שתף קטע נבחר

רשתות השיווק: "צניחה במכירות דגני הבוקר של תלמה"

ירידה במכירות של כל מותגי הקורנפלקס של תלמה וגם בחטיפי דגנים. צרכנית: "הגעתי למדף, הסתכלתי על חבילות כריות - והחלטתי לא לקנות". צרכנים דורשים לדעת מה תאריכי הייצור והתפוגה של המוצרים שנמצא בהם זיהום. ביוניליוור מסרבים

כיצד משבר הקורנפלקס של יוניליוור משפיע על המכירות? רשת שיווק גדולה מדווחת כי חלה ירידה של כ-40% במכירות דליפקאן וכ-30% במכירות קורנפלקס תלמה מיום חמישי. בדליפקאן הירידה בפועל גדולה יותר בעקבות השפעה מקבילה של מחסור שנוצר במוצר.

  

 

ברשת שיווק בינונית מסרו ל-ynet שבימים חמישי-שישי חלה ירידה של 32% במכירות קורנפלקס תלמה, ובדלי פקאן נרשמה ירידה של 41%. בשאר דגני המבוגרים - ברנפלקס, מיקספלקס ואחרים - נרשמה ירידה של 26%. בדגני ילדים כמו שוגי, עוגי וקוקומן, יש ירידה במכירות של 25% ובמכירות כריות נוגט חלה ירידה של 24%.

 

גם חטיפי הדגנים נפגעו: קמעונאים מדווחים על ירידה של 25% במכירותיהם. ברשתות נוספות מדווחים על ירידה ממוצעת של 5%-50% במכירות תלמה, תלוי במותג וברשת. אחד הקמעונאים אמר ל-ynet: "יוניליוור חטפה פצצה בכל דגני הבוקר".  

 

הירידה הזאת מזכירה את ימי מחאת הקוטג' אז איבדה תנובה 20%-50% ממכירות הקוטג'. צרכנים ממשיכים לצרוך מותגים אחרים של יוניליוור כמו סבון דאב, גלידת שטראוס, מיונז הלמנס, קנור ומרגרינה תלמה, כך שנראה שהמשבר לא פגע בשאר מותגי החברה, שלא מקושרים אצל הלקוחות עם קורנפלקס תלמה.

 

עומדים מול המדף ולא קונים

השחיקה באמון הצרכנים בחברה נמשכת. צרכנית של "כריות" אמרה ל-ynet: "חיפשתי את כריות על המדף ולא היה. למחרת קראתי על ההסתרה. הגעתי שוב לסופר. ניגשתי למדף וראיתי שהמוצר נמצא, אבל הסתכלתי על כריות והחלטתי לא לקנות".

 

לקוחה אחרת שעמדה מול מדף דגני הבוקר באחת הרשתות אמרה, "יש לנו קורנפלקס חצי מלא בבית - וביקשתי מהילדים לא לגעת בו. אני לא מתכוונת לקנות מוצרים שלהם בזמן הקרוב, ולא בטוחה איזה מוצר חלופי לקנות. אני עומדת פה ומתלבטת".

 

לפי רשת שלישית גדולה, יש ירידות עמוקות במכירות הכמותיות של כל דגני הבוקר של תלמה בהשוואה לממוצע מכירות של 4 שבועות קודם לכן. מכירות קורנפלקס תלמה ירדו בימים אלה בעד 56.9% בהשוואה לממוצע המכירות הכמותיות 4 שבועות קודמים. מכירות קורנפלקס תלמה בג"ץ צללו בחמישי, שישי, שבת נחתכו חזק.

 

מכירות כריות וניל ושוקולד התרסקו בימים אלה בעד 69.9%, לעומת ממוצע המכירות של 4 שבועות קודם לכן. כריות נוגט בירידה של עד 20.9%. מכירות קורנפלקס תלמה דבש ירדו בעד 40.8%. מכירות שוגי 1 ק"ג נמצאות בירידה של 44.6%. מכירות שוגי 500 גרם ירדו ב-40.7%. מכירות קורנפלקס מלא ירדו בעד 77.9%.

 

מכירות קוקומן נמצאות בירידה של עד 40.6%. ברנפלקס מצוי בירידת מכירות של 25.7%. מכירות קינמונים ירדו ב-25.4% וריבועים של אלופים הציגו ירידת מכירות של עד 54.9%. ברשת זו מכירות דלי פקאן דווקא עלו בזכות מבצעי עומק.

 

 (צילום: מאיר תורג'מן) (צילום: מאיר תורג'מן)
(צילום: מאיר תורג'מן)

 

קמעונאים: "הם מפסידים כסף כל יום שעובר. בקרוב ייצאו במבצע"

קמעונאי אמר ל-ynet: "אלה מוצרים קבועים בעגלות של אנשים ומיום חמישי - כמעט שלא ראינו עגלות עם המותגים של יוניליוור. אנשים לא מאמינים לחברה. הם התחילו לאפשר החזרה של מוצרים ומחלקים שוברים ללקוחות. אני בטוח שתוך יום יומיים הם יוצאים במבצע, כי ירידה כזאת במכירות יחד עם השמדת אריזות - הם מפסידים כסף כל יום שעובר".

 

לשאלה אם מתחרים מרוויחים מזה אמר קמעונאי נוסף ל-ynet: "המתחרים בינתיים לא מאוד מרוויחים מזה כי נראה שרוב הצרכנים שמחליטים לא לקנות את דגני הבוקר של תלמה פשוט מוותרים כרגע על קניית דגני בוקר. יחד עם זאת קנייה של דגני בוקר נעשית לעיתים באמצע השבוע ויתכן שהמעבר למתחרים יקרה בשבוע הקרוב".

 

צרכנים דורשים לפרסם את תאריכי הייצור של המוצרים

ובינתיים, כאמור, צרכנים דורשים מהחברה - חישפי את מספר האצווה ואת תאריכי הייצוד והתפוגה של המוצרים שנפגמו.

 

צרכנית סיפרה ל-ynet שהתקשרה לשירות הלקוחות של יוניליוור וביקשה לדעת מה תאריך התפוגה של המוצרים שזוהמו, ולפי החברה כלל לא יצאו את שערי המפעל בערד. "רציתי לדעת, ליתר ביטחון, שאהיה רגועה שאין לי מוצר כזה בבית. לא קיבלתי תשובה".

 

איילת כתבה בעמוד הפייסבוק של תלמה: "מדוע אתם לא נוהגים בשקיפות מלאה כלפי לקוחותיכם כדי שנדע, למרות הצהרותיכם, האם הם בטוחים לאכילה או לא?"

 

"למה אתם לא מפרסמים את קוד הייצור הבעייתי כדי שאנו הצרכנים נבדוק אם אלה לא האריזות שיש לנו בבית כדי שנהיה רגועים? גם ככה הציבור איבד את האמון בכם עם ההצהרה שיש מחסור מסיבת דרישה ולא מהסיבה שהתגלתה".

 

חלק מהצרכנים מדווחים שטעמו קורנפלקס וכריות והדגנים היו קשים ללעיסה באופן לא רגיל. אם כי תכונה זאת לא מזוהה בהכרח עם זיהום. אחרים כמו לאה ואולגה, טוענים שהם או ילדיהם סבלו משילשולים ושואלים את החברה אם זה קשור לזיהום, שכאמור, לפי החברה לא יצא מהמפעל החוצה, אל הצרכנים.

 

גם ח"כ איציק שמולי נדרש לנושא והבטיח כי יפעל באופן מיידי לשנות את החוק כך שיחייב יצרן מזון לדווח על תקלה בייצור שעלולה להשפיע על בריאות הצרכנים גם אם המוצר טרם הגיע למדף. שמולי אמר: "לפני כשנה התרעתי שוב ושוב בדיוני רפורמת הקורנפלקס שמשבר כזה עלול לקרות רק לא חשבנו שהוא עשוי להגיע כל כך מהר. זו פשוט טיפשות מהמדרגה הראשונה לחשוב שבמקרה של תקלה בסדר גודל כזה- חברות המזון ירוצו לדווח לנו ובמו ידן יחסלו את המוניטין שלהן. אמנם יוניליוור ממש הונתה ושיקרה את הצרכן ולקחה את זה לקיצון, אבל אין שום ערובה שחברות אחרות ינהגו באופן שונה".

 

יוניליוור מחלקת שוברים - "בתוקף לשנה"

"לקוחות אחרים מבקשים להחזיר את המוצרים. יוניליוור מאפשרת ללקוחות להחזיר את המוצרים לרשתות השיווק - אם מדובר במוצרים סגורים, או לפנות לחברה ולקבל שובר לרכישת מוצר אחר, שתוקפו כשנה.

