HOT תחוייב להגיע לכל יישוב בארץ
בעוד שבזק ביקשה הקלות בפריסה למספר מצומצם של לקוחות, HOT ביקשה שלא לחבר יישובים שלמים, כך שכיום היא לא יכולה לספק שירותי תקשורת לכ-390 אלף בתי אב. שר התקשורת ארדן מסר שיחייב פריסה למעט מקרים חריגים
- HOT: חיובי יתר ואיום בתביעה על אמא ז"ל
- ראוטר חינם? בזק גבתה עליו כסף
- HOT: מספר העובדים נחתך בחצי ב-2013
סך ההשקעה שנדרשת מ-HOT לפריסה ב-234 יישובים: 136 מיליון שקל כך לפי הערכת הוועדה, בעוד ש-HOT מעריכה זאת ב-800 מיליון שקל עד כמיליארד שקל. לפי נתוני הוועדה, מהדו"חות הכספיים של HOT עולה כי לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 1.075 מיליארד שקל לשנה בממוצע, רווח תפעולי ממוצע של 500 מיליון שקל לשנה ורווח נקי בממוצע של כ-230 מיליון שקל לשנה. יש לה השקעות ברכוש קבוע של כ-670 מיליוני שקל בשנה בממוצע. בוועדה מדגישים כי הטיעון הכלכלי שהציגה HOT נדחה.
כל אזרחי המדינה זכאים לתשתית אינטרנט
"כל אזרחי המדינה, ללא קשר למקום מגוריהם, זכאים ליהנות משירותי תקשורת מפותחים ומתקדמים, נשמור על התחרות בכל מקום גם בפריפריה ובאזורים מרוחקים", כך מסר השר ארדן. ממשרד התקשורת נמסר כי: "מסקנות הוועדה שאומצו ע"י שר התקשורת קובעות כי הנגשת שירותי התקשורת לציבור, תקדם את האינטרסים הלאומיים והחברתיים בישראל".
עוד נמסר ממשרד התקשורת כי "במסגרת ההמלצות שאומצו ע"י השר, נקבע כי רק במקרים חריגים אשר אין להם פתרון סביר יותר, ניתן יהיה להעניק פטור מחובת הפריסה האוניברסאלית וזאת בכפוף לבעיות בטחון ולאחר בחינת האינטרס הציבורי, עמדת השר ארדן היא שככלל אין לאפשר הגבלה של מימוש החובה החלה על החברות".
בזק לא מגיעה ל-2,414 בתי אב. HOT לכ-390 אלף
הוועדה מונתה ב-2011 במטרה לבדוק בקשות של בזק ו-HOT לאי פריסת תשתית במקומות מסוימים. על שתי החברות מוטלת על-פי חוק ורישיון, חובת השירות האוניברסלי שנועדה להבטיח שתשתיות ושרותי תקשורת (טלפוניה ושירותי תשתית רחבת פס לרשת האינטרנט) יהיו נגישים ושוויוניים לכלל הציבור.
השיקולים למתן פטור שבחנה הוועדה הם האם יש מניעה הנדסית, האם יש חלופה זמינה, מהי טובת הציבור, שיקולי ביטחון המדינה, שיקולי תחרות ושיקולי עלות מול תועלת.
בזק הגישה למעלה מאלף בקשות משיקולים שונים כגון ביטחון המדינה ועלות גבוהה מול תועלת ו-HOT הגישה 234 בקשות לפטור והקלות מסיבות דומות (הבקשות היו לגבי 39 ישובים, 4 שכונות בירושלים ובקשה אחת פרטנית המתייחסת לדורש ספציפי מטירת הכרמל. יתר 190 הבקשות המתייחסות לישובים בארץ, הוגשו שלא כנוהל).
ברם, יש הבדל מהותי בין אופי הבקשות: בעוד שבזק פרוסה כמעט בכל רחבי המדינה ומרבית בקשותיה פרטניות ונוגעות למספר קטן של לקוחות (לקוח בודד או לקוחות בודדים במספר מבנים קטן), הרי שהבקשות של HOT מתייחסות לשכונות וליישובים שלמים, מפני שאינה פרוסה בישובים רבים ברחבי המדינה.
לפי המידע וההערכות שנמסרו לוועדה, ל-HOT טלקום אין פריסת תשתיות באזורים רבים בארץ ועל כן אינה יכולה לספק שירותי תקשורת לכ-390 אלף בתי אב ברחבי הארץ, זאת אל מול תשתיות חברת בזק שלא מגיעות ל-2,414 בתי אב בארץ בלבד. בין היישובים ש-HOT לא חיברה עדיין: בני ברק, שכונות שלמות בירושלים ויישובים ברמת הגולן. סך הכל מדובר ב-234 יישובים.
דחייה במקרים בהם החזר ההשקעה עולה על 20 שנה
החברות לא יצאו לגמרי נפסדות מהמסקנות - נותרה להן יכולת תמרון לא קטנה. התקדמות הפריסה תדווח למשרד התקשורת מדי חצי שנה במקרה של HOT ובמקרה של בקשות פרטניות - תוך 12 חודשים.
לבזק ניתנה דחיית פריסה רק ב-9 יישובים, בין היתר: דיר אל אסד, מודיעין, גבעת המטוס בירושלים, שפרעם ורהט, אך 288 בקשות עוד ייבחנו. 229 בקשות HOT המתייחסות לא פריסה באזורים שלמים - נדחו. הוועדה ממליצה בנוגע לבקשה הפרטנית בטירת הכרמל, לדחות, משיקול עלות תועלת, לפרק זמן של 24 חודשים את אספקת שירותי התקשורת בכפוף למתן פתרון חילופי לדורש על ידי HOT טלקום.
במקרים בהם גובה ההשקעה בתשתית לא עולה על 30 אלף שקל, הוועדה החליטה שאין לדון בכלל. על החברה לפרוס תשתית. במקרים בהם החזר ההשקעה לבקשה פרטנית עולה על תקופה של 20 שנה, יש לאפשר דחיה של קיום חובת האוניברסאליות בכפוף למתן פתרון חילופי (לדוגמא אלחוטי).
במקרים בהם תושבי המקום הם אלו שמתנגדים לפריסת התשתיות, ניתן יהיה, בהתאם לנוהל שנקבע וגובש, לבחון מתן פטור לחברות, וזאת תוך הצגה של פתרון חלופי שיאפשר קבלת שרותי תקשורת הולמים.
לגבי היישובים ביהודה ושומרון, "השיקולים והקריטריונים המנחים שאותם גיבשה הוועדה ומפורטים בדו"ח זה יכולים לשמש כשיקולים מנחים גם באזור יהודה ושומרון", כך נכתב בדו"ח מסקנו הוועדה. הסמכות לאכיפת החובה ביהודה ושומרון, נתונה בידי המנהל האזרחי.