הרעלת הטונה ממשיכה לתת את אותותיה: ירידה במכירות גם בנובמבר
מכירות הטונה בחודש האחרון צנחו ב-7.5% בהשוואה לנובמבר אשתקד. שוק המזון כולו רשם הרעה בינואר-נובמבר: בנטרול הגידול באוכלוסייה והעלאות המחירים, המכירות ירדו
הרעלת הטונה באוקטובר עדיין מרתיעה את הציבור: לפי סטורנקסט, בנובמבר צנחו מכירות הטונה במונחים כספיים ב-7.5% לעומת נובמבר אשתקד. הירידה הכמותית הייתה מתונה יותר - 3.3% - בזכות הוזלות שנועדו להחזיר את הצרכנים לקטגוריה.
טירוף הקניות בנובמבר פסח על שוק המזון: ירידה של 3.1% במכירות
מדבקות ללקוחות בארומה ישראל: "אין לנו קשר לארומה ת"א"שניים אושפזו לאחר שאכלו כריך טונה מארומה ת"א, בת 41 במצב קשה
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בהתמתנות ביחס לירידות באוקטובר, בו אושפזו לקוחות רשת ארומה תל אביב שצרכו סלט וכריך טונה והורעלו.
באוקטובר ירדו מכירות הטונה ב-17% במונחים כספיים וב-14% כמותית. בינואר-נובמבר ירדו מכירות הטונה ב-8.2% לעומת התקופה המקבילה, ל-531.5 מיליון שקל. גם אם הסערה תירגע, צפויות מכירות הטונה ב-2019 כולה לרשום ירידה, אף שהשנה התייקרה טונה ריו מרה ביבוא שסטוביץ. בשנים הקודמות המכירות עלו: ב-2018 ב-3.37%, ל-578.9 מיליון שקל, וב-2017 ב-6.54%, ל-560 מיליון.
מדובר בנתוני המכירות בשוק הקמעונאי, שרובו מבוסס על אריזות אישיות שתכולתן נצרכת מיידית - ולא על המכירות לשוק המוסדי, שם משווקות אריזות של 2 ק"ג. לפי הערכות, המכירות לשוק המוסדי נפגעו עוד יותר, וההתאוששות מהפגיעה איטית יותר.
יצוין כי לצד הירידה במכירות, יש סכסוך בין ארומה תל אביב לנטו, יצרנית טונה ויליגר שסיפקה לה את חומר הגלם. בחברה זעמו על כך שמשרד הבריאות חשף כי הטונה שהוגשה בסניף היא של ויליגר, אף שמקור ההרעלה היה אחסון וטיפול לקוי של הרשת. בעקבות כך שלחה נטו מכתב התראה לפני תביעה לרשת וטענה כי "שרבוב שמה של ויליגר על ידכם, ללא הצדקה ושלא לצורך, גרם וממשיך לגרום לצניחה במכירות הטונה שנטו משווקת, ולפגיעה בשמה הטוב". כמה ימים אחר כך החליפה ארומה תל־אביב את הטונה ברשת למותג סטארקיסט.
ולא רק הטונה יורדת: לפי סטורנקסט, כפי שפורסם אתמול (א') ב-ynet, בשוק המזון כולו הצרכנים מצמצמים קניות. המכירות של מוצרי מזון, משקה, טיפוח וניקיון, ירדו בנובמבר ב-2.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ל-3.77 מיליארד שקל, זאת למרות עליות מחירים שנרשמו בחודשים האחרונים. בינואר-נובמבר רשם שוק מוצרי הצריכה ירידה של 2.3%, ל-43.4 מיליארד שקל.
בנטרול עליות המחירים, המוערכות בסטורנקסט ב-1.2%, מדובר בצמיחה של 1.1%, אך זה שיעור הנמוך מזה של הצמיחה הטבעית באוכלוסייה - ומשמעותו ירידה ריאלית במכירות.