 

מוטי כתב: "יש לי בבית מוצר שלכם מסוג כריות? ברקוד 7290000168838 המוצר - נפתח - ת.י 07.06.16 112:35 .אני מבקש להחזיר אותו. כמו כן מוצר סגור - 7290002741077-ת.י 08.06.16 03:22 - גם אותו אני מבקש להחזיר. לאן אני מחזיר? תודה.

 

נציג יוניליוור השיב בעמוד הפייסבוק של החברה: "חשוב לנו לציין כי המוצרים שבמקומות הרכישה ובביתך תקינים לחלוטין לשימוש. יחד עם זאת, אנו מבינים ומכבדים את בקשתך להחזיר את המוצרים.

 

"אנו נשמח לשלוח אלייך שובר לקבלת מוצרים חליפיים על פי רשימת המוצרים שהזכרת פה בפנייתך. תוקף השובר לשנה ולכן מועד מימושו גמיש ותלוי בך. לצורך שליחת השובר, נשמח לקבל את כתובתך המלאה למשלוח דואר ואת הטלפון שלך".

 

לאולגה שטענה שהתאומים שלה סבלו משילשולים, באופן שלכאורה קשור לאכילת דגני בוקר של תלמה, אמרו בחברה: "חשוב לנו לציין כי המוצרים שבמקומות הרכישה ובביתך תקינים לחלוטין לשימוש. יחד עם זאת, אנו מבינים ומכבדים את בקשתך להחזיר את המוצרים. אנו נשמח לשלוח אלייך שובר לקבלת מוצרים חליפיים, לאחר פירוט של המוצרים שרכשת. תוקף השובר לשנה ולכן מועד מימושו גמיש ותלוי בך.

 

"לצורך שליחת השובר, נשמח שתצרי עימנו קשר בהודעה פרטית ומסרי לנו את כתובתך המלאה למשלוח דואר ואת הטלפון שלך. תודה רבה והמשך יום נעים!"

 

כשאולגה תהתה מדוע לה לקבל שובר למוצרים שיצאו מאותו מפעל אמרו לה: "השובר בתוקף למשך שנה. תוכלי לממש אותו בעוד מספר חודשים כאשר תרגישי בטוחה יותר להשתמש במוצרים שלנו".

 

 

מפעל יוניליוור בערד בו התגלתה התקלה ()
מפעל יוניליוור בערד בו התגלתה התקלה

 

הבדיקות השגרתיות התגלו כזיהום

אמון הצרכנים בחברה נפגע אחרי שבשבוע שעבר לא שעתה לפניות ynet וגופי תקשורת אחרים להסביר מה קרה לעשרות אלפי דגני בוקר מתוצרתה שלא יצאו משום מה מהמפעל - לרשתות השיווק. בחברה התעקשו שמדובר בבדיקות שגרתיות והסתירו את האמת: היה זיהום בקו הייצור. משרד הבריאות קיבל דיווח על האירוע רק אחרי שפורסם בתקשורת. בחברה מסרו כי אין חובה חוקית לדווח למשרד או לציבור על זיהום שנעצר בשערי המפעל, שכן מהוצרים לא שווקו לציבור.

 

לאור זעם צרכנים על ההסתרה, החברה הודיעה להם בעמוד הפייסבוק שלה וכן במודעה שפרסמה בעיתון, כי ברצונה "לעדכן אותם" במספר פרטים בהמשך לפרסומים בנוגע לדגני תלמה.

 

"ראשית, חשוב לנו להדגיש כי כל המוצרים אשר יצאו אל החנויות - בטוחים לחלוטין לשימוש. במסגרת בקרת האיכות העצמית שאנו עורכים, מצאנו זיהום משני באחד מקווי האריזה במפעל דגני תלמה בערד, לכן החלטנו ביוזמתנו שלא לשווק את המוצרים הללו".

 

"תלמה רואה חשיבות עליונה בבטיחות ובריאות הצרכנים. כלל מוצרינו עומדים בסטנדרטים הקפדניים ביותר תוך בקרת איכות מחמירה שוטפת".

 

"במידה ונמצא חשש, ולו הקטן ביותר, אנו עוצרים באופן מיידי את אספקת המוצרים הללו לשוק והמוצרים לא מגיעים אל הצרכנים. מפעל דגני תלמה בערד פועל כרגיל".

 

"נשמח להשיב לכל שאלה בנושא כאן בעמוד ובמוקד שירות הצרכנים שלנו בטלפון 1-800-780-780".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים