HOT תפצה צרכנים בסרט וערוץ חינם
במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, החברה חויבה לתת, החל מאוקטובר, הטבות בשווי 14 מיליון שקל ללקוחות. לקוחות הטלוויזיה יבחרו סרט וערוץ חינם לחצי שנה. ללקוחות האינטרנט והטלפון יינתנו הטבות שאינן בהכרח משתלמות: התקנת WiFi, או קו טלפון שני חינם למשך שנה. התובע ייצג את כל הלקוחות שביקשו להתנתק מ-HOT וזו המשיכה לחייבם
HOT תשלם 18.2 מיליון שקל במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית, כך קבע בית-המשפט המחוזי בלוד. חלק הארי של הסכום, 14 מיליון שקל, יוקדש להטבות ללקוחות החברה, ו-4.2 מיליון שקל נוספים ייתרמו לעמותה. התובע הייצוגי שהגיש את התביעה נגד HOT, טען שהוא מייצג את כל הלקוחות שביקשו להתנתק מ-HOT וזו המשיכה לחייבם.
מה דעכם על ההטבות? יש לכם תלונה על HOT או חברות אחרות? כיתבו לנו >>
ההטבות
הטבות אינטרנט: במסגרת ההטבות, החל מאוקטובר 2015, לקוחות האינטרנט של HOT יוכלו לבחור ב"אינטרנט אלחוטי" חינם לשנה וכן ב"חבילת אבטחה מורחבת" הכוללת: הגנה מפני וירוסים, תולעים, רוגלות, ספאם, חומת אש חכמה וגלישה בטוחה, גם זה לחצי שנה.
לפי הסדר הפשרה, אם בבית המנוי אין מודם ראוטר (מודם אלחוטי), HOT תתקין בביתו ציוד מתאים ללא עלות התקנה, אבל אז ההטבה תצטמק לחצי שנה.
הטבות טלפון: לקוחות הטלפוניה של HOT יוכלו לקבל קו טלפון ביתי נוסף חינם לשנה ללא חיוב או תא קולי.
הטבות טלוויזיה: ללקוחות הטלוויזיה, HOT תאפשר הזמנת סרט חינם ב-VOD (במקום בעלות של 22 שקל) וכן פתיחת ערוץ טלוויזיה בחינם לחצי שנה ללא תשלום. בין הערוצים: ספורט גולד וספורט לייב, הטיולים, האוכל, הבריאות, אגו, אגו טוטאל, HOT בומביי, בוליווד, בוליווד HD, ביוגרפיה וערוץ ויוה פלוס.
יתכן ויתווספו לכך 5 ערוצים נוספים כמו קומדי סנטרל, לולי, החיים הטובים ודיסני.
מי שכבר מנוי לערוצים אלו, יוכל לקבל במשך חצי שנה זיכוי בגינם. הוא יוכל גם לבחור הזמנת תכנים ללא תשלום במשך 3 חודשים מספריות VOD כגון: ספארי קידס, ג'וניור וספריית האוזן השלישית.
האותיות הקטנות של ההטבות
"אינטרנט אלחוטי" חינם לשנה:
הטבות אלה לא בהכרח מועילות לרוב הצרכנים. ראשית, ב"אינטרנט אלחוטי", הכוונה היא להתקנת Wi-Fi, שלרוב הלקוחות כבר יש. רק מיעוט משתמש כיום בחיבור אינטרנט קווי. ב-HOT לא ענו לשאלת ynet: כמה לקוחות אינטרנט לא אלחוטי יש בחברה ואם ההטבה מיועדת רק להם.
התקנת ראוטר ללא עלות: ב-HOT לא הסכימו לומר ל-ynet אם מדובר בעצם בראוטר חינם גם למי שכבר יש לו ראוטר וגם למי שאין לו ראוטר, למשך חצי שנה; או שמא מדובר בוויתור על תשלום חודשי על ראוטר, רק ללקוחות שכרגע אין להם ראוטר. כך או כך מדובר בהטבה של 20-10 שקלים בחודש.
הגנה מפני וירוסים, תולעים, רוגלות, ספאם, חומת אש חכמה וגישה בטוחה: קחו בחשבון שלקוחות לא בהכרח צריכים הגנה של HOT מפני וירוסים ושאר מריעין בישין. אפשר למצוא הגנות כאלה בחינם אין כסף במילא.
קו טלפון ביתי נוסף חינם לשנה או תא קולי: זו אמנם הטבה, אבל לא בהכרח הטבה נחוצה במיוחד. מי שיש לו כבר קו ביתי, לרוב לא צריך עוד אחד (זה לא דומה לעוד קו סלולרי למשל) וגם שירות תא קולי - כבר לא נחוץ במיוחד, כפי שהיה בעבר. הטבות הטלוויזיה: לא ברור אם לקוחות טריפל יוכלו לקבל את שלוש ההטבות. כיוון שאין לכך התייחסות בפסק הדין על דרך השלילה, סביר להניח שכן. פגם בפשרה הוא שאין הטבה ללקוחות שהתנתקו מהחברה, שכן אלה אינם עוד מנוייה ולא יכולים "ליהנות" מהטבותיה.
התובע: ביקש להתנתק וחוייב על 4 חודשים
התובע הייצוגי הגיש את הבקשה לתביעה במרס 2010. לטענתו, ביקש להתנתק מ-HOT בעקבות פרסומים שהיו ב-2009 לפיהם החברה תאפשר לצרכנים להתנתק מהחברה ללא קנס (באותה העת הטילה קנסות על מתנתקים) בעקבות הסרת ערוץ הולמרק.
הלקוח פנה ל-HOT ב-27 בדצמבר 2009 לניתוק המנוי, אך למרות זאת לא נותק. הוא פנה שוב כעבור יומיים ואז נמסר לו כי נותק ולא יחוייב בתשלום כלשהו וכי יתאמו עמו מועד לאיסוף הציוד. רק לאחר פניות רבות אספה HOT את הציוד מהלקוח. זה קרה ב-25 בפברואר 2010.
למרות שהודיע על הביטול עוד בדצמבר חויב על חודש ינואר ופברואר (ב-269.90 שקל). גם לאחר איסוף הציוד ממנו החברה המשיכה לחייבו על חודש מרס 2012. כל זאת למרות שבהחלט אינה רשאית לעשות זאת.
הלקוח הגיש בקשה לתביעה ייצוגית עקב כך, בשם "כל לקוחות HOT בהווה וב-7 השנים שקדמו להגשת הבקשה, שביקשו להתנתק משירותיה, אך היא לא ניתקה אותם משירותיה ו/או המשיכה בחיובם, גם בחלוף המועדים הקבועים להפסקת שירותיה והגבייה, בחוק, ברישיונה ובהסכמים בינה לבין לקוחותיה".
הוא ביקש לעצמו פיצוי בגובה 826.61 שקל, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית, ודרש עבור קבוצת הצרכנים שהוא מייצג - 105 מיליון שקל.
HOT דחתה את טענותיו וטענה כי הפסקת ההתקשרות נעשית בהתאם לדין, לרישיון ולהסכם עם המנויים. לטענתה, כל סכום שנגבה אחרי כן, ככל שנגבה, מוחזר למנוי במלואו.
HOT היא זו שחייבת להפסיק את ההטבה ולא הלקוח
הצדדים החליטו לחתום על הסכם פשרה. ההסכם כולל תיקון מערכת ההתנתקות של HOT, כך שהחל ממועד ההתנתקות נפסק חיוב הלקוח. לטענת HOT זה עלה לה כחצי מיליון שקל. בנוסף, מועד החיוב שלה הועבר לסוף החודש. "משכך, לא מתקיים כלל מצב בו נדרשת השבה של חלק מדמי המנוי שנגבו, מעבר למועד הניתוק הקובע", מסרה HOT לביהמ"ש.
הסכם הפשרה נוסח כמה פעמים. הוא תוקן אחרי חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה שטען כי על HOT לסיים את ההטבה ולא לבקש מהלקוחות להתקשר אליה ולהודיע אם ברצונם לסיימה, כפי שנקבע מלכתחילה.
לא יחולקו מארזים של עספור
בנוסף הוא תוקן לאחר שהמועצה לצרכנות טענה שחלק מההטבות חושבו שלא נכון על-ידי HOT, שכן שוויין נמוך ממחירי המחירון שהציגה. בנוסף, המועצה אף טענה ש-HOT מבקשת לחלק למי שהיו לקוחותיה מארזים של עספור. לטענתה, חלוקת המארזים מיותרת שכן אפשר לצפות בסדרה עספור באינטרנט.
HOT התכוונה להעמיד במרכזי שירות 50 אלף מארזי דיסקים, הכוללים 10 פרקים של עספור או סדרה פופולרית אחרת. הם היו אמורים להיות זמינים בחינם למשך 6 חודשים, ונקבע כי אם לא ייאספו כולם - הנותרים ייתרמו למוסדות צה"ל. ההטבה הזאת הומרה לתרומה בשווי 250 אלף שקל.
התובע הייצוגי יקבל מ-HOT סכום של 435 אלף שקל. בא כוחו יקבל מיליון שקל ו-256,700 שקל. המועצה לצרכנות תקבל מ-HOT סכום של 75 אלף שקל הוצאות ושכר.
HOT מסרה בתגובה: "חשוב להבהיר כי מדובר בתביעה משנת 2010. כיום הליך הניתוק מתבצע באופן ממוחשב, קל ואוטומטי, והתלונות בנושא פחתו בהתאם".