הונדה HR-V במבחן דרכים: כמה עולה תדמית
מותג הונדה נהנה מתדמית מצוינת בישראל, וזוכה סוף סוף לנציגות בקטגוריה הלוהטת של שוק הרכב המקומי - רכב פנאי על בסיס סופר-מיני. האם יוליד השם הוותיק להיט מכירות חדש?
- שנת השקה: 2013
- קטגוריה: רכבי פנאי קטנים
- מתחרים לדוגמה: סוזוקי ויטארה, פיז'ו 2008, סאנגיונג טיבולי, שברולט טראקס
- מחיר התחלתי: 139 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 139 אלף שקל
- אבזור בטיחות מתקדם: בלימת חירום אוטונומית-עירונית
1. תא נוסעים ותפעול
הונדה HR-V מציע מידות - אורך ובסיס גלגלים - נדיבות יחסית לקטגוריה אליה הוא שייך, אשר מבוססת על רכבי סופר-מיני צנועי מידות. בהתאם, הוא מציע מרווח נאה לארבעה מבוגרים בתא הנוסעים, במיוחד לרגליים ולראש. מרווח הכתפיים מספק, אך לנוסע חמישי יהיה פחות נוח להדחק מאחור. תא המטען מציע נפח מכובד והוא נוח לשימוש, הגם שכיסוי המטען המתפרק (במקום מתקפל) אינו מהמוצלחים לתפעול.
איכות תא הנוסעים הרשימה פחות, שכן תא הנוסעים ברכב המבחן היה שחור וקודר, עם מראה בסיסי גם לקונסולה הקדמית. חומרי הדיפון בהם עשתה הונדה שימוש לרוב אינם מהמתקדמים בתעשייה, כולל ידית בורר ההילוכים, גלגל ההגה וחלקי קונסולה ודיפון שונים מרגישים פלסטיים מדי. איכות ההרכבה בינונית בלבד, נמוך מהרמה אליה הורגלנו בדגמי הונדה אחרים כולל הג'אז הזולה ממנה משמעותית. הנדסת האנוש מספקת, אם כי מתגי תפעול מחשב הדרך על גלגל ההגה אינם נוחים, וכך גם מתג איפוס מד המרחק המצטבר. מערכת המולטימדיה - בהתקנה מקומית - אינה מרשימה, ונוחות התפעול שלה נמוכה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים ברכב המבחן התגלתה כנוקשה למדי. עובדה זו התבטאה בנסיעה עירונית, אך גם מחוץ לעיר, עם נסיעה קופצנית ומעייפת. מושב הנהג לא מציע תמיכה מספקת לגב והבליטה בחלקו התחתון, שאינה ניתנת לכיוון, גדולה מהרצוי.
בידוד רעשי הרוח והצמיגים סביר ביחס לקטגוריה, ובידוד רעשי המנוע טוב בשיוט רגוע. אך בהאצה מהמקום ובעת עקיפה למשל, משגרת תיבת ההילוכים הרציפה את המנוע לסל"ד גבוה יחסית, ומייצרת בכך רעש מונוטוני מיותר. הראות החוצה טובה למדי לפנים ובינונית לאחור. כושר התמרון של הרכב מספק עם היגוי קל ומדויק יחסית בתמרונים איטיים, בעוד שרדיוס הסיבוב גדול יחסית.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-HR-V מספקת. לרכב אחיזת כביש סבירה והוא צפוי למדי בנטייתו לתת-היגוי (החלקה החוצה מקו הפנייה). מנגד, ההיגוי קל מהרצוי וחסר דיוק, וזוויות הגלגול גדולות ופוגעות בתחושת הבטחון בכבישים מפותלים. כושר הבלימה היה מספק מבחינת עוצמת הבלימה, תגובת דוושת הבלם טובה גם אם חסרה מעט דיוק בתחילת המהלך.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית נדרשת בחוק, ואבזור הבטיחות כולל גם מערכת בלימת חירום אוטונומית-עירונית, שמטרתה למנוע או לצמצם נזק של פגיעה ברכב מלפנים (חזית-אחור). עם זאת, מוזר לגלות כי היבואנית בחרה שלא להציע חבילת בטיחות מלאה, בה מצוידת הונדה ג'אז הזולה בהרבה, ואשר כוללת גם התראות התנגשות חזיתית וסטייה מנתיב, זיהוי שלטים ותמרורים, אורות דרך מונעי סינוור. עובדה זו פגעה בציון הסופי בסעיף זה. במבחן הבטיחות של Euro NCAP ה-HR-V זכה לציון חמישה כוכבים מרבי ומרשים, אך עשה זאת עם מערכות הבטיחות המתקדמות שלא זמינות ברכב ההדגמה.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
ה-HR-V מוצע בישראל עם יחידת כוח אחת בלבד - 1.5 ליטר בנזין עם 130 כ"ס ב-6,600 סל"ד ו-15.8 קג"מ ב-4,600 סל"ד, ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה. כפי שהמפרט הטכני רומז, המנוע מספק את שיא כוחו בסל"ד גבוה. תוסיפו לכך תיבה שמתעקשת לשמור על סל"ד נמוך לטובת חסכון בדלק, ותקבלו רכב עם ביצועים רחוקים מלהרשים. כדי להאיץ באופן מספק מהמקום או לצורך עקיפה, יש צורך לסחוט את דוושת המצערת. הביצועים יהיו אז סבירים, אך רמת הרעש - כפי שכבר דיווחנו - תהיה גבוהה.
תצרוכת הדלק במסלול המבחן הייתה מכובדת - 13.3 ק"מ לליטר - אך רחוקה מנתון המעבדה (19.2 ק"מ לליטר) ב-31%.
ציון ירוק | 144 |
דרגת זיהום | 03 |
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה ברמת האבזור היחידה לפי שעה, קומפורט. בתמורה ל-139 אלף שקל, תקבלו חישוקי "16 קלים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בהתקנה מקומית וחיבורי USB ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חנייה אחוריים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, חיישני אורות, בקרת אקלים וחימום למושבים. רמת האבזור מכובדת, אך תג המחיר מאוד גבוה. ה-HR-V צנוע המידות יקר כך יותר מקיה ספורטאז' הגדול והמאובזר ממנו, בעיקר בתחום הבטיחות.
ציון כולל וסיכום
+ מרווח, תצרוכת דלק, תדמית
- מחיר, נוחות, איכות
ולבסוף: הונדה HR-V הוא קרוסאובר ראוי בקטגוריה בה אף אחד מהמתחרים אינו מרשים במיוחד, קבוצת מכוניות המבוססות על סופר-מיני ומציעות מראה "הרפתקני" יותר. הוא מרווח מהמקובל, מציע תצרוכת דלק טובה ומותג עם תדמית חזקה. למרות נוחות נסיעה ויחידת כוח בינוניים, הוא בהחלט ראוי לתשומת לב.
אבל ה-HR-V נושא עימו תג-מחיר מהגבוהים בקטגוריה, ובעידן תחרותי זו בעיה גדולה. בעיקר מול יריבים זולים משמעותית כמו למשל סאנגיונג טיבולי הזול ממנו ב-20 אלף שקלים. כאמור, אפילו מול דגמי פנאי מצוינים בקטגוריה גבוהה יותר, הוא אינו מציע יתרון מחיר. חובבי המותג תמיד יכולים גם לחסוך 33 אלף שקלים ולרכוש הונדה ג'אז המבוססת על אותה פלטפורמה, מציעה מרווח דומה ויותר אבזור בטיחות ומותרות.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.5 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 130 כ"ס ב-6,600 סל"ד |
מומנט מרבי | 15.8 קג"מ ב-4,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 429 ס"מ |
רוחב | 177 ס"מ |
גובה | 160.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 261 ס"מ |
משקל | 1,249 ק"ג |
נפח תא מטען | 431 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/60-16 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 10.8 שניות |
מהירות מרבית | 187 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 13.3 ק"מ לליטר / 31%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 120 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 139 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 3 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |