שתף קטע נבחר

ב-2017: רשתות הפארם יפרסמו אונליין את מחירי מוצריהן

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הפרק בחוק ההסדרים, שנועד לאפשר לצרכנים להשוות את מחירי מוצרי רשתות הפארם, לא כולל תרופות. אם הצעת החוק תאושר במליאה, רשתות פארם יחויבו לעדכן מחירים אונליין מדי שעה

רשתות הפארם יחויבו לפרסם מחירים באינטרנט מדי שעה, מכל סניף וסניף, לטובת הצרכנים שיוכלו להשוות מחירים: ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הפרק בהצעת חוק ההסדרים לשקיפות מחירים של מוצרי ניקיון, היגיינה ותמרוקים, הנמכרים ברשתות הפארם. הרשתות יחויבו לפרסם באינטרנט את מחירי כל המוצרים בכל הסניפים שלהן ולעדכן אותם מדי שעה. רשתות המזון כבר מחויבות לשקיפות מחירים כזאת.

 

 

תיקון החוק הזה צפוי לעלות לאישור סופי במליאת הכנסת בסוף 2016, כך שהתיקון, אם יתקבל (וצופים שיתקבל), צפוי להיכנס לתוקף בעוד כ-7 חודשים, ביוני 2017 בקירוב, שכן נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 6 חודשים לאחר פרסומה ברשומות.

 

התיקון, אם יתקבל, יחול על רשתות הפארם הגדולות, שמחזיקות למעלה מ-3 סניפים עם מחזור מכירות של מעל 250 מיליון שקל, שמכירות מוצרי הפארם אצלן עומדים על 25% מהמחזור לפחות. מדובר בסופר-פארם, ניו פארם והמשביר לצרכן, בין היתר, לצד רשתות פארם קטנות יותר שמתאימות להגדרה.

  

נתח השוק של 3 הספקים הגדולים: עד 96%. נתח השוק של סופר-פארם: עד 44%

מבדיקות ריכוזיות שנעשו על-ידי משרד האוצר, שוק התמרוקים מתאפיין בריכוזיות גבוהה: בבחינת מדגם של 10 מוצרי היגיינה ותמרוקים רבי מכר, נמצא שנתח השוק של שלושת השחקנים הגדולים בקרב היצרנים והייבואנים של אותם המוצרים בין 66% ל-96% במונחי נתח שוק כספי, זאת, כאשר מדגם המוצרים נדגם מרשתות שיווק מזון ומרשתות הפארם.

 

בבחינה של קטגוריות מתחום הפארמה וההיגיינה, נמצא כי לרשת הפארם המובילה בישראל (סופר-פארם מ.ק) נתח שוק משמעותי הנע בין 16% ל-44% במדגם בקטגוריות נבחרות שהמכר השנתי שלהן הוא בין 40 ל-280 מיליון שקל בשנה.

 

התיקון הוא של חוק קידום התחרות בענף המזון ("חוק המזון"). ההגדרה של "חנות" בחוק תתוקן, כך שלא תתייחס רק לרשתות הסופרמרקט. "החובה המוטלת כיום על קמעונאי גדול, לפרסם לציבור את המחיר הכולל העדכני של כל מצרך בחנויותיו, תחול גם על קמעונאי גדול שבחנויותיו נמכרים, נוסף על מזון, גם כל אחד ממוצרים אלה - מוצרי ניקיון, היגיינה ותמרוקים", נכתב בטיוטה. "עוד תתוקן ההגדרה כאמור לעניין פרק שקיפות מחירים, כך שלא תכלול תנאי לפיו מחצית ממחזור המכירות בו הוא ממכירת מזון".

מחזיקה ב-44% מהשוק. סופר-פארם ()
מחזיקה ב-44% מהשוק. סופר-פארם

 

לא יהיו שקופים: מחירי תרופות

בנוסף, בסקירות עולמיות נמצא כי בישראל כרבע מההוצאות של הישראלים הן על מוצרי מזון ומוצרי טיפוח אישיים, כאשר הוצאה זו גבוהה בהשוואה למדינות אחרות. לאור האמור, מוצע לתקן את פרק השקיפות בחוק המזון, כך שהוא יחול לא רק על רשתות הסופרמרקטים, אלא גם על חנויות שמוכרות בעיקר תמרוקים ומוצרי היגיינה. כך, תחול על חנויות אלה החובה לפרסם את המחירים של מצרכיהן בפורמט הקבוע בתקנות מכוח חוק המזון.

 

נכתב כי יהיו חריגות לשקיפות המחירים ברשתות הפארם: "מוצע לתקן את הגדרת מצרך בחוק המזון, כך שגם תכשירים כהגדרתם בתיקון מס' 24 מיום 29 במרץ 2016 לפקודת הרוקחים, כגון תרופות עם מרשם או ללא מרשם רופא, לא יהיו כלולים בהגדרה זו, בדומה למוצרי חשמל, מוצרי טקסטיל, ציוד משרדי, כלי בית, ספרים ועיתונים המוחרגים מהגדרת מצרך. בהתאם לכך, יוכל הצרכן להשוות את מחיריהם של מוצרי הצריכה לרבות מוצרי היגיינה ותמרוקים ובכך להביא להוזלת סל הקניות שלו".

 

כ-100 אלף ישראלים בלבד משתמשים באפליקציות השוואות מחירים

ח"כ איציק שמולי ציין בדיון בוועדה כי מדובר בהצעת חוק שהוא יזם במקור והממשלה אימצה וצירפה לחוק ההסדרים. בין היתר אמר בוועדה: "אנשים קונים מוצרי צריכה ברשתות הפארם, והן חלק מיוקר המחייה של ההורים הצעירים שקונים בהם את מוצרי התינוקות והתיקון בא לסייע להם בהשוואת המחירים".

 

כיום, כל רשתות המזון הגדולות מחויבות להציג את המחירים שלהן באתר ייעודי. אפליקציות שונות כמו מיי סופרמרקט ופרייסז, מושכות משם את המידע ומציגות אותו לצרכנים בצורה נוחה. עד היום הורידו את האפליקציות כ-100 אלף משתמשים, כך שנראה שרוב האוכלוסייה לא מודעת לכלי הזה או בוחרת שלא לעשות בו שימוש.

 

לפי הודעה לעיתונות שנשלחה מוועדת הכלכלה, מנכ"ל אתר השוואות המחירים פרייסז, בועז יהב, אמר בדיון כי נכון להיום הרשות להגנת הצרכן לא עורכת פעולות אכיפה על אף אחת מהרשתות. הוא הוסיף כי כיום קבלת הנתונים היא טובה, אך מפעילי האפליקציות נתונים לחסדי הרשתות. הוא סירב לציין אלו רשתות לא מעבירות נתונים למאגר של הרשות להגנת הצרכן, אך יו"ר הוועדה איתן כבל אמר כי מדובר בברקו רשתות, זול בגדול, פרש מרקט וקואופ ישראל.

 

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, הודתה כי יש לרשות בעיה משפטית באכיפת חוק המזון, שכן לרשות חסרים לטענתה סמכויות פיקוח, חקירה, דרישת צווי חיפוש וסמכויות להסמכת מפקחים. היא ציינה כי בכוונת הרשות להפיץ בשבועות הקרובים תזכיר הצעת חוק שנועדה לתקן את הליקויים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים