יבואני מוצרי היגיינה נשית מתבקשים להסביר למה יקר בישראל
משרד הכלכלה פנה ליבואנים הבלעדיים של מוצרי היגיינה נשית במטרה לקבל את עמדתם בעניין המחירים הגבוהים בישראל לעומת העולם. המשרד ערך סקירה שהעלתה פערים משמעותיים בין מחירי הארץ לחו"ל, אך הוא לא מפרסם את תוצאותיה
יבואני מוצרי היגיינה נשית - טמפונים, תחתוניות ותחבושות היגייניות - יתבקשו להסביר למה הם מוכרים לכאורה ביוקר. משרד הכלכלה ערך בדיקה ומצא "פערים משמעותיים" בין ישראל לחו"ל במוצרים אלה, אך משום מה הוא לא חושף את הנתונים לציבור ולא מפרסם עדיין את תוצאות הסקירה.
ככל הנראה פנה המשרד לחברות קימברלי קלארק ישראל (לשעבר חוגלה קימברלי) שמוכרת בין היתר את מוצרי המותג קוטקס (Kotex), לפרוקטר אנד גמבל שמשווקת את אולווייז (Always) וטמפקס (TAMPAX), ולג'ונסון אנד ג'ונסון שמוכרת את או.בה (o.b) וקרפרי (Carefree).
מהמשרד נמסר: "בחודשים האחרונים ערכנו סקירה השוואתית הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרים נבחרים בתחום ההיגיינה לנשים. הסקירה נערכה במטרה לבחון את רמת המחירים בישראל במוצרים אלו ולעמוד על פערי המחירים ומקורם.
"הסקירה ההשוואתית של מוצרי ההיגיינה מבוססת על דו"ח נתוני נילסן, הכולל את המחיר הממוצע של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים ב-16 מדינות, כולל ישראל. על מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות, נערכו התאמות של שער החליפין ונטרול המע"מ.
"תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה כי כמו במוצרי הטואלטיקה, קיימים פערי מחירים בחלק מהמותגים בתחום ההיגיינה הנשית ביחס למדינות הנסקרות. נוכח הממצאים וטרם פרסומם, מזמין משרד הכלכלה את היבואנים הרשמיים להעביר את התייחסותם לפערים האמורים. התייחסות זו תהווה מצע לשימוע בעל פה שיתקיים במשרדי מנכ"ל המשרד בתוך חודש ימים".
סקירה קודמת שערך המשרד בתחום מוצרי הטואלטיקה הצביעה על פערים בין רשתות הפארם לחנויות פרטיות, אך הסקירה לקתה בכמה חוסרים ופגמים. כך או כך, כל ישראלי שמבקר באירופה ובארה"ב שם לב לפערי המחיר במוצרים אלה. בישראל נמכרים גם מותגים זולים יותר, תוצרת הארץ וכן מותג פרטי (למשל של שופרסל - תוצרת גרמניה).
שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן מסר בהודעה לעיתונות: "התופעה לפיה ישראלים נוסעים לחו"ל וחוזרים עם מוצרי טואלטיקה היא תעודת עניות לרשתות הפארם ליבואנים הבלעדיים בישראל וליצרנים. אנו נחושים לקדם את כל הצעדים הנדרשים שיבטלו את האפליה של הצרכן הישראלי ויובילו למכירה במחיר הוגן וישימו סוף לתופעת הקניות בחו"ל.
"יבואנים פועלים לקבל בלעדיות מיצרנים בינלאומיים במטרה לצמצם תחרות ולגבות מחירים גבוהים. אנו נזהה את כשלי השוק במגוון התחומים השונים ונפעל כנגד אותם יבואנים ויצרנים המנסים לגזור קופון על חשבון הצרכן הישראלי. מסחר הוגן זה לא מילה גסה, זה צריך להיות דבר שבשגרה".