אושרה ייצוגית נגד סלקום: עינוי להיפטר מפרסומות בסמס
ביהמ"ש אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד סלקום - מאלצת את הלקוחות להתקשר למענה טלפוני כדי להסיר עצמם מרשימת התפוצה, ועל הדרך עליהם להמתין דקות ארוכות ולהקשיב לפרסומות נוספות. "לעג לרש", קבעה השופטת. גובה התביעה: 16,683,720 שקל
סלקום שולחת פרסומות במסרון (SMS) ומאפשרת למנוי להסיר עצמו מרשימת התפוצה רק באמצעות מענה טלפוני הכולל המתנה מתישה והאזנה לשלל פרסומות נוספות. בית-המשפט המחוזי בת"א אישר בקשה לתובענה כייצוגית נגד סלקום (תצ 29751-07-14), בנושא הליך הודעת המנוי על סירוב לקבלת פרסומות. בית המשפט דחה את הרכיב הנוסף בבקשה - תביעה בנושא שליחת פרסומות בסמס, ללא אישור הלקוח.
יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>
לפי חוק, על מפרסם השולח דבר פרסומת, לאפשר לנמען להסיר עצמו מרשימת התפוצה באותו האופן. יחד עם זאת, משלוח מסרונים נחשב לחריג לחוק. לגבי מסרונים - אין חובה למפרסם לאפשר התנתקות באותו האופן. יחד עם זה, לפי חוק, ההסרה מרשימת התפוצה חייבת בכל מקרה להיות נוחה ופשוטה.
הסרה מרשימת התפוצה לפי סלקום: "לעג לרש"
"בענייננו אני סבורה כי הפרוצדורה למשלוח הודעת סירוב בה נקטה סלקום - חיוג למספר טלפון, לא היתה 'פשוטה וסבירה בנסיבות העניין', אלא מכבידה ואפילו בבחינת 'לעג לרש'", קבעה השופטת צילה צפת. "..נמצא כי לכאורה סלקום לא עמדה בהוראות הדין ביחס לדרך ההסרה מרשימת התפוצה למשלוח הודעת סירוב".
עוד קבעה השופטת כי רק נקיטת אמצעי חלופי (מכתב מעו"ד) הפסיקה את קבלת דברי הפרסומת, ולא ההמתנה הממושכת במענה הטלפוני (אותה סלקום לא הכחישה), אשר כללה האזנה לפרסומות. "לא זו היתה כוונת המחוקק כשהחריג את הודעת המסר הקצר מיתר דרכי התקשורת בהן נשלחים דברי פרסומת", קבעה השופטת. לטענתה, סלקום היתה צריכה לקבוע פרוצדורה אחרת למשלוח הודעת סירוב, נוחה ופשוטה כלשון החוק. סלקום טענה כי לא היה מקום בהודעה להוסיף הסרה בסמס, שכן היא כללה מספר תווים מצומצם, אך השופטת דחתה טענה זו, שכן לכתוב "להסרה השב: 'הסר'" מתאים יותר וקצר יותר מאשר אפשרות ההסרה שהציעה סלקום (להסרה התקשר למספר: 795*).
"..נמצא כי לכאורה סלקום לא עמדה בהוראות הדין ביחס לדרך ההסרה מרשימת התפוצה למשלוח הודעת סירוב", כתבה השופטת. היא קבעה כי סכומי התביעה הם 406,920 שקל - נזק ממוני ו-16,276,800, נזק לא ממוני סך הכל 16,683,720 שקל. השופטת אישרה גם צו מניעה האוסר על סלקום לשלוח דברי פרסומת ללא אפשרות הסרה פשוטה ונוחה מרשימת תפוצה שאינה מחייבת המתנה ממושכת, תוך השמעת פרסומות קוליות.
האזין ל-25 פרסומות בהמתנה של יותר מ-20 דקות
הצדדים לבקשת התביעה הם שני מנויים של סלקום שהתקשרו עם החברה ב-2012 וב-2013. שניהם טוענים כי למיטב זיכרונם לא אישרו לקבל פרסומות באמצעות מסרון. אחד מהצדדים ניסה לשלוח בקשה להסירו מרשימת התפוצה באמצעות משלוח מסרון חוזר, אחרי שקיבל הודעת פרסומת על "הטבה בשדרוג לאייפון 5S", אך לא ניתן היה לשלוח הודעת מסרון למספר זה. הוא התקשר לשירות הלקוחות והמתין למעלה מ-20 דקות במהלכן נאלץ להאזין ל-25 פרסומות של סלקום. לפחות.
כשהתייאש והתקשר לשירות המכירות של סלקום, נאמר לו שאינם יכולים להסירו מרשימת התפוצה והעבירו אותו חזרה לשירות הלקוחות, שם המתין 9:45 דקות נוספות עד שהתייאש וניתק. בנוסף שלח לטענתו שתי פניות בכתב באמצעות פקס ומייל, בהן ביקש כי יסירו אותו מרשימת התפוצה וכן דרש פיצוי בגין הזמן שנאלץ לבזבז בשל כך. פניות אלה לא נענו.
המנוי השני טען כי קיבל 17 דברי פרסומת במסרונים. כל הפרסומות היו של סלקום. לטענתו התקשר למספר שסלקום נתנה להפסקת הודעות מסוג זה אך המתין יותר מ-20 דקות במהלכן האזין ליותר מ-25 פרסומות.
הקבוצה המיוצגת: כל מי שהתקשר למענה הקולי כדי להסיר עצמו מרשימת התפוצה
בבקשה לתביעה נטען שסלקום שולחת דברי פרסומת ללא הסכמת המנוי וכן היא מאלצת את הלקוחות להתקשר למענה טלפוני כדי להסיר עצמם מרשימת התפוצה ולהתנתק מהפרסומות ועל הדרך - עליהם להמתין ארוכות ולהקשיב לפרסומות נוספות. הרכיב הראשון - (עליו ביקשו התובעים הייצוגיים כ-4.069 מיליון שקל) נדחה, כלומר השופטת קבעה כי סלקום שולחת דברי פרסומת כחוק, שכן היא מודיעה להם על כוונתה לשלוח דברי פרסומת מיד עם תחילת ההתקשרות וכן היא שולחת דברי פרסומת על מוצרים דומים לאלו שהלקוח רכש. הרכיב השני - התקבל.
עקב כך, הקבוצה המיוצגת בתביעה היא מנוייה של סלקום שהתקשרו למענה הקולי שלה (795*) במטרה להסיר עצמם מרשימת התפוצה של דברי הפרסומת שסלקום שולחת במסרונים. עילת התביעה נוגעת למשלוח דברי פרסומת במסרונים שאינם מאפשרים את הסרתם במסרון שגרמה לנזק מסוג הטרדה ופגיעה באוטונומיה ולנזק ממוני מסוג אובדן זמן.