הדת והאבולוציה: חלקנו עדיין קופים
כולם יודעים שהסיפור של מעשה בראשית איננו כפשוטו - אלא רמז, משל וסוד, ולא רק שהרב קוק לא ראה סתירה בין האבולוציה לבין התורה - אלא הוא ראה בה את התיאוריה המדעית הכי קרובה לסודות הקבלה. נותר רק לקוות שלא תתרחש בארץ מהדורה חדשה של "משפט הקופים"
מוצא האם האדם מן הקוף, או מאב משותף? לאמתו של דבר שאלה זו איננה מטרדת אותנו. מה שמטריד אינו אם האדם בא מן החיה - אלא אם כבר הגיע. לצערנו, התשובה היא שלילית. רבות אנו נפגשים בחיה שבאדם, ובמיוחד אנו, עם ישראל, הרבה על בשרנו חזינו.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ולכן ברור הוא לנו תמרור האזהרה של מרן הראי"ה קוק, בספרו "אורות הקודש": היזהר אדם, אתה בא מן החיה ואתה עלול לחזור אל החיה. לפי המדרש, בדור הפלגה שליש מהמין האנושי הפך לקופים – לא במובן של יצור עם פרווה המטפס על העצים, אלא במובן של אדם מבחוץ, חיה מבפנים.
עוד כתבות בערוץ יהדות :
- צפו: "הרגשתי את הנשמה נכנסת לגוף שלי"
- היהודים שלי: הדרך של ילדיי לארץ המובטחת/
אריאנה מלמד
אחרי שקין הרג את הבל, אדם הראשון הוליד את שת, וראה הפסוק לנכון לציין שאותו שת היה "בצלמו בדמותו", מה שמתפרש על ידי חז"ל, שבמשך 130 השנים שעברו עד הולדת שת, אדם הראשון הוליד שדים. גם כאן המובן של "שדים" איננו של יצור אגדי שחור עם קרניים וזנב, אלא כדברי הרמב"ם - אדם מבחוץ וחיה מבפנים.
זאת הבעיה שמטרידה אותנו, שהאדם לא יהיה חיה. וגם אם אין מוצאו מן החיה, כתב ספר "התניא" בפסיכולוגיה האלוקית שלו, שלאדם יש "נפש בהמית" מלבד "הנפש האלוקית", שהיא כמובן עיקרו של האדם.
ההתאמה בין הדת לאבולוציה היא מלאכה קלה
באשר לסתירה בין תורת ההתפתחות לבין פשט הפסוקים, כבר כתב מרן הרב קוק בספר "אורות הקודש", שההתאמה היא מלאכה קלה. הרי
כולם יודעים שהסיפור של מעשה בראשית איננו כפשוטו - אלא רמז, משל וסוד. אין לנו הבדל אם ה' ברא את האדם ישירות מן האדמה, או דרך תהליכים ארוכים. לפעמים ה' פועל בדילוג, ולפעמים הוא פועל בהדרגה.
כבר הרב שמשון רפאל הירש אומר כי יצירה הדרגתית איננה פלא פחות גדול מיצירה פתאומית. וגם רבנו עובדיה ספורנו כתב לפני מאות שנים, בפירושו על התורה, שהאדם שלנו הוא צאצא של אדם קדמון בלי יכולת דיבור.
וכאן יש להזכיר את דברי הרב ד"ר מיכאל אברהם: פרדוקס העמדות. כלומר, הדתיים בעולם לוחמים במלחמת חורמה נגד תורת ההתפתחות, מחשש שמא תציג מודל הסברה המסלק את ריבונו של עולם, והם מוכיחים עמדתם בעזרת טיעון מדעי שלתורת ההתפתחות יש הסתברות אפסית. לעומת זאת, אתאיסטים הם חסידים נלהבים של תורת ההתפתחות שמסבירה את המדע בלי צורך באלוהים. הם מודעים לכך שההסתברות נמוכה, אבל הם מביאים הוכחות מדעיות שהאבולוציה קרתה.
אמר הרב מיכאל אברהם שאם עושים אחד ועוד אחד - שאבולוציה קרתה אבל אינה סבירה - זה מוביל אותנו למסקנה שיש אלוהים שהנחה את התהליך, מה שנקרא ההוכחה הפיזיקו-תיאולוגית. כלומר, מציאות פיזיקלית עולמית בלא הסבר סביר, מובילה למסקנה שיש אלוהים. מעולם לא היתה לנו הוכחה פיזיקו-תיאולוגית כה טובה, כמו זו שמספקת לנו תורת ההתפתחות.
יוצא שבאופן פרדוקסלי, גם הדתיים וגם האתיאיסטים יורים לעצמם ברגליים: הדתיים היו אמורים להיות מעוניינים בתורת ההתפתחות, והאתאיסטים היו אמורים לדחות אותה.
זהירות ממשפט הקופים - גרסת ישראל
לא רק שהרב קוק לא ראה סתירה בין האבולוציה לבין התורה, אלא הוא ראה בה את התיאוריה המדעית הכי קרובה לסודות הקבלה, בגלל תהליך
ההתפתחות העמוק שגם קיים ברזי תורה, זו השתלשלות העולמות.
כמובן שתורת ההתפתחות איננה ודאית אלא תיאוריה ככל תיאוריה מדעית, כלומר השערה במצב עכשווי של ידיעותינו, שיכולה ביום מן הימים גם להיות נסתרת על ידי עובדות חדשות שיתגלו. אבל איננו מדברים כאן על המאובנים השונים, דוגמת הדינוזאורים, שהרי מציאותם איננה תיאוריה ואפשר למצוא את השלדים שלהם בכל המוזיאונים בעולם. אני בעצמי ראיתי את הדינוזאור הכי גדול שאירופה במוזיאון המדעי בAix en Provence שבדרום צרפת, באורך 20 מטר וכמעט שלם.
נותר רק לקוות שלא תתרחש בארץ מהדורה חדשה של משפט הקופים שהתנהל בארצות הברית בתרפ"ה, נגד מורה למדעים שהפר את החוק של טנסי אשר אסר ללמד את תיאוריה האבולוציה בבתי הספר הציבוריים.