מחקר: מה שרים ילדים חרדים?
"בין הרים ובין סלעים" הוא להיט באידיש, "מתנות קטנות" גויר לגרסה החסידית - והשיר "טוב לי תורת פיך" יצית זיק בעיניו של כל ילד חרדי. ניר סרי, מטפל במוזיקה, גילה כי הדרך ללבם של ילדים חרדים עוברת בשירים הרחוקים שנות אור משירי הפסטיגל. יצא מזה מחקר מרתק
הקלאסיקות של חיים נחמן ביאליק הן מחוץ לתחום, וגם שירי הפסטיגל לא חוצים את רחוב ז'בוטינסקי בואכה בני ברק. אז מה שרים ילדים חרדים? המוזיקאי ניר סרי (37) נדרש לסוגיה לגמרי במקרה. במסגרת עבודתו ב"מכון אחיה" בבני ברק, המטפל בילדים מהמגזר החרדי, הוא הבין שהדרך ללבם עוברת בצד הלא-מוכר של שירי הילדות הישראליים. מכאן נולד מחקר מרתק, ההולך מושלם בימים אלה באוניברסיטת "בר אילן".
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר
לפני חמש שנים הייתה התרפיה במוזיקה "ארץ לא נודעת" במגזר החרדי. "לפני כל טיפול, הייתי עושה, כמקובל, פגישת היכרות עם ההורים והילד", הוא מספר, "כמטפל, שירי ילדוּת הם הלחם והחמאה שלי. אך כאשר נתתי כדוגמה את השיר 'עוגה עוגה', הזיק המחבר שמופיע אצל כל ישראלי - פשוט לא היה שם".
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- פלורידה: ביהמ"ש חייב אם למול את בנה - והיא נמלטה
- השדכנית של בני ברק: "משרד חקירות קטן עלינו"
- המקובל העניק ברכה - והסרבן נתן גט
סרי מספר, כיצד פנו כמה מן מההורים לקולגה חרדית שעבדה לצידו במכון, והסבירו שהם מעדיפים מטפל חדש. "הם טענו שאני לא מבין אותם ואת התרבות שלהם. התגובות האלו הולידו את המחקר. הבנתי שאני צריך להניח בצד את כל מה שאני יודע על שירי ילדות ישראליים, ולהתחיל להבין מה שרים לילד חרדי".
השירים שכל חרדי יזמזם
סרי, דוקטורנט למוזיקולוגיה ב"בר אילן", חקר מאות שירי ילדים חרדיים, וגילה עולם שלם ששום ילדוּת במגזר החרדי איננה שלמה בלעדיו. אחת היוצרות המשמעותיות ביותר שפגש במסעו, היא המוזיקאית יהודית שיקמן, מי שהייתה הראשונה לזהות את הצורך של החברה החרדית, בשירי ילדוּת שאפיינו את אורח חייו של הילד החרדי.
שיקמן החלה לפעול בשנות השמונים. "את השירים שלה שרו הילדים שלה, כדי שזה לא יהיה בגדר 'שירת נשים', ובו בזמן גם ישדר לגיל שאליו ייעדה את הקלטת", כך סרי. "מה שהתפתח מאותה הקלטת 'יהודים הם בני מלכים', זה ז'אנר שלם של שירי ילדים שאינם מוכרים לציבור הישראלי הרחב, אבל כל חרדי יזמזם אותם לעצמו בחיבה, ובדיוק באותו הרגש שזולתו ירגיש למשמע 'יונתן הקטן', למשל".
ימות השבוע עד לשבת, במנגינת השיר "חג פורים"
עם התבססות הז'אנר, על שלל התוצרים המשקפים את עולם התוכן של הילד החרדי - הגיע "שלב ההתקרבות"
כחוזרת בתשובה, וגם כמי ששרה בקולה את השירים (חידוש מפתיע למגזר), הכניסה סביר רוח שלא הייתה לפניה ברפרטואר שירי הילדים המגזריים, ובעקבותיה נוצרים כל העת שירי ילדים חרדיים המתכתבים, לדברי סרי, עם הרוח המוזיקלית שלה.
איך אתה מסביר את זה שסביר ויוצרות נוספות שרות בקולן שלהן?
"אם מתייחסים למרחבים שבהם נמצאים הילדים, אז המרחב החינוכי הוא המרחב הכי שמרן. שם רבים הסיכויים שהשירים האלה לא יהיו נוכחים ונפוצים. לעומת זאת, בבית, שזה המרחב היותר רך ופתוח, אמא חרדית בהחלט יכולה לשים לילדיה תקליטור המשמיע אישה, כי הבית הוא מרחב מאפשר, שבו חיים אנשים ממגדרים שונים".
הרכבת טסה דווקא באידיש
כחלק מהמחקר, ערך סרי הבחנה בין הלחנים של שירי הילדות החרדיים, לבין המילים, וגילה "על הדרך" כמה תגליות מסקרנות: "בגדול, המלל מביא את התכנים התרבותיים והדתיים של הילד, והמוזיקה עובדת בשירות התוכן, עוטפת את המסר בעטיפה מוזיקלית רכה, ובכך מסייעת לו לחלחל. המסרים של השירים הם חינוכיים, והילד יפגוש אותם בכל מקום במרחב החרדי".
התכנים כוללים שירי ברכות, שירי חגים, ואצל הבנים - לימוד התורה יהיה נוכח. יהיו שירים על עזרה בבית
"יש את שיר הישראלי הידוע 'בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת'", אומר סרי. "רק במהלך המחקר גיליתי שהוא נכתב במקור בכלל כשיר חילוני באידיש; שיר שכותב חייל לאהובתו. 'בין הרים ובין סלעים' זו ירושלים. בימי קום המדינה, השיר תורגם במטרה להרחיב את עולם שירי הילדים שבעברית. אבל הוא הוקלט מחדש בגרסתו המקורית, ונחשב ללהיט ילדות אהוב במיוחד בקרב ילדים דוברי אידיש. השיר הוא חלק מפרויקט מוזיקלי מקסים באידיש שנקרא 'קינדערגארטן' (גן ילדים).
"השילובים בין הישראלי לחרדי, תמיד נוכחים. ראיתי למשל איך השיר 'מתנות קטנות' של רמי קליינשטיין, הפך ללהיט במגזר. 'צמד ילד' עשו לו גרסת כיסוי שבה שם הבורא קיבל את ההגיה החרדית הנכונה - והנה עוד להיט. עוד דוגמה לשילובים כאלה הוא 'חג פורים' של לוין קיפניס. לקחו את השיר הזה, והלבישו לו ניגון חסידי עתיק. או שיר שבת בחצר חסידות וויז'ניץ, שהולבשו לו מילים באידיש על ימות השבוע והציפייה לשבת".
השיר שיצית את הזיק בעיניו של הילד החרדי
סרי מציין כי ישנם גם גני ילדים חרדיים שבהם שרים את "עוגה עוגה" ו"יונתן הקטן", או את "חג פורים" בלחנו המוכר. "בסופו של דבר, גם שירי הילדוּת ששרים בתל אביב, וגם אלה שבמגזר החרדי, הם שירים ישראליים לכל דבר ועניין. יש כל הזמן יחסי גומלין ביניהם, גם אם הצדדים לא יודעים או מודעים אליהם.
"היום, בשביל להתחבר לילד חרדי שבא אלי לטיפול, רוב הסיכויים שהשיר ש'ישבור את הקרח' יהיה 'טוב לי, טוב לי, תורת פיך'. היום אני יודע שזה מה שידליק את הזיק בעיניים שלו".