שתף קטע נבחר

רשת מרכולים חרדית עלולה להיקנס ב-702 אלף ש'

הרשות להגנת הצרכן מתכוונת לקנוס את רשת בר כל מפני שאינה חושפת את מחיריה לצרכן אונליין, למרות שהיא מחויבת לכך על פי חוק. הרשת טענה בבג"ץ שהיא נמנעת מכך ממניעים דתיים, אך משכה את עתירתה

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מתכוונת לחייב את רשת בר כל (ברכת הארץ) בקנס של 702 אלף שקל, על כך שאינה מפרסמת מחירים באינטרנט. הרשות הפחיתה 20% מהקנס, שהיה אמור להיות 850 אלף שקל, כיוון שזו הפרה ראשונה. לרשת ניתנה זכות לטעון טיעונים תוך 45 יום.

 

 

בר כל נחשבת ל"קמעונאי גדול" לפי חוק המזון. קמעונאי כזה מוגדר כמי שמחזיק ב-3 חנויות לפחות, ושמחזור המכירות השנתי שלו עולה על 250 מיליון שקל. לכן הרשת מחויבת לפרסם את מחירי כל מוצריה באינטרנט, על-פי פרק שקיפות המחירים בחוק המזון.

 

הרשת החרדית טענה שהיא לא מפרסמת מחירים אונליין מסיבות דתיות: היא לא מעוניינת להפנות צרכנים לאינטרנט וצרכניה לא יאהבו את העובדה שהרשת מפרסמת באינטרנט. זאת למרות שרשת חרדית גדולה אחרת, אושר עד, שגם בעליה דתיים, בהחלט מפרסמת מחירים אונליין. מלבד זאת, יש אינטרנט כשר וחרדים רבים גולשים באתרים המותרים לגלישה, וגם לציבור החרדי מגיע להשוות מחירים בקלות. 

 (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
(צילום: Gettyimages)
 

בר כל אף הגישה על כך עתירה לבג"ץ, אך לבסוף משכה אותה בהמלצת בית המשפט. בתגובה לעתירה בג"ץ החזיר את הרשת לדון בנושא עם הרגולטור, שכאמור החליט כעת לקנוס את החברה.

 

לפני פסח ערכנו בדיקה וגילינו שמספר רשתות לא שולחות כראוי נתונים למאגר המחירים. בחלקן מדובר היה בתקלות זמניות, ובאחרות בתופעה מתמשכת. מסתמן שגם רשתות אחרות שמפרסמות מחירים באופן חלקי או לקוי, צפויות לקבל קנסות בהמשך.

 

מבר כל נמסר בתגובה: "רשת המרכולים בר כל רשתות בע"מ הינה רשת חרדית המכוונת בעיקרה לציבור החרדי. הוראות סעיף 30 לחוק המזון, המחייבות קמעונאי גדול לפרסם לציבור באינטרנט את המחיר של כלל המוצרים הנמכרים בכל אחד מסניפיו, מחייבת את הרשת להחזיק באמצעים ולפעול בדרך המנוגדת לערכים הדתיים העומדים ביסוד הרשת ואשר מתווים את דרכה.

 

"הטלת חובה על הרשת לעשות שימוש באינטרנט, כשחלק הארי של הציבור החרדי מנוע משימוש בה, פוגעת ומנוגדת לעקרונות בהם מאמינה הרשת והעומדים בבסיס פעילותה, ויש בה כדי להוות פגיעה קשה בחופש עיסוקה של הרשת וביכולתה להתחרות בחנויות הפונות לציבור החרדי אשר אינן בגדר קמעונאי גדול והכל באופן שאינו סביר ומידתי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: Shutterstock
מחזור שנתי של 250 מיליון שקל הופך רשת לקמעונאי גדול
צילום: Shutterstock
מומלצים