שילמה לגולן ולבזק למרות שאינה לקוחה
דנה, ציירת, נבהלה לגלות שהיא משלמת לחברות האלה בהוראת קבע. בחברות גילו לה שיחצ"נית שעבדה עמה, היא זאת שעשתה שימוש בכרטיס האשראי שלה. בינתיים, לא השיבו לה את כל כספה, אך הדבר נמצא בחקירה. המועצה לצרכנות: "חברת הסלולר חייבת להחזיר את מלוא הסכום ששולם על ידי מי שאינו הלקוח, בכפוף להוכחה שנעשה שימוש לרעה על ידי מי שאינו מורשה"
בידקו את החיובים בכרטיס האשראי שלכם, כי חברות לא חייבות לבדוק בבדיקה מעמיקה שכרטיס האשראי של הלקוח אכן שייך לו. מצד אחד, זה מקל על הליך ההרשמה והרכישה, מצד שני, זה פתח לטעויות ולנוכלויות ולא תמיד תקבלו בחזרה את הכסף בקלות. דנה נבהלה לגלות שהיא משלמת כבר זמן מה לבזק ולגולן טלקום בהוראת קבע דרך כרטיס האשראי שלה, למרות שהיא לא לקוחה לא של גולן ולא של בזק.
יש לכם תלונות על חברות ושירותים נוספים? כיתבו לנו >>
"החיובים לגולן החלו בדצמבר 2013 והחיובים לבזק במאי 2014", סיפרה ל-ynet. "כשהתקשרתי לבזק ונתתי את מספר כרטיס האשראי, אמרו לי שמספר הטלפון שמקושר לכרטיס האשראי שלי, הוא על שם יחצ"נית ויועצת תקשורת שעבדה איתי. התפלאתי מאוד. מדובר במישהי שמחזיקה משרד לתקשורת שיווקית ויחסי ציבור ברמת השרון. שכרתי אותה לחודש לפני כמה שנים. אני ציירת וקיוויתי שהיא תעשה לי יחסי ציבור, כי היא עוסקת בקידום עסקים קטנים בתחומי האמנות, אבל דרכנו נפרדו מהר מאוד. כעת, מסתבר לי שהיא עשתה שימוש מתמשך לא חוקי בכרטיס האשראי שלי. גיליתי את החיובים, רק כשפג תוקף כרטיס האשראי שלי וקיבלתי כרטיס חדש".
דנה טענה שהיא מעולם לא אישרה לאותה יחצ"נית לשלם מכרטיס האשראי שלה על גולן טלקום ובזק. בנוסף, גילתה לטענתה שאותה אשת תקשורת שיווקית שילמה לכאורה גם לבית-ספר במרכז הארץ, באמצעות אותו כרטיס אשראי שלה.
בוטלו רק שני חיובים. בגולן טלקום סירבו בתחילה לבטל
בעוד שבזק מייד הפסיקו את החיוב לבקשתה והשיבו לה את שני התשלומים האחרונים ששילמה ב-2015, שעברו אוטומטית מהכרטיס הישן לחדש (אך לא השיבו לה תשלומים ששילמה בכרטיס הישן מאז מאי 2014 על קו שאינו שלה לטענתה), בגולן סירבו.
"גולן טלקום אישרו עסקה על כרטיס האשראי שלי ללא ידיעתי וכמובן ללא הסכמתי", היא מספרת. "כל ניסיון לדלות מידע מהחברה עלה בתוהו, בתחילה, הם לא היו מוכנים לתת לי מידע כי המנוי לא על שמי. כמה הזוי, את הכסף הם ידעו לקחת, אבל לא מוכנים לנקוף אצבע כדי לעזור בעניין. הם לא הסכימו לתת לי אפילו את הטלפון של המחלקה המשפטית".
אחרי שדנה שלחה לגולן טלקום מכתב מעו"ד, בגולן השיבו לה שני תשלומים ששילמה לשווא ב-2015, אבל לא יותר מכך. בדיוק כמו שעשתה בזק. בנוסף במכתב ששלחו לעורך-דינה, אישרו כי החשבון הוא אכן על שם אותה יחצ"נית, אבל כיוון שדנה לא חסמה את החשבון – זו בעיה שלה.
כעת, כיוון שדנה החליפה כרטיס, לאותה יחצ"נית כבר אין גישה לכאורה למספר הכרטיס החדש שלה ודנה מקווה שבכך תסתיים סאגת החיובים על חשבונה. היא אף הגישה נגדה תלונה למשטרה.
היחצ"נית לא הגיבה לפניות ynet בבקשה לתגובה.
חובה שירותית ומוסרית
האם החברות היו צריכות לנהוג אחרת? מצד אחד הקלות שבשימוש בכרטיס אשראי עבור עסקה מרחוק, טובה לצרכנים. הם מרוויחים מהירות ויעילות מכך שחברות מקבלות מהם מספרי כרטיס אשראי, בלי בדיקות שתי וערב. וגם, צרכנים רבים משלמים על שירותים שונים מכרטיסי אשראי שלא רשומים על שמם. לעיתים הורים משלמים על ילדיהם, נשים על בעליהן וכיו"ב. בנוסף, על הצרכן מוטלת חובה לבדוק את חיובי האשראי שלו.
