לשנה הבאה במוסקבה הבנויה: ההגדה הקומוניסטית
ב"כורך" אכלו לתיאבון את המעסיקים, ב"בדיקת חמץ" עלו כמה רעיונות מטרידים לביעור החמץ האנושי, ב"יחץ" נותק הקשר בין היצרנים לאליטה ועוד לא דיברנו על קורבן פסח. משה אלטשולער לקח על עצמו משימה כבדת משקל: להנגיש את הקומוניזם ליהודים בליל הסדר - והכול ביידיש
"לשנה הבאה בירושלים", קוראים יהודים מכל רחבי העולם כשהם מסיימים את ההגדה. בזמן "הסדר" מספרים ההורים לילדיהם בכל דור על שחרור אבותיהם ואמותיהם מהשעבוד במצרים. בכל דור ובכל מקום - חוץ מברוסיה הסובייטית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
- כל מה שרציתם לדעת על פסח: היכנסו לעמוד המיוחד שלנו
השנה היא 1922 ויהודי סובייטי בשם משה אלטשולער לוקח על עצמו משימה הרת הגורל: יצירת הגדה סובייטית שתסייע למפלגה הקומוניסטית בהפצת האידיאולוגיה המהפכנית שלה. השפה שבה נכתבה ההגדה שחיבר אלטושלער - הגדת קומוסומולישה (קאמאסאמאלישע) - הייתה יידיש.
סיפורי הגדות בערוץ היהדות :
- היסטוריה של שבירת מסורת: כשאבותינו חיפשו אלטרנטיבה להגדה
- בלי "שפוך חמתך", עם פליטים: והגדת לבנך החילוני
וכיצד מפיצים את אידיאל המהפכה הקומוניסטית באמצעות חג הפסח? אחד השינויים הראשונים שהכניס משה אלטשולער היא קריאה חדשה שתסגור את ההגדה: "בשנה זו מהפכה כאן - בשנה הבאה מהפכה עולמית!"
ביקשו לבער את "החמץ האנושי"
אלטשולער אף פיתח "בדיקת חמץ" מסוג חדש: כפי שהיהודים מצווים לבער את החמץ שנותר בבית, כך ביערה ומבערת ברית המועצות את החמץ הבורגני שנותר ברוסיה. עם פרוץ המהפכה שרפה ברית המועצות קולאקים, בעלי אדמות גדולים וכל גורם אנטי-מהפכני שעלול לבגוד במהפכה מבפנים. אך העבודה טרם הסתיימה.
בשפה קשה זו ביקש אלטשולער לעודד את בניה ובנותיה הצעירים של המהפכה לזנוח כל זיקה למסורת אבותיהם "המעוותת" ולהימנע מ"פיתויים מסוכנים" אחרים, כמו תמיכה בציונות או בבונד. על ידי תרגומה ועיבודה של ההגדה ליידיש הנגיש אלטשולער את אידיאל המהפכה הסובייטית לא רק עבור יהודי רוסיה עצמה, אלא עבור יהודי אירופה כולה.
ההגדה מלאה בדוגמאות שבהן מנכס אלטשולר את מסורות ליל הסדר על מנת להעביר את הרעיונות הקומוניסטיים של המהפכה הסובייטית. כך, למשל, כשמגיעים בסדר ל"יחץ" - שברו הקומוניסטים את הקשר בין האליטה ובין אמצעי הייצור. ב"כורך" אכלו הקומוניסטים את הבוסים והבורגנים שמדכאים את מעמד הפועלים, וכמובן קורבן הפסח נראה מאוד מסורתי לעומת השינויים האחרים שהכניס אלטשולר.
- עותק של ההגדה הוצג בספרייה הלאומית במסגרת התערוכה "לשנה הבאה בני חורין" – תערוכת הגדות פסח לא מסורתיות
משנות המאבק להקמת המדינה.
- לעוד סיפורים - היכנסו לבלוג הספרייה הלאומית, כאן