שתף קטע נבחר
 

פירות ההסתה: כשילדים חושבים שמצווה להרביץ

הילדים החרדים רואים את ההורים מפגינים נגד הגיוס, קוראים את הכתבות נגד האינטרנט - ונחשפים לקמפיין החרד"קים האלים. מה הפלא שיש מי שמרביץ לילדות בנות 10 באלעד בגלל סלולרי לא כשר? גם אם הרוב החרדי סולד מהתופעות הללו, איש לא מעז להרים קול נגדן

שירה גבאי. קורבן של הסתה שחילחלה עמוק ()
שירה גבאי. קורבן של הסתה שחילחלה עמוק

 

האירוע באלעד שבו ילדה הוכתה בגלל שהחזיקה טלפון "לא כשר", הוא הוכחה לכך שההקצנה החרדית מהווה בעיה שאם לא תטופל בהקדם ובחומרה, תגרום נזק בראש ובראשונה לחברה החרדית עצמה.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

ראוי להקדים ולהבהיר: אלימות ובריונות אינן בעיה חרדית, אלא בעיה עולמית. אלימות, כולל בין אחים, קיימת מאז ימי קין והבל, ובארץ הקודש יש כיום בריונים מכל הסוגים, הגוונים והעדות. גם אצל חרדים הבעיה קיימת, אך סקירה שטחית של בתי הכלא בישראל, מגלה שכמות החרדים שהועמדו לדין בגין מעשי אלימות - נמוכה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה (ולא רק בגלל תת-דיווח הנובע מרצון לסגור בעיות "בתוך המשפחה").

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

ויחד עם זאת, אי אפשר עוד להתעלם מאלימות חרדית, שהתגברה בשנים האחרונות כחלק מתהליך הקצנה של החברה החרדית כולה.

 

הילדים מחקים את ההורים

כל מי שלמד ליבה, מכיר את החוק השלישי של ניוטון, הקובע כי כאשר מפעילים כוח כלשהו על גוף, הגוף מפעיל בחזרה כוח השווה בעוצמתו אך מנוגד בכיוונו. על החברה החרדית מופעל לחץ כפי שלא הופעל מעולם - הטלפון הסלולרי והאינטרנט מביאים את העולם המערבי והמתירני ללא שום סינון.

 

רחובות בני ברק (צילום: צביקה לרר) (צילום: צביקה לרר)
רחובות בני ברק(צילום: צביקה לרר)

 

הדרישה להקטין את מספר בחורי הישיבה ולהצטרף לשוק העבודה ולשירות הצבאי, מלחיצה את הרבנים ואת אנשי הציבור החרדים. גם השבת הפכה זה מכבר ליום עבודה, ובכל שלט חוצות, מופיעות דוגמניות שסובלות מאלרגיה לבגדים.

 

תגובת הנגד לחילוניות המתגברת, היא הסתגרות והקצנה הבאות לידי ביטוי, בין השאר, במתקפה ארסית בעיתונים החרדיים הוותיקים. כלי תקשורת אלה מפרסמים על בסיס קבוע מאמרים וקריקטורות נגד טלפונים חכמים, נגד האינטרנט, נגד לימודי ליבה, ונגד צעירים המתגייסים לצבא, מה שמוכר יותר בשם "קמפיין החרד"קים". גם הרבנים מנצלים כל במה כדי לתקוף את כל מי שנתפס כסוטה ולו במעט מ"דרך ישראל סבא".

 

מה שחמור באמת הוא שאם בעבר התרחשו תופעות של קריאות צניעות כלפי נשים, והעלבת חיילים, רק במאה שערים, ורק לעיתים נדירות - הרי שהיום התופעה קיימת בצורה גדלה והולכת גם בריכוזים חרדיים נוספים, כמו אלעד, בית שמש, ביתר עילית ועוד.

 

והילדים? הם מחקים את ההורים, וזו הסיבה שיש גידול מדאיג במקרים שבהם ילדים מעליבים מבוגרים בגלל טלפון "לא כשר", בגד שלא נחשב בעיניהם מספיק צנוע, או חייל דתי לבוש מדים.

 

משבר מוסרי חמור

הילדים האלה רואים את המבוגרים שמפגינים באלימות, על בסיס קבוע, לאחר שצה"ל עוצר עריקים, בגלל חילול קברים או מחאות שבת. ההפגנות האלו מלוות בקריאות נאצה, השלכת טיטולים ואבנים, שריפת והריסה של רכוש ציבורי. מה שחמור יותר – הרבנים הבכירים, ובעיקר חברי הכנסת, מעניקים לתופעה החמורה הזו הסכמה שבשתיקה.

 

כתוצאה מכך, הילדים שמחונכים להעריץ דמויות של קנאים מקראיים כמו פנחס הכהן או אליהו הנביא, מקבלים את הרושם שהרוב הדומם פשוט מפחד לקחת את החוק לידיים, אבל אותם לא יתפסו. וגם אם כן, בשל גילם הצעיר, הם לא יועמדו לדין.

 

נכון, ילדים רעים ובריונים יש אצל כולם, רק שבעוד שבחברה הישראלית ברור מי "חיובי" ומי "שלילי", מי ביריון ומי ערס - החברה החרדית סובלת, שלא לומר מכילה ומחבקת את הקנאים הצעירים.

 

חשוב להדגיש: הרוב החרדי סולד מתופעות מכוערות אלו, אלא שהסלידה לא באה לידי ביטוי מעשי ובעוצמה המתבקשת. כאשר עולות ילדות קטנות שממררות בבכי לאוטובוס, ואין איש מהנוסעים נחלץ להגנתן, מדובר במשבר מוסרי חמור במיוחד שאמור להדליק נורת אזהרה.

 

מי רוצה שכן חרדי?

מה שמנהיגי הציבור החרדי לא מבינים הוא שמקרים כאלה גורמים לכך שיותר חילונים ודתיים-לאומיים לא רוצים לידם שכנים חרדים. לא רק משום שכל בני האדם מעדיפים לידם אנשים שנראים וחושבים כמוהם - אלא גם בגלל חשש אמיתי מאותם חרדים-קיצונים.

 

לחרדים נוח לטעון שהפגנות נגד חרדים, כמו אלו שהיו בעבר ברמת אביב, נובעות משנאת חרדים. ובכן, שיסתכלו רגע על רחובות בני ברק הבוערים, ותחנות האוטובוס באלעד שם בוכות ילדות. שיסתכלו ויגידו בכנות האם החשש הזה איננו מוצדק? ברמת אביב כמו גם בקריית שמואל, איש לא רוצה שכנים חרדים שיחמיצו מבט בכל פעם שייראו את השכנים החילונים או "הסרוגים", לבושים או מתנהגים בצורה שלא מקובלת אצלם.

 

פרופ' מיכאל הרסגור המנוח אהב לספר על "מסע הצלב האלביגנזי" שיזמה הכנסייה הקתולית בתחילת המאה ה-13, נגד נוצרים שחיו בדרום צרפת, ונחשבו בעיניי האפיפיור לכופרים. כאשר נכבשה העיר בזיאר, שאלו מפקדי הצבא את האפיפיור אינוקנטיוס השלישי כיצד ניתן להבחין בין הנוצרים "הטובים" לבין הנוצרים ה"אלביגנזים". אינוקנטיוס אמר: "הרגו את כולם - אלוהים יבדיל ביניהם".

 

בשורה התחתונה - אם ניתן לקיצוניים לשלוט, הם עוד יהרגו את כולנו.

 

  • לכל הטורים של יצחק טסלר
  •  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים