שתף קטע נבחר

לא בריא אבל טעים: ביסלי עם פיצוחים

מתחת לאף של משרד הבריאות צץ על המדף ביסלי עם פיצוחים ועוד כאלה שמצופים בסוכר וקמח. המחיר: גבוה בעשרות אחוזים מביסלי "רגיל". הטעם: חביב על חובבי החטיפים מהז'אנר הזה וכבד ומלוח עבור אלה שנמנעים

רק זה היה חסר לנו: ביסלי עם פיצוחים. שני מוצרים חדשים תחת המותג ביסלי נכנסו השבוע לרשתות ולפיצוציות והם לא יעשו נעים בחיך לראשי משרד הבריאות.

 

 

לחטיפים קוראים ביסלי מאנץ' פיצוחים ספרדי וביסלי מאנץ' פיצוחים. כלומר: ביסלי בתוספת פיצוחים. לא מדובר בתוספת של שקדים טבעיים, אדממה או זרעי צ'יה לביסלי, אבל גם משום מה, לא בפיצוחים מומלחים הנפוצים בארץ, אלא דווקא בפיצוחים מצופים בבלילה של קמח וסוכר: בוטנים מצופים (12% מכמות הפיצוחים במוצר) וזרעי חמנייה מצופים (5% מכמות הפיצוחים במוצר). כלומר אם כבר חטיף – אז עד הסוף. בריאות לא תהיה פה.

פעם ראשונה שיש פיצוחים בביסלי ()
פעם ראשונה שיש פיצוחים בביסלי

 

 

למרות הביקורת: ירידה קלה בלבד בצריכת חטיפים

את היצירה הזאת הגו באסם, החברה שרקחה את האפרופו שוקולד, הידועה גם כחברת המזון השלישית בגודלה בישראל, שחולשת על רבים ממדפי הסופר. זו הפעם הראשונה שפיצוחים נכנסים לביסלי וחטיבת החטיפים של החברה פיתחה את המוצר במשך שנה, המיועד לקהל מעט בוגר מקהל היעד הרגיל של ביסלי. הביסלי מיוצר במפעל בשדרות והמוצר נארז על-ידי פרו מן יו המתמחה באריזת מוצרים המורכבים ממספר רכיבים.

 

חטיפים זו קטגוריה שזכתה לקיתונות של ביקורת בשנה החולפת. המכר הכמותי בקטגוריית החטיפים ירד ב-1.4% ב-2016. המכר הכספי עלה ב-2% מה שמעיד על עליית מחירים: המחיר הממוצע של הקטגוריה עלה ב-3.5%.

 

ביסלי שומר על מעמדו כמותג חטיפים השלישי בקטגוריית החטיפים בישראל (אחרי במבה ותפוצ'יפס של שטראוס עלית). ב-2016 נתח השוק הכספי של ביסלי עמד על 12.4%, לעומת 12.2% ב-2013. מבחינה כמותית נתח השוק גדל קלות והמחיר של ביסלי ירד מעט.

  

"צרכן עושה הפרדה בין חטיפים ותזונה"

לשאלה: למה בכלל ליצור שעטנז כזה של ביסלי ופיצוחים ענתה לנו מנהלת פעילות החטיפים באסם ליאת קידר פייגין, שזו: "קטגוריה מאוד מוטת חדשנות. מנוע הצמיחה שלה הוא בטעמים, במרקמים ובשילובים. בכלל, אחד הטרנדים הבולטים בעולם היום, זה שילובים מעניינים שעונים על אותו צורך: בא לי משהו טעים ואני אוהב לנסות דברים חדשים. פיצוחים וחטיפים עונים על אותו צורך. אז זה השילוב מתבקש: איך לא חשבנו על זה קודם. כרגע זה מוצר לטווח קצר. מהדורה מוגבלת".

  

זה מוצר מלוח ושמן.

"הוא מכיל בדיוק את אותם ערכים של מוצרי ביסלי רגילים אם כי גם לפיצוחים יש גם ערכים תזונתיים. זה חטיף מלוח. מוצר פינוקי. לעולם החטיפים יש חוקים משלו. סטנדרטים משלו. צרכן עושה הפרדה בין חטיפים ותזונה. במזון - הצרכן מוטה בריאות. בעולמות של צרכן יודע שצריך לשמור על גודל המנה ועל איזון. כל העולמות של נתרן שומן - זה עובר מעל הראש של הצרכן בחטיפים. ב-2016 צריכת החטיפים לא קטנה בצורה דרמטית כמו בקטגוריות שנתפסות כבריאות מההתחלה והתגלו כפחות בריאות.

 

"אני לא אומרת שזה לא ישפיע על החטיפים, אבל אם הצרכן רוצה ליהנות הוא ייהנה. אפשר לבחור חטיף במנות מדודות. בסוף הצרכן מצביע ברגליים. להוריד לחטיף את הטעם – זה יוצר משהו שאף אחד לא יאכל אותו".

 

הרכיבים: סוכר, מלח ומונוסודיום גלוטמט

לפי רשימת הרכיבים של המוצר, הציפוי עשוי מסוכרים, קמח אורז, קמח חיטה, עמילן מעובד (E-1422), שמנים מהצומח, תבלינים, מלח, עמילן תירס, חומצת מאכל (חומצת לימון) ותמצית שמרים.

 

גם בביסלי עצמו יש רכיבים ששר הבריאות ליצמן עשוי שלא לחבב: קמח חיטה (מכיל גלוטן) (43% בספרדי ו-44% במקסיקני), שמנים מהצומח, מלח, סוכר (בספרדי בלבד), ירקות מיובשים (שום, בצל, פלפל אדום או פלפל אדום חריף במקסיקני), תבלינים, חומרים משפר טעם (מונוסודיום גלוטמט, E627, E631), חומרי טעם וריח, חומצת מאכל (חומצת לימון) וחומר מעכב חמצון (תמצית רוזמרין) ובמקסיקני בלבד גם: הידרוליזט חלבון סויה.

 

אם הרפורמה תצא לדרך: יסומן במדבקה אדומה

הערכים התזונתיים של שני המוצרים דומים: 202 קלוריות ל-40 גרם (504 ל-100 גרם). חלבונים: 4.5 גרם לשקית, 11.3 גרם ל-100 גרם, פחמימות: 24.1 גרם לשקית ו-60.3 גרם ל-100 גרם; שומנים: 9.7 גרם לשקית ו-24.2 גרם ל-100 גרם וכולסטרול: פחות מ-2.5 מ"ג לשקית ול-100 גרם.

 

האם המוצר יסומן במדבקה אדומה, המעידה על מוצר בעל רמות סוכר או שומן או נתרן גבוהות, במסגרת המלצות ועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה בישראל?

בביסלי פיצוחים יש 750 מ"ג נתרן ל-100 גרם ו-300 מ"ג נתרן לשקית. לפי ההמלצות, מוצר יסומן בנקודה אדומה אם יש בו 800 מ"ג נתרן ומעלה, החל מינואר 2018, 500 מ"ג החל מיולי 2019 ו-400 מ"ג ומעלה החל מדצמבר 2020 ( עם אפשרות לדחייה של תאריכים אלה בחצי שנה). כלומר הביסלי הזה לא יקבל נקודה אדומה באשמת כמות הנתרן שבו בשלב הראשון וכן יקבל נקודה החל מהשלב השני.

 

אבל עוד קודם לכן הוא יקבל נקודה אדומה באשמת השומן הרווי: 7.7 גרם ל-100 גרם (3.1 גרם לשקית), כשהמלצות של הוועדה הן לסמן בנקודה אדומה מוצרים שיש בהם יותר מ-6 גרם שומן רווי ל-100 גרם ובשלבים הבאים: מעל 5 ו-4 גרם שומן רווי. כמו כן למרות שהרכיבים "סוכר" ו"סוכרים" מוזכרים ברשימת הרכיבים: כמות הסוכר במוצר לא מצוינת.

 

המחיר המומלץ לאריזה של 40 גרם נע בין 3.5 שקלים ל- 4.5 שקלים, כלומר 8.75 שקל ל-100 גרם עד 11.25 שקל ל-100 גרם. מבדיקה עולה כי ברשתות המזון, ביסלי שאינו ביסלי פיצוחים נמכר ב-6.43-3.25 שקלים ל-100 גרם. כלומר המוצר הכולל פיצוחים יקר ב-36% ועד 246% מהביסלי הרגיל. יחד עם זאת, המחיר הגבוה המומלץ הוא קרוב לוודאי מחיר פיצוציות, שם גם הביסלי "הרגיל" יקר יותר.

  

איך הטעם?

טעמנו את החטיף. מי שאוהב ביסלי וחטיפים מלוחים מאוד אהב את השילוב. "הציפוי הפריך של הפיצוחים מזכיר את הביסלי עצמו, אז זה משתלב בהרמוניה", אמר לנו אחד הטועמים. "זה טוב לצד בירה", אמרה לנו טועמת אחרת.

 

בין הטועמים היו גם כאלה שהתאכזבו שלא מדובר פשוט בפיצוחים - אלא בפיצוחים מצופים. "הטעם שלהם נבלע בגלל כל הציפויים והתבלינים".

 

אלה שמעדיפים חטיפים מתוקים או חובבי בריאות, אמרו שזה כבד להם ומלוח להם והם לא יקנו את זה לעולם. מי שלא טעם שנים ביסלי ("אין בזה שום ערך תזונתי, אפילו תפוצ'יפס עדיף כי לפחות זה מצ'יפס אמיתי") טען שהחטיף הנוכחי טעים לו וכנראה שהוא בכל זאת התגעגע לטעם.

 

לגבי הבחירה בשמות: "ספרדי" ו"מקסיקני": איש מהטועמים לא הבין מדוע דווקא הלאומים האלה נבחרו כדי לפאר את שם המוצר. "מקסיקני" - כנראה בשל החריפות, אבל מישהו תיאר זאת כ"מקסיקני וספרדי בטעם מונוסודיום גלוטומט". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים