"פרינסס": הנסיכה הקסומה מלאת אימה
השחקנית הצעירה שירה האס מובילה בכשרון רב את הדרמה האפלה עוכרת השלווה "פרינסס", בה היא מגלמת נערה מנוצלת מינית בתוך חיק המשפחה. הבמאית טלי שלום עזר יצרה סרט שהולם בצופה, ובעיקר מטריד מאוד
חוויה טראומטית של אונס ילדה בת 12 ניצבת במרכז סרטה של טלי שלום עזר, "פרינסס", והיא זו שמכתיבה לו את אופיו ההזייתי והמאיים. מבחינה זו, ההמלצה על הסרט היא גם בבחינת אזהרה - זהו אחד הסרטים הישראליים המטרידים והאפלים שנוצרו בשנים האחרונות, והוא מצטרף בכך אל "הרחק מהיעדרו" של קרן ידעיה, שגולל מערכת יחסים של ניצול מיני ורגשי בין אב ובתו.
עוד ביקורות סרטים ב-ynet:
זהות מפוצלת היא עוד אחד מנושאיו של הסרט, אבל הפיצול הזה אינו בא רק לבטא את התגבשותה של זהות מינית (ואת הטשטוש וההתלבטות הנלווים לכך). הפיצול מייצר ריחוק, מבט פוסט-טראומטי של ילדה-נערה בעצמה מבעד לדמות אחרת שהיא-היא ולא היא, שהיא ספק פנטזיה, ספק ממשות. הצופה מוצא עצמו נמשך אל תוך אזור הדמדומים התודעתי שמעצבת שלום עזר, והתוצאה, גם אם היא מבלבלת - נותרת רוב הזמן מרתקת.
אדר (שירה האס עוכרת השלווה) בת ה-12 היא ילדה מחוננת המתגוררת בחברת אמה הרופאה, עלמה (קרן מור) ובן זוגה הצעיר של האם, מיכאל (אורי פפר), שהוא מורה וצייר חובב. כבר בתחילתו של "פרינסס" מתוארת מערכת היחסים בין האם ובתה כמאופיינת במתירנות יתר, ונדמה כאילו הגבולות בין המבוגרים והילדה אינם לגמרי מוגדרים.
יום אחד אדר מבחינה מגג בניין נטוש באלן (אדר זהר הנץ), נער בעל מראה אנדרוגיני הדומה לה להפליא ונראה כאילו הגיע משומקום. האם אלן הוא הזיה או מציאות? הסרט מספק בהדרגה תשובה ברורה למדי, אך בתמורה תובע מהצופה שלא לקרוא אותו באופן ריאליסטי. אלן מופיע ונעלם חליפות (בסצנה מוקדמת בסרט, כאשר אדר נכנסת למכוניתם של אמה ומאהבה, אלן נמצא בה מבלי שראינו אותו נכנס), והוא אולי חלק אחר בדמותה, בזהותה, שמאפשר לה להתמודד עם החוויה הטראומטית שעברה.
ואכן, הקירבה בין מיכאל לבינה גובלת באינטימיות מטרידה. הוא מקפיד לכנות אותה "נסיך", ונמשך מפורשות גם אל אלן שמשמש בעבורו מודל לציוריו. אט-אט ובבטחה משרטט הסרט דמות אפלה ופרוורטית, שבסצנה בוטה אחת אף נוטלת עמה את אדר למתחם דרייב-אין נטוש שהפך מקום מפגש לנערים-זונות. במקביל מתאר "פרינסס" את מערכת היחסים - אם זו אכן ההגדרה הנכונה - שנרקמת בין אלן ואדר, ונושאת אופי של סיפור אהבה בתולי בין שני מתבגרים.
עלילת "פרינסס" נעה בין מציאות להזיה, בין הנשי לגברי, ובין עולם דימויים תמים לדינמיקה מינית מסוכנת ומאתגרת. אך לא רק דמותו של מיכאל מצטיירת כמאיימת, אלא גם זו של האם שהולכת ולובשת ממד פרובוקטיבי. בסצנה לילית שבה האם ובתה יושבות לבדן על ספסל, היא מטיחה באדר: "אולי פירשת דברים מסוימים בצורה אחרת? מיכאל זה הבן זוג שלי, את מבינה את זה?". זהו אחד הרגעים המורכבים בסרט שמדגיש את חוסר האונים של אדר, ומבליט את הדינמיקה המשפחתית כמשולש רומנטי מעוות.
סצינת האונס בסרט שמועברת בשוט רציף אחד בן כשתי דקות היא ללא ספק אחד הדימויים העזים שנצפו בקולנוע המקומי לאחרונה. הישירות והריחוק בה מתבוננת שלום עזר במתרחש מעניקה לה את מלוא עוצמתה המחרידה. המעבר אליה מתרחש כאשר אדר נכנסת אל מיטתה של אמה, שוכבת כשפניה סמוכות לשלה, ושואלת אותה בטון כמעט אגבי: "רוצה לראות את הדבר הכי נורא בעולם?". זהו המקום שבו "פרינסס" הופך לסרט אימה של ממש.
שירה האס הנפלאה בעל מראה הילדה-נערה (מדהים לגלות שהיתה בת כמעט 17 בזמן הצילומים) היא מקור כוחו של הסרט. יש בה משהו שמזכיר את ההתרסה והפגיעות של לוליטה, וזכר הרומן של נבוקוב עולה לא פעם במהלך
הצפייה בסרט. קרן מור ואורי פפר מצוינים אף הם, גם אם דמויותיהם לוקות באיזו סכמתיות שמקורה בהיצמדות לתודעתה של הגיבורה. על רקע זה, בולטת דמות אביה של אדר (בגילומו של שמעון מימרן), שהופעתה הקצרה מספקת לסרט רגע של רוך ואנושיות.
שלום עזר (שכבר הרשימה בסרטה הקצר "סרוגייט") מנתבת את הסרט ביעילות בין רובדי המציאות השונים שבתוכם הוא מתרחש, עד כדי כך שהמעבר בין אדר ואלן נדמה טבעי ולעיתים אף בלתי מורגש. מה שפוגם מעט ב"פרינסס" היא התחושה שניתן היה לצמצמו לדרמה קצרה ובכך להימנע מהחזרתיות שמאפיינת סצינות רבות מדי. אך גם כך, זהו סרט שהולם בצופה, מעורר בעתה, ובעיקר מטריד מאוד.
"פרינסס" (ישראל) - במאית: טלי שלום עזר, שחקנים ראשיים: קרן מור, אורי פפר, אדר זהר הנץ. אורך הסרט: 92 דקות.