שתף קטע נבחר

 

17 שאלות ותשובות על הרב שחטא

"הרחקנו אותו מהעיר, ההרחקה נתנה אומץ לאישה הראשונה להתלונן אחרי 13 שנה ששמרה את הכאב בליבה. אחריה באו כל האחרות". "יש בזה חילול השם, אבל לכסות על הסיפור זה חילול השם יותר גדול". "לפי ההלכה הוא נקרא עכשיו 'רשע'". "אם אתה רואה משהו חשוד אצל בעל הסמכות - אל תבטל את דעתך בגלל הסמכות". הרב שמואל אליהו, מי ש"הרשיע" את "הרב מהצפון" וחשף את הפרשה, עונה לתלמידיו

1. כיצד אפשר לדעת מה אירע בוודאות?

כדי לברר את האמת, ביקש אותו רב ממני ומהרה"ג (הרב הגאון) חיים בזק שנבדוק את הטענות ונברר את העובדות. אחר כך הוא יעשה כל מה שנאמר לו. בדקנו והטענות היו נכונות. אמרנו לו והוא הודה בפנינו, בפני הרב אברהם אנגל והרב גד כהן ו"הודאת בעל דין - כמאה עדים דמי" (דומה למאה עדים, ynet).

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

2. לא נכון היה יותר לסגור את העניין בין הרבנים?

בתחילה חשבנו שמעשיו הם רק קלקול מוסרי ואין בהם היבטים פלילים, הצענו לו להתרחק מכל מגע עם הציבור ועוד כמה דרישות. הוא קיבל על עצמו את כל התנאים אבל לא עמד בהם. הוא המשיך לשוחח עם תלמידים והצדיק את מעשיו המקולקלים. הרחקנו אותו מהעיר, ההרחקה נתנה אומץ לאישה הראשונה להתלונן אחרי 13 שנה שהיא שמרה את הכאב בליבה. אחריה באו כל האחרות. כשהן התלוננו התברר שיש במעשיו חשש לפלילים.

 

3. האם אין בפרסום הזה חילול השם?

בוודאי שיש בזה חילול השם. אבל לכסות על הסיפור זה חילול השם יותר גדול. רק השבוע קראנו בפרשת בלק שה' אומר למשה: "קַח אֶת כָּל רָאשֵׁי הָעָם וְהוֹקַע אוֹתָם לה' נֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ וְיָשֹׁב חֲרוֹן אַף ה' מִיִּשְׂרָאֵל". בוודאי היה חילול השם גדול כשהתגלה כי נשיא בית אב לשמעוני חוטא בעריות. בכל זאת, הניקוי של ישראל מהתועבה הזאת הוא חשוב יותר. וחשוב שיעשה נגד השמש. זה נותן לאנשים אמונה בכוח הצדק.

 

4. האם העובדה שהוא רב לא גורמת להסתיר את מעשיו?

הגמרא (מועד קטן יז) מספרת על תלמיד חכם גדול שנפל בעריות (חטא במין). רב יהודה שקל אם ינדו אותו – הציבור יפסיד את חוכמתו הגדולה. ואם יכסו עליו – זה חילול השם. בסופו של דבר החליט רב יהודה לנדות אותו. לפי חז"ל הכיסוי על הקלקול הוא חילול השם. כאשר לא מוקיעים מעשי זימה של רב גדול זה חילול השם. מציאות החטא הצועקת לשמים היא חילול השם. אין לך חילול השם גדול יותר מחורבן בית המקדש, ואף על פי כן ה' החריבו כדי לתקן את הריקבון שפשט בעם ישראל. שלא יתפשט יותר.

 

5. הרב, אנו עוברים משבר אמון. כיצד תלמיד חכם מלא בתורה ובהנהגות של יראת שמים יהיה מקולקל? האם התורה לא משפיעה לטובה?

אם תורה לא משולבת עם מידות טובות היא עלולה להיות "סם מוות". חכמינו אמרו על התורה: זכה - נעשית לו סם חיים. לא זכה - נעשית לו סם מוות. לצערינו ראינו לאורך הדורות תלמידי חכמים שהשתמשו בתורה באופן שלילי, ישו, שבתאי צבי ואחרים. איננו אומרים חלילה שהאיש הזה הוא אחד מהם, אבל לצערינו היו אנשים בעלי כוחות רוחניים שנפלו בגלל מידות רעות של גאוה או תאווה או קנאה וכדומה.

 

6. האם הוא נקרא רשע או רב?

על פי ההלכה הוא נקרא עכשיו "רשע" (שו"ע חו"מ לד ב) אם הוא יחזור בתשובה לא רק בדיבורים אלא במעשים, ידונו בזה בעתיד ויחליטו על מעמדו.

