שתף קטע נבחר

 

"מחוץ לזמן": מראה מראה שעל הגיר

ריצ'רד גיר, שהיה בעבר סמל לגבר המושלם, עוטה על ב"מחוץ לזמן" עצמו סחבות ופרצוף עצוב כהומלס ניו יורקי במלאכת הישרדות יומיומית. השחקן הוותיק היה נחוש להפיק את הסרט ולככב בו, והבמאי אורן מוברמן מסייע לו ביצירה לא פשוטה לצפייה, המציצה אל האנשים השקופים מסביבנו

בעצם מהותו של כוכב קולנוע מצויה הנראות שלו. היכולת למשוך תשומת לב ולעורר משיכה באמצעות השילוב בין מראה אטרקטיבי וכריזמה. ריצ'רד גיר הוא דוגמה מובהקת לכוכב קולנוע הנושא תכונות אלו. אמנם חלפו לא מעט שנים מאז הפגין גוף גברי מושלם בסרטים כמו "ג'יגולו אמריקאי" (1980), או חיבור קסום של כסף וגבריות בשלה ב"אישה יפה" (1990), אבל גם בגיל 66 הוא אוחז במראה מצודד לשכבת הגיל שלו.

 

"מחוץ לזמן" ("Time Out of Mind") הוא פרויקט עצמאי ואישי שגיר ניסה כבר שנים רבות להביא להפקתו. הקונספט האוקסימורני של הסרט הוא "ריצ'רד גיר כהומלס". זהו רעיון שעומד בניגוד חד לתפקידיו הקודמים, ולעובדה הבסיסית ביותר ביחס אליו - המראה שלו. ניתן להבין מדוע גיר רצה בתפקיד בהיותו אתגר משמעותי ביחס לכל מה שעשה בקריירה שלו. סרט שהוליווד העכשווית לא הייתה חולמת להפיק, ולא משנה מי יעמוד בראשו.  

 

הטריילר של "מחוץ לזמן"

הטריילר של "מחוץ לזמן"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

האם הסרט מצליח לנצל את נוכחותו של גיר במראה מרופט? זוהי שאלת היסוד של הסרט. ניתן לטעון כי היותו בתפקיד זה מאפשרת לקהל להבין שכל אדם יכול למצוא עצמו, אחרי כמה פניות שגויות בחייו, בעמדה דומה. מנגד, ניתן לטעון כי גיר והשחקנים המוכרים הנוספים המופיעים בסרט (סטיב בושמי, קירה סדג'וויק, ג'נה מאלון, בן ורין) חותרים מתחת להצגה הריאליסטית אליה חותר הסרט.

 

עוד ביקורות במדור הקולנוע של ynet:

על חבל דק

המתמחה

 

את הפרויקט גיר הביא לתסריטאי והבמאי ("השליח", "רמפארט") המוכשר אורן מוברמן. הרעיונות שאיתם גיר החל התפתחו מבחינה עלילתית וסגנונית בשיתוף הפעולה עם מוברמן ועברו הקצנה אנטי-דרמטית ואנטי-הוליוודית נוספת.

 

התוצאה היא סרט נטול מבנה סיפורי במבנה הקלאסי, ואפילו נטול התמקדות בבחינה של דמות (מה שמכונה Character study), אלא סרט אווירה, קודר למדי, על המצב של להיות חסר בית. זהו מצב פיזי - חיים של שיטוט ברחובות וכניסה ויציאה מתוך מקלטים עירוניים לחסרי בית, אך גם מצב מנטלי (כפי שרומז השם המקורי) של ערפול ושיבוש שאינם מאפשרים לתקן את הסטייה ולחזור לחיים נורמטיביים.

 

הגיבור, אם אפשר לקרוא לו כך, הוא ג'ורג (גיר), גבר שחי בניו יורק ושבעקבות סדרה של אירועים בחייו מוצא עצמו ללא בית, ללא רכוש, ללא תעודה מזהה, ועם קשר מעורער ביותר עם קרוב המשפחה היחידי שנותר לו - בתו מגי (מאלון). היא אינה יכולה לסלוח לו על מעשיו בתקופה בה הלך והידרדר, ובעיקר לא על כך שזנח את מחוייבותיו כלפיה כשהיתה נערה צעירה.

 

מערכת יחסים רופפת וקשה זו שזורה לאורך הסרט ונושאת חשיבות מיוחדת עבור הגיבור, אך היא אינה מכתיבה את מהלכו העלילתי. הסרט מציג לנו את העולם בו חי ג'ורג בקצב איטי ומעמדה של התבוננות מרוחקת. עמדה המזכירה קצת את עבודותיו של אחד מבכירי הקולנוע התיעודי - פרדריק וייסמן. סרטיו של וייסמן בוחנים מערכות חברתיות ותרבותיות מעמדת התבוננות סבלנית (המכונה, לעיתים, "זבוב על הקיר").

 

"מחוץ לזמן" הוא סרט בדיוני עם כוכב קולנוע, והוא עוסק בסיטואציה פסיכולוגית וקיומית ולא במערכות מהסוג שווייסמן מנתח בסרטיו. ובכל זאת, כאשר "העלילה" היא משנית, ניתן לתאר בסבלנות רבה את העולם שבו נע ג'ורג'.

 

מצפייה בסרט ניתן להכיר את עולמם של חסרי הבית ואופן הטיפול בהם במסגרת המערכות העירוניות של ניו יורק. הבירוקרטיה של המערכת, הניסיון לעזור בדרך שלא תנוצל על ידי האנשים להם מוגש הסיוע, המאמץ האמיתי לייצר סביבה שתאפשר לאנשים החלשים ביותר בחברה להתקיים. זהו לא רק רקע אגבי לעלילה, אלא הצגה מפורטת של עולם שרוב הצופים מעדיפים להדחיק את קיומו. גיר ומוברמן לא מציעים הוקעה או אפילו ביקורת מלודרמטית של מערכות אלו. הן מציגים אותן כפי שהם, מבלי לשפוט או לייצר דרמות מלאכותיות.

 

מצבו המנטלי של ג'ורג' לא לגמרי ברור או מוסבר. יש בו סוג של שיבוש מחשבתי, ויתכן מאוד שגם נטייה לאלכוהוליזם. זוהי דמות ששומרת רוב הזמן על שתיקה, ורק לעיתים נדירות פועלת באופן ברור למען מטרה. יתרה מזו, הסרט משלים את הריחוק הדרמטי מהדמות בבחירות אסתטיות המציבות אותה בתוך העולם, מבלי לפרש לנו את מצבה של הדמות. בהתאם לכך כל המוזיקה מגיעה מתוך העולם עצמו, יש שימוש בשוטים המצולמים ממרחק רב, אין עריכה המסבירה לנו את הקונפליקטים המובחנים (במידה ויש מצב דרמטי שיכול להיות מוגדר כקונפליקט).

 

שילוב זה בין פעולת ההתבוננות, הריחוק והערפול הפסיכולוגי, המהלך הנרטיבי נטול הכיוון הפשוט והברור, והעולם האנושי הלא פשוט המוצג בו, הופך את הצפייה ב"מחוץ לזמן" לחוויה מאתגרת. זהו סרט המעורר הערכה לגבי עצם ההעזה לעשותו בדרך זו, אך זו גם חווית צפייה שיכולה להותיר את הצופה בעמדה של חוסר עניין ולפרקים אפילו שעמום.

 

"מחוץ לזמן" (ארצות הברית) - במאי: אורן מוברמן. שחקנים ראשיים: ריצ'רד גיר, סטיב בושמי, קירה סדג'וויק, ג'נה מאלון ובן ורין. אורך הסרט: 120 דקות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים