"המועדון של ג'ימי": פוליטיקה ישנה
הבמאי הבריטי המהולל קן לואץ' הוא אחד מאחרוני לוחמי הקולנוע הפוליטיים, והוא ממשיך בכך גם ב"מועדון של ג'ימי", אלא שהרעיונות שמופיעים בו קצת חוזרים על עצמם. הנושאים אותם נושאים, והסיפור סביבם לא מחדש הרבה
לפני תחילת צילומי "המועדון של ג'ימי" ("Jimmy's Hall") הכריז הבמאי הבריטי קן לואץ' שזה יהיה סרטו האחרון. בינתיים הספיק לחזור בו, וטוב שכך - משום שהסרט, שהתמודד על פרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן השנה, רחוק מלהיות אחד מסרטיו החשובים של הקולנוען בן ה-78, ונדמה יותר כהרצאה דידקטית שנישאת בטון יובשני בפני תלמידים שכבר שמעו אותה בעבר.
ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:
ואכן, כמה כבר אפשר לשמוע אותו שיח מוכר בדבר נציגי הדת השמרנים והמוסרניים הנלחמים באינדיבידואל נחוש, המבקש לחשוף אוכלוסייה כפרית מנותקת לרעיונות פוליטיים הנחשבים חתרניים ולתרבות הנתפסת כאסורה? קשה לחשוד בהגינותו ובמחויבותו האידיאולוגית של לואץ' - אולי אחד הבמאים האחרונים המסורים לתפיסת הקולנוע ככלי של הטפה פוליטית וחברתית ולא בידור אסקפיסטי - אבל סרטו הנוכחי, למרבה הצער, אינו מספק אלא דיון בסיסי ברעיונות מוכרים מדי.
עלילת "המועדון של ג'ימי" מתרחשת באירלנד של שנת 1932, ובמרכזה דמותו ההיסטורית של ג'ימי גרלטון (בארי וורד), צעיר קומוניסט השב למחוז הולדתו אחרי שהות ממושכת בארצות הברית. תושבי המקום השמחים לקראתו משכנעים אותו לפתוח מחדש את המועדון שהקים טרם עזיבתו - מעין מתנ"ס המשמש לערבי ריקודים, השמעת מוזיקת ג'אז, כיתות אמנות ואגרוף, ומפגשים חברתיים בעלי אופי אקטיביסטי.
המקום הפופולארי מפלג עד מהרה את בני הקהילה, כאשר אלה המתנגדים לקיומו - בראשם בעל אדמות אמיד (בריאן אפ. או'ביירן) והכומר המקומי (ג'ים נורטון) - רואים בו פוטנציאל לפריצות ולמחשבה חברתית מסוכנת. וכך, בעוד נציג הכנסיה הקתולית מגנה בפומבי את המועדון, את ה"לוס-אנג'ליזציה" שהוא מביא עמו, והאווירה המשוחררת מדי השוררת בו, הולכים העניינים ומתחממים עד להתנגשות הבלתי נמנעת. אגב כך, ג'ימי גרלטון נכנס להיסטוריה כאזרח האירי היחיד שגורש אי פעם ממולדתו.
על אף שהסרט מביא סיפור קונקרטי, אפשר לראות בג'ימי דמות אלגורית המייצגת את כל אותם אמנים, אינטלקטואלים, ולוחמים למען חופש הביטוי וחירות המחשבה. לואץ' והתסריטאי הקבוע שלו, פול לוורטי, מציינים כדוגמאות את האמן הסיני הנרדף איי ווייוויי, כמו גם את ג'וליאן אסאנג' (שלואץ' סייע לגייס את דמי הערבות שלו) והמדליף אדוארד סנודן.
אך הבעיה נעוצה בהצגה הסכמטית מדי של הדמויות בסרט - פגם קבוע כמעט בתסריטים שמחבר לוורטי, עורך דין במקצועו ופעיל נמרץ למען זכויות אדם - שמכניסה בפיהם של ג'ימי מחד והכומר מאידך סיסמאות ואידיאות הבאות על חשבון מורכבות פסיכולוגית של ממש.
העובדה שגרלטון היה פטריוט שנטל חלק במלחמת העצמאות של אירלנד (שבעקבותיה פרצה שם מלחמת אזרחים) מעניקה לסרט מידה של אירוניה. שכן מי שבסופו של דבר הביאו לגירושו לצמיתות של ג'ימי מהאי היו כוחות שמרניים מבית. מלחמת העצמאות והמאבק הפנים-פוליטי באירלנד נזכרים אמנם, לואץ' כבר עסק בהם ישירות ב"כשהרוח נושבת", סרטו זוכה פרס "דקל הזהב" מ-2006 , אך אזכורם אינו מהווה בסיס לדיון בעל ערך היסטורי בשיתוף הפעולה שבין הכנסיה ובעלי ההון כנגד הקומוניזם.
ובכל זאת, זהו סרט של קן לואץ', מי שייצר כמה מהסרטים החשובים בתולדות הקולנוע הבריטי בעשורים האחרונים, ובהם "קס" (1969) ו"גשם של אבנים" (1993). בשנים האחרונות הוא ביים אמנם כמה קומדיות חביבות ("מחפשים את אריק" ו"חלקם של מלאכים"), אבל תמיד שב אל הקולנוע הלוחמני אליו היה מגויס. ראוי, על כן, להעריך את העיקשות הזאת, גם אם עמדותיו הפוליטיות של לואץ' אינן תמיד נעימות לאוזנינו (הוא אחד ממבקריה החריפים של ישראל), וגם אם הוא לוקה, כמו הפעם, בשטחיות והתחסדות.
לזכותו של הסרט נזקפים גם השחקנים שלו. בעוד דמותו של ג'ימי נותרת פלקטית (אפילו הקשר המחודש שלו עם אהובה מהעבר שנישאה לאחר בעת היעדרותו אינו מצליח להפיח רגש בסרט), כמה אחרות לוכדות את הצופה. אחת כזו היא אמו בעלת הגוף של ג'ימי (איילין הנרי שזהו תפקידה הקולנועי הראשון), שמעניקה ל"מועדון" כמה מרגעיו האותנטיים והמקסימים, וכן זו של הכומר שנדמית אנושית, לרגע אפילו ספקנית, על אף נוקשותה. שתי דמויות נפלאות.
העיסוק בדיכוי מעמדי ופוליטי נוכח במרבית סרטיו של לואץ' שהקריירה המרשימה שלו נפרשת על פני חמישה עשורים. ואולם, קולנוע פוליטי במיטבו (ולואץ' יודע לעשותו) מעלה שאלות וספקות, וגורם לצופה להבין גם את "הצד השני". העובדה שגורלו של ג'ימי אינו ממש נוגע בנו נעוצה בכך שדמותו מייצגת אידיאל, לא ממשות. היא נטולת פגמים ותהיות משל עצמה. מצד שני, הפריבילגיה של יוצר קולנוע מחויב ואמיץ כלואץ' היא ליצור מפעם לפעם גם סרטים הלוקים בעודף דידקטיות. הם עדיפים על סרטים שאינם מחויבים לדבר.