שתף קטע נבחר

הזיכוי שדהה והתביעה הייצוגית: זארה החלה לשלוח חשבונית בסמס

רשתות קבוצת זארה החלו לשלוח ללקוחות סמס דמוי קבלה שמכיל את כל פרטי הקנייה וברקוד לסריקה - כתחליף לקבלות הנייר. לקוחות התלוננו על זיכוי בסך 600 ש' שדהה וסירוב להחליף פריטים ללא קבלה

לא עוד קבלות שדוהות בניגוד לחוק ומוכרים שמסרבים להחליף פריט כי שכחתם את הקבלה: חברת גוטקס מותגים, שמפעילה בארץ את הרשתות זארה, פול אנד בר, סטרווידריוס, מאסימו דוטי וברשקה, החלה לשלוח קבלה בסמס.

זארה (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
זארה(צילום: צביקה טישלר)

 

מי שקנה לאחרונה ברשתות האלה, קיבל סמס דמוי קבלה שמכיל את הברקודים של הפריטים, מחירם, הסכום הסופי ותאריך הקנייה. הודעת הסמס כוללת גם קישור לברקוד שהמוכרים בחנויות יכולים לסרוק. זה פותר את בעיית שמירת קבלות וזיכויים ואת בעיית הדיו "הנעלמת" של הקבלות האלה.

 

יחד עם זאת, כדאי לוודא שהחברה שומרת את פרטי הסמס שנשלחו במאגר הממוחשב שלה, שכן גם טלפונים סלולריים יכולים ללכת לאיבוד. ההמלצה שלנו היא, שאם מדובר בקבלה שחשוב לכם לשמור, או בזיכוי שאתם רוצים לממש בעתיד, כדאי לכם לצלם את המסך ולשלוח את הצילום למייל - שם כנראה יישמר לבטח. 

 

ייתכן שהסיבה שזארה עוברת לקבלה בסמס (בנוסף לקבלת נייר) היא תלונות על קבלות שדהו ונמחקו. סיבה נוספת עשויה להיות תביעה ייצוגית נגד זארה שהגישה לקוחה, לפיה מוכרים סירבו לקבל ממנה בחזרה פריטים ללא קבלה. בחברה לא מסרו אם יש קשר בין הדברים, אבל מדובר בבשורה ללקוחות מתוסכלים.

זארה קבלה סמס ()
חשבונית בסמס

 

הזיכוי הפך לדף ריק

ל-ynet הגיעה תלונה של לקוחה, שהחליפה מתנה שקיבלה מזארה בזיכוי ברשת - אשר דהה עד מהרה. היא הספיקה לצלם אותו כשהחל לדהות. כעת, כל ההדפסה נעלמה והקבלה והזיכוי המוצמד לה הן נייר חלק לגמרי. מדובר בסכום לא קטן: 597 שקל.

 

בחנות אמרו לה שעליה להתקשר לשירות הלקוחות. היא התקשרה פעמיים לשירות, אך המתינה על הקו והתייאשה. אחרי פנייה ל-ynet בחברה זיהו מיד את הזיכוי ומסרו שיחדשו לה אותו, למרות שעברה שנה מאז הנפקתו. רק שלפי חוק, זיכוי כזה תקף לשנתיים; ובנוסף, אסור לרשת לספק ללקוחות זיכוי שדוהה.

 

בחוק הגנת הצרכן, סעיף 14 (ז) (1) זיכוי בשל ביטול עסקה (תיקון מס' 32) תשע"ב-2012, נכתב כי "שובר הזיכוי יודפס או ייכתב באופן שימנע את מחיקת הכתוב בו; השר רשאי לקבוע הוראות לעניין זה". כלומר, אסור לרשתות להדפיס זיכוי בדיו שנעלם, כפי שקורה לכאורה בזארה.

 

במקביל, זארה נתבעה על ידי ר', לקוחה שטענה שלא אפשרו לה להחזיר / להחליף פריטים ללא קבלה. זאת למרות שבתקנות ביטול עסקה נכתב מפורשות: "הצרכן רשאי לבטל את העסקה גם אם יציג הוכחה אחרת לביצוע העסקה, מלבד חשבונית רכישה או פתק החלפה". הלקוחה ביקשה להציג בפני המוכרים כרטיס אשראי או פירוט אשראי, אך לטענתם המערכת הוחלפה והם כבר אינם יכולים לאתר קנייה לפי מספר כרטיס האשראי. גובה התביעה המוערך: 10 מיליון ו-80 אלף שקל.

 

מזארה נמסר בתגובה: "שירות שליחת הודעת SMS אשר כולל את מספר חשבונית המקור ופרטי העסקה, שולב בסניפי קבוצת זארה ישראל כשירות ללקוח והוא מאפשר החלפת פריטים באופן יעיל ומהיר.

 

"באשר לזיכויים ופניות שנוגעות בדבר ניתן לפנות למוקד שירות הלקוחות והפניה תטופל בהתאם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים