תביעה ייצוגית נגד החברה על ידי עו"ד אריאל פופר, בבית-המשפט המחוז ת"א-יפו. עו"ד פופר אמר ל-ynet: "באופן שיטתי, סמארט! לקחו כספים ממועמדים ללימודים שביקשו להירשם לקורס להכנסה לפסיכומטרי וכשהתלמידים ביקשו לבטל את הרישום, הם נהגו לעכב את החזרת הכספים ולא החזירו את הכסף, לרבות מקרים בהם הכסף הגיע ממשרד הביטחון במסגרת המענק שהוא נותן לחיילים משוחררים.
"כשהבנו שזה דבר שיטתי, הגשנו תביעה ייצוגית כדי שכל מי שנרשם ולא קיבל את הכסף, יקבל את מה שמגיע לו. יש חוק מפורש: פיקוח על מכונים פסיכומטריים, שאומר שמי שביטל את ההרשמה 30 יום לפני תחילת הקורס זכאי להשבת כספו, אך החוק לא אומר תוך כמה זמן. אנחנו טענו ש-30 יום זה זמן סביר להשבה. פנו אלי עשרות אנשים, אך אנו מעריכים שיש אלפים שלא קיבלו את הכסף.
סמארט! אמרו בדיון האחרון בבקשה לתביעה, שנערך ב-12 בינואר שהחברה אוספת הוכחות על זיכויים שכבר זיכתה לקוחות בסך של כ-7 מיליון שקל. עד כה יש לחברה, לטענתה, הוכחות על זיכוי לקוחות בסך של למעלה מ-600 אלף שקל.
לנוכח מצוקת האשראי של החברה, האם תשיב כספים ללקוחות שהיא עדיין חייבת להם החזר כספי על ביטול השתתפות בקורס? בחברה לא יודעים, או לא יכולים כרגע לענות על כך.