מצד שני, ברגע שחברה מקבלת טענה כזאת לשימוש לכאורה לא חוקי בכרטיס אשראי, עליה לבדוק אותה במלוא הרצינות. בנוסף, עליה להשיב ללקוחה את כל הכסף שנגנב לכאורה ולתבוע אותו מהלקוחה בפועל, אותה אחת שעשתה לכאורה שימוש לא חוקי בכרטיס. כל זאת בתנאי שהטענות של הבעלים של הכרטיס אכן נכונות. זוהי חובתן השירותית, המוסרית והחוקית של החברות.
המועצה לצרכנות: ברגע שהדבר הוכח, חברת הסלולר חייבת להשיב את מלוא הסכום
במועצה לצרכנות מסרו כי: "עסקה בכרטיס אשראי במסמך חסר (כלומר ללא חתימת הלקוח) מצריכה אימות פרטי הלקוח, בין היתר מספר תעודת זהות. ייתכן כי אדם אחר עשה שימוש בכרטיס ומסר את תעודת הזהות של בעל הכרטיס, ורק אז החיוב מתאפשר. הספק לא יכול לוודא אם אכן מדובר בבעל הכרטיס ולא במתחזה (גניבת זהות).
"יחד עם זאת, קיימות הגנות בחוק כרטיסי חיוב במקרה של שימוש לרעה בכרטיס אשראי, ועל בעל הכרטיס לפנות ללא דיחוי ובכתב לחברת האשראי כדי להצהיר על השימוש לרעה.
"חשוב לציין עוד, שבמקרים רבים, המנוי אינו מי שבפועל משלם את החשבון, ואין חובה כזו, ואם העסקה מבוצעת באתר אינטרנט, אין כל דרך לוודא שמי שעושה שימוש בפרטי האשראי ומספר תעודת הזהות הוא אכן בעל הכרטיס. לכן חשוב מאוד לעקוב אחר החיובים בכרטיס האשראי ולהגיב בזמן אמת ברגע שמתקיים מקרה של חיוב בגין עסקה שכלל לא נעשתה. המקרה המתואר נראה חמור וייתכן שיש מקום להגיש תלונה במשטרה".
"חשוב גם להדגיש שחברת הסלולר חייבת להחזיר את מלוא הסכום ששולם על ידי מי שאינו הלקוח, הכל בכפוף להוכחת העובדה כי נעשה שימוש לרעה על ידי מי שאינו מורשה".
תגובות
מגולן טלקום נמסר בתגובה: "דנה אינה מוכרת לנו ואין לנו יכולת לאמת את תלונתה לגבי שימוש ללא הרשאה לכאורה בכרטיס האשראי שלה. מבדיקת המקרה עולה כי מנויה שלנו (גולן נתנו כאן את שמה המלא של היחצ"נית), הצטרפה לשירותי החברה באופן עצמאי באמצעות אתר האינטרנט שלנו כבר ביום 13 בינואר 2013 ומסרה פרטי אמצעי תשלום באשראי שנקלטו במערכת ושבאמצעותם היא מחויבת במשך זמן רב, ללא שום בעיה או תלונה.
"כידוע, אין בחוק חובה שהמנוי יהיה גם בעל כרטיס האשראי (מנוי יכול לשלם גם בעזרת אמצעי תשלום של אחרים כגון משפחה, חברים או מעסיקים) וגם הרישיון של החברה קובע במפורש כי מנוי רשאי לשלם לנו באמצעות אדם אחר. הכרטיס שבאמצעותו שילמה לנו (היחצ"נית - מ.ק) פעיל במשך שנים ארוכות, הוא לא חסום כפי שקורה במקרי גניבה או אובדן, ולפיכך המנויה עומדת בתשלומים ובתנאי ההסכם מול החברה. במידה ואמצעי התשלום של (היח"צנית - מ.ק) ייחסם או יבוטל בשל טענה לשימוש בו ללא הרשאה או כל טעם אחר במישור היחסים בינה ובין דנה שאנו לא צד לו, אנו נדרוש כמובן מ(היחצ"נית - מ.ק) לספק אמצעי תשלום אחר".
מבזק נמסר בתגובה: "מייד עם פנייתה של דנה, זיכתה בזק את חשבון הבזק שלה, עבור שני חיובים שבוצעו באמצעות כרטיס האשראי המדובר. חשוב לציין כי מספר הכרטיס עודכן במערכות בזק על ידי חברת האשראי, במהלך עדכון שגרתי המתבצע, כאשר כרטיס האשראי כבר אינו בתוקף".
מישראכרט נמסר בתגובה: "בעקבות פניית הלקוחה אל החברה, בתחילת פברואר, נחסמו במיידית הוראות הקבע לחברות בזק וגולן טלקום שהיו בכרטיסה והיא לא תחוייב יותר בגין הוראות הקבע הנ"ל גם בעתיד.
"כמו כן הלקוחה זוכתה על החיובים האחרונים מ-2015 שירדו מכרטיסה בגין הוראות קבע אלו. ישראכרט חוזרת ומדגישה כי יש לבדוק את פירוט חיובי האשראי שנשלחים ללקוח בדואר או במייל מידי חודש בקפידה".