סאנגיונג טיבולי במבחן דרכים: עכבר העיר
רכב הפנאי הקטן של סאנגיונג מציע את העיצוב המתאים, שפע אבזור ותג מחיר נמוך יחסית. אז יש מצטיין קטגוריה חדש?
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: רכבי פנאי קטנים
- מתחרים לדוגמה: ניסאן ג'וק, סוזוקי ויטארה, פיז'ו 2008, שברולט טראקס
- מחיר התחלתי: 120 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 120 אלף שקל
- אבזור בטיחות מתקדם: אין
- גלריית התמונות המלאה של סאנגיונג טיבולי
צולם באמצעות GoPro Hero4 Black באדיבות DAA שיווק ספורט
1. תא נוסעים ותפעול
יצרנית הרכב הקוריאנית הקטנה סאנגיונג, מוכרת בדגמיה המעוצבים - חוץ ופנים - באופן מקורי ומעורר מחלוקת. אבל הטיבולי החדש מנסה לפנות לקהל רחב יותר עם עיצוב סטנדרטי יחסית, וגם מצליח. הוא נראה שרירי מבחוץ, ומיישר בכך קו עם המקובל בקטגוריה. בתא הנוסעים המראה מהודר יחסית ואיכות החומרים טובה לקטגוריה, גם אם בינונית באופן כללי. איכות ההרכבה טובה לרוב.
הנדסת האנוש אינה מוצלחת במיוחד. מתגי כיול תיבת ההילוכים מוסתרים משמאל להגה, מתגי מחשב הדרך וכיול תגבור ההגה במרכז הקונסולה לא נוחים לתפעול. גם מערכת המולטימדיה (התקנה מקומית) שכוללת ווייז ומסך גדול, אינה מהנוחות לתפעול. תנוחת הנהיגה אינה טובה. נהגים בגובה ממוצע ומעלה יאלצו לשבת קרוב מהרצוי להגה משום שאינו מתכוונן לעומק - לא ראוי לרכב חדש בשנת 2016.
המרווח בתא הנוסעים טוב מאוד ביחס לקטגוריה, מלפנים ומאחור - זאת באופן חריג לא רק לברכיים אלא גם לראש ולכתפיים. תא המטען מציע נפח מכובד אך סף ההטענה מעט גבוה מהרצוי ופוגע בשימושיות.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
עם צמיגים נמוכי חתך (215/45) וחישוקים מופרזים בגודלם ("18), קשה שלא לצפות לפגיעה בנוחות. במפתיע, דווקא בעיר היא אינה משמעותית - והטיבולי מצליח לרוב להתגבר על שיבושים באופן מכובד. דווקא מחוץ לעיר, הצמיגים הצרים מגבירים תופעה שאופיינית למכוניות קטנות - נטייה לקפץ על-גבי שיבושים רוחביים. כאן זה כבר הופך למטרד מסוים ומעייף בנסיעות ארוכות. יחד עם תנוחת נהיגה לא מושלמת מתקבלת חוויה בינעירונית לא מרשימה והטיבולי מומלץ יותר למי שמתכוון להישאר באזורים עירוניים. גם מושב נוח ובעל תמיכה חריגה לטובה לא מכפר על כך.
למידת הצמיגים השפעה מסוימת גם על כושר התמרון, ובפרט על רדיוס הסיבוב הסביר בלבד. הראות החוצה טובה מאוד וההיגוי מציע דיוק טוב שמסייע לטיבולי לצלוח כבישים עירוניים בזריזות. בידוד הרעשים אינו מרשים - עם רמות גבוהות מאוד של רעש רוח, בינוניות-גבוהות של רעש מנוע ובינוניות של רעש כביש.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הטיבולי טובה - בעיקר תודות לאחיזת כביש גבוהה. לרכב נטייה לתת-היגוי כאשר דוחקים אותו, אך זה קורה מאוחר יחסית לקטגוריה וההיגוי מציע משקל ודיוק טובים, שמסייעים אף הם לנהג לתחושת בטחון. להיגוי שלושה מצבי תגבור - הפער ביניהם אינו גדול ומדובר בגימיק מיותר לטעמנו. זוויות הגלגול מוחשיות למדי אך לא חריגות לקטגוריה, ותמיכת צד טובה של המושבים מסייעת לכפר על כך. כושר הבלימה של הטיבולי היה מספק הן מבחינת עוצמת הבלימה והן מבחינת דיוק ותחושת הדוושה.
