בלאק פריידיי: ריב על חזיות ושיאי מכירות
לפחות 140 מיליון איש ערכו קניות ביום שישי השחור, חלקם גם התקוטטו על בובת ברבי וחזיות. בין 1 ל-28 בנובמבר, האמריקאים הוציאו 32 מיליארד דולר אונליין. בין הקונים באינטרנט: גם ישראלים שמספרים שקנו בגדים, סמארטפונים ומצלמות. בין רבי המכר: בובת אלזה, והיו גם מבצעים על כלי נשק ומריחואנה
אייפון S5 ב-1,200 שקל, חולצות לילדים ב-2 דולר ומצלמת קאנון בהנחה של 70% - פריטים אלה ורבים אחרים נקנו בסופ"ש האחרון באתרים אמריקניים על-ידי צרכנים ישראלים, שסיפרו ל-ynet שהמתינו ליום שישי השחור (בלאק פריידי) כדי לערוך שופינג אינטרנטי אינטנסיבי.
- היסטריית קניות: חג הרווקים הסיני עבר את הבלאק פריידי
- המדריך השלם לרכישות "בלאק פריידי"
- יום שישי השחור: לקנות או לא לקנות?
"חיכיתי חצי שנה להנחות של בלאק פריידיי על מצלמה מסוימת, שבארץ עולה פי 1.5 מהמחיר המלא", סיפרה לנו אחת הקונות. "לא קניתי כלום חוץ מזה, כי המטרה שלי היתה לחסוך כסף בקנייה, לא לבזבז על שטויות, אבל יש לי חברים שהוציאו בשישי אלפי שקלים על בגדים, פריטים לתינוקות, ויטמינים וסלולרי, כי אפילו אם משלמים מכס, המחירים ביום הזה משתלמים".
זו השנה השלישית שהצרכנית הישראלית הזאת מתכוננת ליום הזה, שמקבל יותר ויותר נפח בתודעה של צרכני ישראל שרעבים ל"מחירים טובים".
ביומיים: 3.73 מיליארד דולר אונליין
נכון לרגע זה, עדיין לא סוכמו נתוני היום הזה ובטח שלא ידוע כמה ישראלים קנו במסגרתו דרך האינטרנט, אבל כרגע, לפי ההערכות, למרות מזג האוויר הקר בארה"ב, לפחות 140 מיליון איש ערכו קניות ביום שישי, במסגרת מבצעי יום שישי השחור.
חלק ניכר מהקונים האמריקאים, ערך את השופינג שלו אונליין. בחודש שבין 1 ל-28 בנובמבר, האמריקאים הוציאו 32 מיליארד דולר אונליין, 14% יותר מ-2013, כך לפי Adobe. חג ההודיה ויום שישי השחור הציגו השנה מכירות אונליין של 1.33 מיליארד דולר ו-2.4 מיליארד דולר בהתאמה. המכירות דרך המובייל (סמארטפונים וטאבלטים) הוכפלו בשני הימים, לעומת השנה שעברה.
יום שישי השחור אמור לסמן את תחילת מבצעי חג ההודיה, חג המולד וערב השנה האזרחית החדשה, אך בשנתיים האחרונות, ההנחות תחת הכינוי "יום שישי השחור" התרחבו לשבוע שלפניו ולשבוע שאחריו, שנפתח ב"סייבר מאנדיי"
(1 בדצמבר). סייבר מאנדיי היה בעבר יום שהוקדש למבצעי אינטרנט ובשנים האחרונות איבד מייחודיותו, שכן מבצעי יום שישי השחור חלים לרוב גם על אתרי האינטרנט של רשתות רבות, כפי שישראלים רבים יודעים.
למרות הקריאות לחרם והפגנות העובדים – האמריקאים קנו בטירוף
נראה שהאמריקאים קנו הפעם בטירוף, למרות קריאות בארה"ב של ארגוני צרכנים לחדול מהשתוללות הקניות ולמרות קריאות של אפרו אמריקאים להחרים את היום הזה (בעקבות האירועים בפרגוסון). רשת וול מארט דיווחה בבוקר יום שישי כי 22 מיליון קונים כבר ביקרו בסניפיה במהלך היום, זאת במקביל להפגנות של עובדיה, שדרשו את העלאת שכרם. עובדים של הרשת הפגינו ברחבי ארה"ב ודרשו שכר של 15 דולר לשעה ויותר משרות מלאות.
לפי הדיווח של וול מארט, הצעצוע הנמכר ביותר השנה, היה בובת אלזה מ"לשבור את הקרח" והפריטים הנמכרים ביותר: טאבלטים, טלוויזיות, סדינים ובגדי ילדים. באינטרנט נמכרו בעיקר משחקי מחשב, מסכי HD ומוצרים לתינוקות.
"מכרנו קופסאות לאחסון מזון שיכולות להכיל 2 מיליון קילו מזון. מספר המגבות שמכרנו, יכול לכסות את הגדות של המיסיסיפי. ברכישות אונליין, הפריטים הפופולריים ביותר היו משחקי וידאו, טלפונים סלולריים, טלוויזיות HD ומוצרים לתינוקות", אמרה לסוכנויות הידיעות לורה פיליפס, סגנית נשיא בכירה בוול מארט. היא הוסיפה כי המבצעים יימשכו עד סייבר מאנדיי, ב-1 בדצמבר.
הנחות גם על מריחואנה ונשק
ברשת טרגט, הפריטים הנמכרים ביותר היו קונסולת המשחקים XBOX, אייפד ומצלמות ניקון L330. לפי סוכנויות הידיעות, בשעה הראשונה לאחר פתיחת החנויות, נמכרו 1,800 מסכי טלוויזיה וכ-2,000 משחקי מחשב נמכרו ברשת בכל דקה.
בקולורדו, חגגו את היום הזה גם עם מבצעים על מריחואנה: חנויות הגראס החוקיות הכריזו על "גרין פריידי". לפי CNN, בין היתר, הוצעה אונקיה של מריחואנה (28 גרם) ב-50 דולר במקום ב-300 דולר וג'וינטים גדולים נמכרו בדולר במקום ב-10 דולר.
בנוסף, חלה ברחבי ארה"ב עלייה במכירות נשק ביום הזה. CNN דיווחה שהמערכת הפדרלית הבודקת את עברו של כל מי שקונה נשק, צפויה לרשום שיא של יותר מ-144 אלף בדיקות שנערכו ביום שישי, 3 בדיקות לשנייה - כך לפי ה-FBI.
גם הבריטים קנו וקנו
בבריטניה, כמו בישראל, החליטו להצטרף לחגיגה האמריקנית ורשתות רבות הציעו מבצעים. אין עדיין נתונים על המכירות ביום הזה בחנויות בארץ, אבל ה-BBC מדווח כי בבריטניה, יום שישי השחור היה היום העמוס ביותר אי פעם עבור האתר הבריטי של אמאזון, עם מכירות ש"עלו על כל הציפיות". אתר המכירות האינטרנטי תיעד מכירות של יותר מ-5.5 מיליון פריטים, 64 פריטים נמכרו בשנייה. בשנה שעברה, נמכרו 4 מיליון פריטים באתר. החברה "הציגה" בפני הבריטים את יום שישי השחור ב-2010 ומאז המכירות המריאו בהתמדה.
בג'ון לואיס המכירות עלו ביותר מ-300% לעומת אשתקד. הלהיטים היו אייפד מיני ומעבדי מזון. לפחות 7% מהגולשים לא יכלו להיכנס לאתר בתחילת היום בשל עומס גולשים באתר. רשת אסדה (ASDA) מכרה 8,000 מקלטי טלוויזיה בשעה הראשונה של המסחר, אחרי שהחנויות שלה נפתחו ב-8:00 בבוקר. היא מכרה יותר מאלף אופני BMX עד השעה 9:00 וחיסלה את כל יחידות קונסולת המשחקים Microsoft XBox 360 250GB.
ריב על בובת ברבי
יש גם מי שלא עמד בביקושים. סוכנות הידיעות AP דיווחה שהאתר של בסט ביי (Best Buy) נפל למשך שעה בשל עומס. אגב, הסדר בחנויות של בסט ביי, אמור היה להישמר באמצעות חלוקת מספרים עבור עמידה מסודרת בתור, זאת אחרי שב-2008 נהרג עובד וול מארט בעקבות הסתערות של קונים. בחנויות טרגט, הניחו שלטים לאורך החנויות שמפנים את הקונים לפריטים החמים. למרות זאת, ברשתות הטלוויזיה האמריקניות דיווחו על דחיפות ומכות בדרך למבצעים.
רשת CBS דיווחה שבערב חג ההודיה, שתי נשים התקוטטו בוול מארט בנורווק, קליפורניה, על בובת ברבי. אישה אחת היכתה את חברתה באגרוף, מה שהביא שוטרים לחנות בשבע בערב. שני גברים נעצרו באינדיאנפוליס, אינדיאנה, אחרי קטטה. אדם אחד סולק מהחנות ואז החל בקטטה בחניה. גם בוויקטוריה סיקרט פרצו קטטות.
טוב לקמעונאים? לא בטוח
למרות החגיגות, אנליסטים טוענים שהיום הזה לא טוב לקמעונאים: למרות המכירות הגבוהות, ההנחות הגדולות: 50%-20% בממוצע, ייצרו רווחים קטנים למדי ויורידו את הנכונות של הצרכן לשלם מחירים מלאים לפני חג המולד.
ביל מרטין, מייסד משותף של ShopperTrak, חברה שעוקבת אחר מידע מ-70 אלף חנויות, מאמין שבשל המתיחה של היום הזה ופריסתו על פני שבוע שלם, יום שישי השחור יאבד השנה מזוהרו: יום שבת שלפני חג המולד יהיה יום מכירות גדול כמעט כמוהו. להערכתו, שני הימים יניבו מכירות של כ-9 מיליארד דולר. לעומת, מנכ"ל מייסיס אמר ל-AP שלהערכתו, יום שישי השחור יהיה בכל זאת יום המכירות הגדול ביותר של הרשת השנה.