 

7. האם הוא היה תמיד רשע או שרק אחר כך הוא התקלקל?

הגמרא דנה על רבי יוחנן כהן גדול שנעשה באחרית ימיו צדוקי. ושואלת האם הוא היה רשע מעיקרו או שהיה צדיק מעיקרו ואחר כך התקלקל. יש בזה מחלוקת. מסתבר שיכול להיות תלמיד חכם וצדיק גדול שנכנס ויצא לקודש-הקודשים שנים רבות, ואחר כך מתקלקל. הגמרא מספרת על נביאי אמת שהתקלקלו כמו חנניה בן עזור. יש חכמים שאומרים כי גם אצל יוחנן כהן גדול, היה הרע כנוּס בתוכו ולא יצא אל הפועל כל ימי היותו כהן גדול.

 

8. איך יכול להיות אדם מושחת עם כוחות רוחניים?

התורה מספרת על בלעם שהייתה לו נבואת אמת והיה מושחת. גם בעם ישראל יכולות להיות תופעות כאלה. יש פרשת בתורה "כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת. וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ". והגמרא מביאה דוגמא לאחד שעושה ניסים וחוטא. אם האדם הזה אומר לעבור על דברי תורה. "לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא כִּי מְנַסֶּה ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם".

 

על פי ההלכה הוא נקרא עכשיו "רשע" (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
על פי ההלכה הוא נקרא עכשיו "רשע"(צילום: אביהו שפירא)

 

מסיימת התורה ואומרת: "אַחֲרֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ, וְאֹתוֹ תִירָאוּ, וְאֶת מִצְו‍ֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ, וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ, וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ, וּבוֹ תִדְבָּקוּן". לדעתי זו צריכה להיות המסקנה שלנו אחרי שאנחנו נתקלים בתופעה רוחנית שקרית כזו. אין עוד מלבדו.

 

9. כיצד ייתכן שהנידון ראה דברים רוחניים שגם היו נכונים?

גם איש טמא יכול לראות דברים רוחניים גדולים. לו ספר התורה חסר אפילו אות אחת מדברי בלעם, הספר כולו פסול. יש חלק מדברי בלעם שהיה נכון למרות היותו מקולקל.

 

10. איך רבנים גדולים טעו בו וחשבו שיש לו רוח הקודש?

אלישע הנביא אומר על האישה השונמית שבנה מת: "וה' הֶעְלִים מִמֶּנִּי וְלֹא הִגִּיד לִי". אלישע היה פי-שניים ברוחו מאליהו הנביא, והוא לא ראה. גם יעקב לא ראה את מכירת יוסף למרות היותו נביא. גם משה לא צפה את הקלקול של המרגלים שכשרים היו באותה שעה. לעיתים ה' מסתיר מעבדיו, כנראה כדי לחלץ את הבירור הזה מתוכֵנו.

 

11. כעת אני לא יכול להאמין לאף רב. אולי הוא מקולקל?

כשיש תאונות דרכים לא פוסלים את כל הרכבים. כשיש ניצבים שסרחו - לא כל המשטרה פסולה. כשיש קצינים או פרופסורים שסרחו, לא הכל פגום. תמיד צריך זהירות ועיניים פקוחות. אם אתה רואה משהו חשוד אצל בעל הסמכות – אל תבטל את דעתך בגלל הסמכות.

 

12. למה לא להאמין לבעל הסמכות?

צריך לשמוע מבעל הסמכות אבל לא לבטל את דעתך לגמרי. חכמינו אמרו שאדם צריך להיות אמיתי, כך מספרת הגמרא (יומא סט) על ירמיה ודניאל שלא יכלו אחרי החורבן לחזור על דברי משה רבינו. משה אמר: 'האל הגדול, הגיבור והנורא". ירמיה אמר: נוכרים מקרקרין בהיכלו איה נוראותיו? לא אמר 'נורא'. דניאל אמר: נוכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו? לא אמר 'גיבור'.

 

מסבירה הגמרא איך הם העזו לשנות את דברי משה: "אמר רבי אלעזר: מתוך שיודעין בהקב"ה שאמיתי הוא, לפיכך לא כיזבו בו". מסקנה. תלמד אצל הרב ותחפש תמיד את האמת. ה' מבקש מאתנו אמת, כנות ולא ציטטות. בבית המדרש האמיתי התלמידים שואלים את הרב: 'מנלן' ו'קשיא' ("מניין לנו", "לא מסתדר לנו").

 

13. האם כל מה שעשה הרב בעבר, ספרים שכתב, עצות שנתן, היו שקר?

רבי מאיר למד תורה מאלישע בן אבויה בו בזמן שרכב על סוסו בשבת. ודאי היו טעויות מהותיות בהגותו של אלישע בן אבויה, אך רבי מאיר ניפה את הפרי מהפסולת. אנחנו לא פוסקים כמו רבי מאיר לכתחילה, אבל בדיעבד כל מה שלמדו ממנו או מספריו צריך בדיקה. יש פרי ויש קליפה. וצריך לבדוק כל מילה וכל שיעור וכל ספר בשבע עינים. אם קיבלת ממנו עצה תבדוק אותו אצל רב אחר – אולי היא פרי ואולי היא קליפה.

 

14. כיצד נדע להבא לא לטעות אחר מקרים כאלה?

מוקדם עדיין להסיק את כל המסקנות המתבקשות מהמקרה הזה. ה' יעזרנו על דבר כבוד שמו. אבל מי ששומר על ההלכה לא נופל במקרים כאלו. לצערינו הוא לא שמר על הלכות ייחוד ולא על הלכות נגיעה, על כן הוא נפל במקרים קשים ביותר. המסקנה שלנו הראשונית היא לא לחשוב שאני יכול לעבור על הלכות ייחוד ונגיעה ולא להתדרדר. מי שמתחיל לוותר – עלול למצוא את עצמו בשיא התועבה.

 

15. הרב, אני רוצה להישאר טהור ונקי. האם כל העיסוק סביב הנושא לא בגדר לשון הרע?

הסיפור הזה מפורסם והוא לא בגדר לשון הרע. גם בדבר המפורסם מותר לדבר על זה רק לצורך ולא לרכילות. מותר לדבר רק מה שאמיתי ולא מה שכתוב בעיתונים. אנשים צריכים ללמוד מהסיפור הזה להיזהר ולא ליפול במלכודת שעלולים להניח להם אחרים.

 

16. האם הקלקול הזה קשור ללמוד הקבלה?

לימוד הקבלה נותן עוצמות גדולות. וכל גדולה מביאה גם גדולה ביצר. כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו. אבל אלוקים יצר אותנו כ"עם גדול". ועל כן אין לנו ברירה אלא להיות גדולים גם בשמירת העיניים ושמירת הברית. כך היה הבבא סאלי זיע"א וכך ראינו אצל מורי ורבי הרב אליהו זצוק"ל. קדושה גדולה מביאה עוצמות גדולות וגם מצריכה שמירה גדולה על כל פרט ופרט.

 

17. יש איזה מילים של נחמה בכל הסיפור הזה?

יש סיפור בגמרא (יומא סט) שבתחילת ימי הבית השני ביטלו את יצר הרע של עבודה זרה. אחר כך ניסו לבטל את יצר הרע של עריות, והסתבר להם שביטולו של יצר העריות מבטל גם את יצר ההולדה "לא נמצא ביצה לחולה בכל ארץ ישראל" (כך נאמר בגמרא, מפני שביטול יצר המין גרם לכך שהתרנגולות לא יטילו ביצים, שהיו משמשות גם כתרופה למחלות. ynet). על כן לא ביטלו את יצר הרע הזה אלא החלישו אותו שלא יפגע בדרך כלל בתוך המשפחה. מסתבר שאי אפשר לבטל מהשורש את החלק הרע של יצר הרע. לכן בביטול היצר הרע של עבודה זרה איבדנו גם את הנבואה והשראת שכינה.

 

בבניין הבית השלישי תחזור גם הנבואה וגם השראת השכינה. יחד איתם יחזור יצר של עבודה זרה. לא

תהיה לנו ברירה אלא להתגבר עליו ולכוון אותו למקום הנכון כדי שנוכל לזכות בנבואה.

 

לקראת בניין הבית השלישי יחזרו כל כוחות היצירה לעם ישראל ביחד עם היצרים שלם. יתחזק בנו כוח היצירה וההולדה. יתחזק כוח יצר העריות. אנחנו מוכרחים לכוון את הכוחות רק למקום היפה והבונה. ליצירה. ליצר הבונה ומטיב ולא ליצר ההורס והמנצל. כך תבוא הגאולה.

 

  • הרב שמואל אליהו הוא רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית. עמד בראש ועדת הרבנים שבדקה את תלונות הנשים נגד חברו, "הרב מהצפון", והביא לחשיפת הפרשה

 

כל מה שקורה, חדש ומעניין - היכנסו לערוץ היהדות :

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
הרב שמואל אליהו
צילום: אפי שריר
מומלצים