רכב המבחן צויד בשבע כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית. הטיבולי לא משווק כלל עם אבזור בטיחות מתקדם מקורי, וחבל. עובדה זו והיעדר מבחן בטיחות של Euro NCAP (אף רכב של סאנגיונג לא נבחן אי-פעם), פגעו שניהם בציון בסעיף זה.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
בניגוד למתחרים האירופים ובדומה לאלו מיפן, סאנגיונג בחרה במנוע בנזין נטול מגדש בטיבולי. יחידת ה-1.6 ליטר מפיקה 128 כ"ס ו-16.3 קג"מ, ומשודכת לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. זו משתמשת ביחסי העברה קצרים (ראשון-שני) כדי לייצר ביצועים טובים ביציאה מהמקום, אך לא מצליחה לכפר על כך שהמנוע אינו חזק במיוחד והביצועים בנסיעה בינעירונית - למשל האצת ביניים לצורך עקיפה - בינוניים בלבד.
המנוע אינו מעודן ומפיק רמות גבוהות יחסית של רעש ויבבה בהאצה ושיוט. תיבת ההילוכים מתפקדת באופן סביר - העברות ההילוכים (דווקא כלפי מעלה) לעיתים סובלות משיהוי ואינן חלקות מספיק. התיבה גם מתבלבלת לעיתים ונוטה להעביר להילוך שישי מוקדם מהרצוי, כך שבמצבים מסוימים תנועו מחמישי לשישי וחזרה ברעש ורעד.
במסלול המבחן הרגיל שלנו תצרוכת הדלק הייתה גבוהה מאוד לרכב בקטגוריה - 9.6 ק"מ לליטר בממוצע, רחוק מנתון המעבדה הבינוני מלכתחילה (13.9 ק"מ לליטר, פער של 31%).
ציון ירוק | 214 |
דרגת זיהום | 13 |
5. אבזור ומחיר
הטיבולי מוצע ברמת אבזור אחת בלבד, שמחירה 120 אלף שקל. זו כוללת חישוקי "18 קלים, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, מערכת שמע עם חיבורי USB ,AUX ובלוטות' ושליטה מההגה. מהיבואנית נמסר כי "בתקופת ההשקה" (שלא הוגדרה בזמן) הטיבולי יימכר ללא תוספת תשלום עם מערכת מולטימדיה הכוללת בין היתר יישומונים שונים ומצלמת נסיעה לאחור - זאת רק לרוכשים ללא מימון או טרייד-אין. מחיר הטיבולי הוא הנמוך בקטגוריה לרכב אוטומטי, ועם חבילת אבזור מכובדת התמורה היא מהטובות ביותר לרכב מסוגו - אם כי נדגיש כמו במבחנים קודמים שמכוניות סופר-מיני מקבילות בגודלן מציעות יותר אבזור, מרווח דומה ותג-מחיר נמוך בהרבה.
ציון כולל וסיכום
+ ישיבה גבוהה, מרווח, תמורה למחיר, יכולת דינמית
- אבזור בטיחות מתקדם, תצרוכת דלק, נוחות בינעירונית, רעש
ולבסוף: סאנגיונג טיבולי הוא לא רכב רע, נהפוך הוא - לקטגוריה מדובר ברכב מרשים למדי גם אם לא מצטיין. נכון, רשימת המגרעות שמנינו בסעיפים השונים ארוכה יחסית, ובראשה תצרוכת דלק גבוהה, מנוע רועש וקופצנות מחוץ לעיר. אבל ביחס לקטגוריה הטרייה והסופר-פופולרית, אף אחת מהמגרעות אינה משמעותית או חריגה, וחלקן מתקזזות במעלות דוגמת מרווח מרשים, אבזור עשיר ומחיר נמוך. כך שנראה שאין סיבה אובייקטיבית שתמנע מהטיבולי מלהיכנס לרשימת הקניות שלכם.
סיבה סובייקטיבית היא כבר סיפור אחר, שכן היעדר סמל של מותג מוכר יקשה עליו הרבה יותר בשוק הישראלי. שכן ברור לנו כי גם בעתיד, מרבית הקהל יעדיף לוותר על רכב טוב יותר בכל מובן, כולל תג המחיר, לטובת להיט מכירות בינוני. וזה חבל.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 128 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 16.3 קג"מ ב-4,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 419.5 ס"מ |
רוחב | 179.5 ס"מ |
גובה | 159 ס"מ |
בסיס גלגלים | 260 ס"מ |
משקל | 1,375 ק"ג |
נפח תא מטען | 423 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/45-18 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 11 שניות |
מהירות מרבית | 175 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 9.6 ק"מ לליטר / 31%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 167 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 13 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 120 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא נבחן |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |