שתף קטע נבחר

בתי עסק לא יוכלו למכור מחדש תמרוקים שצרכנים החזירו לחנות ויידרשו להשמידם

משרד הבריאות מתכוון לחייב להשמיד את רוב מוצרי הטיפוח שצרכנים התחרטו על קנייתם, גם אם הוחזרו סגורים באריזתם, כדי שלקוחות לא ירכשו מוצרים שנשמרו בתנאים לא נאותים. מדובר בין היתר בשמפו, דאודורנט, מסקרה וקרמים. רשתות הפארם: "בגלל עלויות ההשמדה התוצאה תהיה שעסקים לא יקבלו חזרה תמרוקים או שיעלו מחירים"

שמפו או ליפסטיק שהחזרתם לחנות - יושמדו ולא יימכרו מחדש: לפי תקנות הרוקחים (תמרוקים) ההולכות ומתגבשות במסגרת הרפורמה בענף, בתי עסק לא יוכלו למכור מחדש מוצרי טיפוח שצרכנים החזירו לחנות אחרי שהתחרטו על הקנייה, שקנו בטעות או שקיבלו במתנה והחזירו לחנות. יש לציין כי לקראת החגים חלק ניכר מהמכירות בשוק הקוסמטיקה הוא מתנות שצרכנים נוטים להחליף.

 

 

בין היתר מדובר בשמפו ומרכך שיער, מגבונים לחים, סבונים נוזליים, סבון מוצק לטיפול בפצעונים, מי פנים, דאודורנטים, ג'ל וקצף גילוח, כל סוגי הקרמים ומוצרי איפור שונים כמו גלוס, ליפסטיק, באלם, עפרונות איפור, מסקרה, מייק-אפ, קונסילר ועוד ועוד.

סעיף 43 לתקנות הרוקחים (תמרוקים), מתוך הנוסח האחרון של התקנות, נכון לרגע זה. הדבר כבר עבר בחקיקה ראשית ()
סעיף 43 לתקנות הרוקחים (תמרוקים), מתוך הנוסח האחרון של התקנות, נכון לרגע זה. הדבר כבר עבר בחקיקה ראשית

 

כיום קובע החוק כי צרכנים יכולים להשיב תמרוקים לחנויות וסניפי רשתות בתנאי שאריזתם סגורה ומחירם גבוה מ-50 שקל. רוב בתי העסק הגדולים מקבלים בחזרה גם תמרוקים שעלותם נמוכה מ-50 שקל בתנאי שהמוצר סגור. כל עוד האריזות סגורות, בתי העסק יכולים למכור מחדש את המוצרים שהוחזרו, והצרכנים המחזירים מקבלים שובר זיכוי.

 

כעת מתכוונים במשרד הבריאות לאסור על מכירה מחדש, בטענה שאין לדעת היכן התמרוק שהה בזמן שהיה אצל הצרכן, או אם אכן לא נעשה בו שימוש, ולפיכך יש חשש לבריאות הצרכנים. הדבר כבר אושר בחקיקה ראשית, וכעת התקנות (שעדיין אין להן נוסח סופי) ממתינות לאישורן במסגרת חוק ההסדרים.

יוצאי הדופן ()
יוצאי הדופן

 

התוצאה עלולה להיות סירוב לקבל חזרה מוצרים ועליית מחירים

מדובר בשינוי דרמטי עבור מוכרי התמרוקים. כיום, כאמור, חנויות פרטיות, רשתות פארם ורשתות הסופרמרקטים מקבלות חזרה מוצרים כגון שמפו, שצרכנים מחזירים, למרות שהחוק מחייב אותם לקבל בחזרה רק מוצרים שערכם גבוה מ-50 שקל. הסיבה לכך היא הקפדה על שירות - אך גם העובדה שהעוסקים יכולים למכור שוב את המוצר שנקנה בטעות והוחזר והוחלף באחר. השינוי דרמטי במיוחד לנוכח החגים שבפתח, שכן בעת הזאת עיקר השוק הוא מתנות: ערכות טיפוח שצרכנים קיבלו במתנה ומחזירים לחנויות כדי להחליפן. גם זה ייצור בעיה לקמעונאים, ליצרנים וליבואנים.

ואם הבעל קנה את השמפו הלא נכון? רשתות יסרבו לקבלו בחזרה. אילוסטרציה (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
ואם הבעל קנה את השמפו הלא נכון? רשתות יסרבו לקבלו בחזרה. אילוסטרציה(צילום: מירב קריסטל)

 

גורם בענף, שהוא גם יצרן ויבואן וגם קמעונאי, אמר ל-ynet: "עלויות השמדת תמרוקים הן גבוהות ועליהן להתבצע במתקני השמדה כגון רמת חובב. ישנם מוצרים כגון אירוסולים (מוצרי ספריי) ומוצרים נוספים שהשמדתם מאוד בעייתית".

 

לטענתו, התוצאה תפגע בכיס של הצרכנים: "עסקים לא יקבלו חזרה תמרוק בשום מקרה אם יהיה עליהם להשמידו. בהתאם לחוק הגנת הצרכן, אין חובה על עוסק לקבל מוצר חזרה שערכו נמוך מ-50 שקל, גם אם הוא סגור באריזתו המקורית.

 

"יש לא מעט מוצרי טואלטיקה, איפור וקוסמטיקה שעלותם נמוכה מ-50 שקל ואנחנו בכל זאת מקבלים בחזרה מצרכנים שהתחרטו או שקיבלו במתנה ומעוניינים להחליפם, לכן במידה והרגולציה תאושר - העוסקים לא יאשרו קבלה בחזרה מוצרי קוסמטיקה כאלה, וזה לרעת הצרכן".

 

בכל זאת תהיו חייבים להמשיך לקבל בחזרה מצרכנים מוצרים וחבילות שי שערכם גבוה מ-50 שקל, זה החוק.

"גם במקרה שבו ערך המוצר גבוה מ-50 שקל, דבר המחייב אותנו לקבל בחזרה את המוצר, הלקוחות ייתקלו בקושי רב להחזיר מוצרים אלה. למשל, נקפיד שזה יהיה בתוך 14 יום, מה שהיום לא מקפידים - אנחנו ורשתות אחרות מקבלים מוצרים חזרה גם אחרי תקופה זו.

 

"עסקים שמחליפים מוצרים בקלות ולא דורשים קבלה יחלו להקשות על החזרת מוצרים בדרישת קבלה, ובמידה וכן יאשרו החזרה כזאת, הדבר עלול להיות מתורגם לעליית מחירים על מנת לספוג את הנזקים שתגרום לנו החובה להשמיד כל מוצר מוחזר".

 

הערכה: מחזירים 10 מיליון תמרוקים בשנה

ברשת קמעונאית גדולה אמרו ל-ynet: "השוק הזה הוא מוטה מתנות. מחזירים גם שמפו וגם משחת שיניים. פעם חישבנו שמחזירים תמרוקים בהיקף של כ-10 מיליון שקל בשנה. זו הערכה, אבל מחזירים לא מעט, בעיקר קרמים שאתה מקבל מתנה לחג עם פתק החלפה. הצרכן מחליף ואנחנו מחזירים את המוצר למדף. זה ייצור בעיה".

 

מי אמור להשמיד את המוצר, אתם או הספקים? 

"זה מותנה בכמות. ברוב המקרים הרשת סופגת את זה. עם חלק מהספקים יש הסכמי החזרה, בעיקר בטואלטיקה, אבל גם הספקים לא יוכלו להתמודד עם זה".

 

לטענת הגורם, הרשת פנתה למשרד הכלכלה דרך לשכת המסחר בעניין האיסור על מכירה חוזרת של כל התמרוקים שחוזרים לקופה, בבקשה שיהפכו את הסעיף ליותר מפורט. "יש מוצרים רגישים, אז שיגדירו מהם, או שיגדירו קטגוריות שאסור למכור אותן שוב. למשל: שיאסרו למכור שוב תמרוק לתינוקות. שיאמרו מה אסור ומה מותר. היצרנים עצמם אומרים שאין בעיה עם החזרה של המוצרים, אז זה לא ברור. הם החריגו כמה קטגוריות, אבל הן מאוד מוזרות. אגב, תמרוק זה גם מגבונים. אי אפשר יהיה להחזיר מגבונים ארוזים? הם גם רוצים שכל התמרוקים יהיו בהפרדות טמפרטורה".

 

"שלקוח ירכוש מוצר באיכות מעולה, ולא מוצר פגום או כזה שהוחזר ונשמר בתנאים לא נאותים"

ואכן, לא כל המוצרים יחויבו בהשמדה עם החזרתם לחנות. בתקנות המתגבשות יש פירוט של יוצאי דופן, שכן יהיה ניתן למכור מחדש לצרכנים גם אם צרכנים אחרים החזירו אותם לחנות.

 

למשל, החנויות יוכלו למכור מחדש בושם המכיל אלכוהול בריכוז העולה על 85%, סבון מוצק שאינו מכיל רכיבים לטיפול בפצעונים (ארוז באריזה סגורה שפתיחתה ניכרת ולא נפתחה), איפור לפנים בעל מרקם אבקתי (באריזה סגורה שפתיחתה ניכרת ולא נפתחה) ולק לציפורניים (ארוז באריזה סגורה שפתיחתה ניכרת ולא נפתחה).

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כרגע התקנות בדיונים. איננו דנים בנוסח התקנות הקיים, נוסח זה מטרתו שכל לקוח ירכוש מוצר באיכות מעולה, ולא מוצר פגום או כזה שהוחזר ונשמר בתנאים לא נאותים. כך מקובל גם בתעשיות אחרות. מעבר לכך במהלך הדיונים ככל שהנושא יעלה הוא יידון כמו שאר נושאים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים