שתף קטע נבחר

 

"צ'ארלי מורדכי": נקודת השפל של ג'וני דפ

דבר אחד טוב עשוי לצאת מ"צ'ארלי מורדכי": ג'וני דפ יבין כמה הידרדר, יסיר את האיפור, ויתמסר שוב למשחק. את התובנות הללו יוכל ליישם בסרט הבא, אבל למי שיצפה בקומדיית האקשן המטופשת הזאת זה יהיה כבר מאוחר מדי

"צ'ארלי מורדכי" ("Mortdecai") הוא עיבוד לדמות שנוצרה על ידי הסופר האנגלי קיריל בונפיגליולי בסדרת מותחנים קומיים שנכתבו במהלך שנות ה-70. באופן ספציפי הוא מבוסס על הספר הראשון בסדרה "Don’t Point That Thing At Me" מ-1973.

 

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

עוד ביקורות סרטים ב-ynet :

  

הטריילר של "צ'ארלי מורדכי"

הטריילר של "צ'ארלי מורדכי"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

לורד צ'ארלי מורדכי (ג'וני דפ) הוא אספן אמנות אריסטוקרט שנמצא תמיד כפסע מנוכלות. בהרפתקאותיו הוא מלווה בעבריין משוקם המשמש כמשרת נאמן/שומר ראש ג'וק (פול בטאני). מורדכי השמן עבר דיאטה לגופו של דפ, הרקע הומר משנות ה-70 לגרסא מצועצעת של ההווה, והטון שונה משנינות ספרותית לכישלון מהדהד. במקום דמויות קרובות לג'יווס ו-ווסטר (של פ.ג וודהאוס) קיבלנו גרסא כושלת למפקח קלוזו ולקאטו משרתו האסייתי.

 

בחלומות של אולפני ליונסגייט, ומין הסתם גם אלו של דפ, העיבוד הקולנועי חתר להיות הראשון בסדרת סרטים. מעין סדרת "הפנתר הורוד" לעידן הנוכחי. נדמה שלפני יציאת הסרט למסכים כבר היתה התפכחות מאשליה זו. הסרט עלה ללא הקרנות מוקדמות, וכל מה שקדם לו הוא טריילר שלא הצליח להסוות את סימני האסון המתקרב.

 

ג'וני דפ שובב ב"צ'ארלי מורדכי" ()
ג'וני דפ שובב ב"צ'ארלי מורדכי"

מהקומיקאי האנגלי טרי-תומאס דפ שאל את השילוב בין מבטא בריטי אליטיסטי, שפם ורווח מטופש בין השיניים, ומפיטר סלרס את הנטייה לקומדיה פיזית שבמרכזה אידיוט נרקיסיסט בעל תחושת עליונות מפורזת בכל הנוגע ליכולותיו. אמנם אין זה פשוט להשעין סרט שלם על דמות של אידיוט, ואפילו סלרס הגדול לא הצליח בכך בכל סרטי "הפנתר הורוד", אבל, בשונה מדפ, מספר הבדיחות שעבדו היה גבוה בהרבה מ-2 אחוז. 

 

בדיחת השפם הראשונה, בסרט שרוב בדיחותיו סובבות סביב שפה עליונה שעירה, מגיעה בתחילת הסרט. הגיבור חוזר לאחוזתו ומציג לראווה את שפם ה"הנדלבר" החדש שלו בפני אשתו ג'ואנה (גווינת פאלטרו). היא משווה את השפם לוואגינה, ומסרבת לתת לו להיכנס לחדר השינה עד שיגלח את הדבר הנתעב. בלילה הוא מצליח לשכנע אותה לתת לו הזדמנות. הנשיקה מסתכמת בכמעט הקאה מצידה, וכמעט הקאה מצידו (בגלל רפלקס הקאה אמפתי).

 

מה קורה שם מתחת לשפם. ג'וני דפ ()
מה קורה שם מתחת לשפם. ג'וני דפ
 

השפם ימשיך לעבוד לכל אורך הסרט כמקור לא אכזב לבדיחות כושלות, ורפלקס ההקאה יככב במערכה השלישית. פרס עבור אלו שישרדו עד אז.

 

צ'ארלי חייב שמונה מליון פאונד לרשויות המס, עובדה המאפשרת לסוכן MI5 בשם מרטלנד (יואן מקגרגור) לגייס אותו לחיפוש אחר תמונה של הצייר הספרדי גויה שנגנבה. הסינים, כמו שמופגן בסצנת הפתיחה של הסרט בהשראת סצנת הפתיחה של "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" (1984), כבר חמים על מורדכי. בהמשך יגיעו גם הרוסים והאמריקאים.

 

לאורך כל הסרט הממד המלאכותי של המשחק ("פארסה") יחבור לדימויי מעוף מהירים המחברים בין אתרי ההתרחשות. בכל עיר שאליה אנו קופצים, שמה מצוין באותיות גדולות כמו מבנה ענק הנמצא בתוך העיר. אין זה אקט של תחכום צורני או שעשוע סגנוני, אלא אמצעי הכרחי למעקב אחר העלילה המבולבלת והרשלנית.

 

מתח אין פה. "צ'ארלי מורדכי" ()
מתח אין פה. "צ'ארלי מורדכי"

הדמויות בכללותן הן אוסף של קריקטורות. העדכון של הסרט הוא הוספה של קבוצות לאומיות חדשות שהבדיחות על חשבונם מתבססות על סטריאוטיפים משומשים להפליא. מצחיק זה לא, והאקשן של המרדפים או סצנות שבהם הגיבור נמצא בסכנה, הוא כל דבר חוץ ממותח. כך הסרט מדשדש מבדיחה כושלת אחת לאחרת. בין קולו של מורדכי כמספר (השואל רגעים מתוך הספר) ובין מה שמוצג, קיים פער שברוב המקרים אינו ניתן לישוב.

 

בזמן שמורדכי וג'וק נכנסים ויוצאים מסכנות במרדפם אחר התמונה, מרטלנד מנסה, לחזר אחר ג'ואנה. פלטרו משחקת את הדמות היחידה שמתנהגת כמו סוג של אדם. יחד עם זאת היא הופכת בפועל את הדינמיקה של יחסי אדון-משרת, הנמצאת במרכז הספרים, לדינמיקה מסוג חדש. במבחן התוצאה זה לא עובד, אבל לאור מה שמוצג בסרט גם היצמדות ליחסי אדון-משרת לא היו מצילים אותו.

 

ג'וני דפ וגווינת פלטרו ב"צ'ארלי מורדכי" ()
ג'וני דפ וגווינת פלטרו ב"צ'ארלי מורדכי"
 

 

התסריטאי הוא אריק ארונסון עם קרדיט אחד נוסף לשמו - קומדיה רומנטית עלומה משנת 2001. לא בדיוק חוג החנית של הכתיבה הקומית בהוליווד. הבמאי דיוויד קופ, בעיקר ידוע על עבודותיו כתסריטאי בסרטי הפנטזיה-מדע בדיוני של סטיבן שפילברג ("פארק היורה", "מלחמת העולמות"). כבמאי, לעומת זאת, שלושת סרטיו הקודמים רחוקים מלהזהיר, והם כוללים שיתוף פעולה קודם ולא מוצלח במיוחד עם ג'וני דפ בעיבוד לסטיבן קינג "חלון סודי" (2004) - יצירת מופת בהשוואה לסרט הנוכחי.

 

יותר מכל דבר אחר, הסרט מעיד על הצורך של דפ לסגור את ארון הפאות, הכובעים והתחפושות ולחזור לדבר הזה שקוראים לו "משחק". זה לא יקרה בפרק הבא ב"שודדי הקריביים", או כשיחזור לתפקיד "הכובען המטורף". אולי "צ'ארלי מורדכי" יהיה נקודת שפל שתגרום לו לשקול את הפרויקטים הבאים שייקח על עצמו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים