שתף קטע נבחר

אופס, האריזה התכווצה: תביעות ייצוגיות ב-2008

אילו תביעות ייצוגיות הוגשו בתחום הצרכנות בשנה שמסתיימת כעת, ומה יצא מזה לאזרח הקטן?

השנה החולפת הצטיינה במבול של תביעות ייצוגיות בענייני צרכנות. חלקן הניבו פיצוי לצרכנים, חלקן נדחו, רובן עדיין מחכות להחלטת בית-המשפט.

 

תביעה ייצוגית מנוהלת על-ידי תובע אחד באמצעות עורך-דין. התובע מייצג קבוצה גדולה של אנשים החשים מרומים, או כאלה ששילמו יותר ממה שנדרש בעבור מוצר או שירות כלשהו, בדרך כלל ללא ידיעתם. הסיבה לתביעה ייצוגית היא שלכל נפגע בנפרד אין יכולת או הצדקה כלכלית לנהל מאבק משפטי נגד גוף עסקי גדול.

 

כך למשל, כאשר בנק גובה עמלה שלא כדין, יתקשו לקוחותיו לנהל תביעות נפרדות ויוותרו מראש על ההליך המשפטי. תביעה ייצוגית שהוגשה באחרונה נגד בנק הדואר ממחישה את העניין. לקוחות הבנק שרוצים לשלם חשבונות בכרטיס אשראי, נדרשים לעשות זאת רק בעסקת קרדיט ולא בתשלום אחד. כתוצאה מכך הם נאלצים לשלם ריבית. אם התביעה תאושר, תיאלץ הרשות לפצות את התובע היחיד ואת כלל לקוחותיה.

 

תביעות רבות בהיקפים של מיליוני שקלים הוגשו השנה נגד בנקים, חברות ביטוח ומוסדות פיננסיים אחרים. גם חברות המוכרות מוצרי צריכה חטפו תביעות, שעליהן יצטרכו לתת את הדין.

 

ומי מרוויח מהתביעה? "הליך התביעה הייצוגית הינו ארוך ומתיש ועלול להימשך לעתים שנים ארוכות", הסביר עו"ד אמיר שאשא ממשרד צמח-שאשא, המתמחה בתביעות ייצוגיות, בשיחה עם "ידיעות אחרונות". "על-פי החוק, התובע הייצוגי ועורכי דינו מקבלים תמורה על השקעתם אך ורק במקרה של הצלחה, ובסוף ההליך. מנגד, הנתבעים חשופים לתביעה כבדת משקל מבחינה כלכלית, שיכולה גם לגרום נזק תדמיתי ותקשורתי. לכן, ברוב המקרים מסתיימת התביעה בפשרה.

 

"אם התובעים זוכים, בוחן בית-המשפט כמה דרכים לפצות את כל הקבוצה. ניתן לחייב את החברה לתת הנחות על מוצרים, או לתת תרומה למוסדות, או כל דרך אחרת שבית-המשפט רואה לנכון לנקוט".

 

ואיזה פיצוי מקבל תובע פרטי שייצג ציבור גדול? "בית-משפט המאשר את התביעה הייצוגית, מוסמך לפסוק תגמול לתובע, בהתחשב בתועלת שהושגה לקבוצה כולה, וכן שכר טרחה לעורכי-הדין" מסכם עו"ד שאשא. "מנגד, רשאי בית-המשפט להטיל הוצאות בית-משפט על התובע במקרה שהתביעה נדחתה".

 

תביעות בולטות

אספנו כמה דוגמאות לתביעות ייצוגיות בולטות שהוגשו השנה, ושעדיין לא הוכרעו:

 

  • תביעה נגד חברות הפניקס והכשרת היישוב, בטענה שלא שילמו ריבית 4% הקבועה בחוק בעבור חריגה בתשלום מעבר ל-30 יום.

 

  • שטראוס ותנובה נתבעו על מכירת יוגורט ומשקאות פרוביוטיים המועילים לבריאות כביכול, בטענה שהיעילות המדעית לא הוכחה במחקרים מדעיים.

 

  • תביעה הוגשה נגד חברת אוויס, בטענה שהיא מחייבת נהגים שגרמו נזק למכוניות בסכומים גבוהים בהרבה מעלות התיקון הממשית.

 

  • תביעת ענק הוגשו נגד חברות הדלק, בטענה שהחשבוניות מונפקות על נייר דוהה - בניגוד לחוק - כך שלא ניתן להשתמש בהן לצורך ניכוי מס.

 

  • תביעות נגד חברות יס והוט בטענה של הסרת ערוצים בלי תוספת ערוצים אחרים במקומם, ובלי הוזלת המנוי, בניגוד להסכם ההתקשרות עם הלקוח.

 

  • תביעה נגד חברת HP וכמה רשתות - בהן אופיס דיפו, קרביץ, באג ואקדמון - בטענה שתיאמו מחירים של ראשי דיו, ובכך מנעו תחרות.

 

  • תביעות נגד חברות הסלולר הוגשו בטענה שהן מחייבות את המנויים על שיחות בינלאומיות שלא הגיעו ליעדן, או שכלל לא התבצעו במסלולי "חו"ל מוזל".

 

  • הוגשה תביעת ענק של יותר ממיליארד שקל נגד רשתות השיווק ומשווקי הביצים, בטענה שהן מעלימות ביצים רגילות מהמדפים כדי לקדם ביצים סופר טריות, שהן יקרות יותר.

 

לא היה פה קייס

תביעות שנדחו השנה:

 

  • נדחתה תביעה נגד מכון מבדק רכב בהרצליה, על שהמכון מדביק מדבקות פרסום על מכוניות שמגיעות לבדיקה. המכון הוכיח כי במקום יש שילוט המאפשר לבקש שלא להדביק את המודעות.

 

  • נדחתה תביעה נגד יצרנית אבקת הכביסה קליה, לאחר שצרכן טען בתביעה כי "לאחר עשר שנות שימוש, הגעתי למסקנה שהמוצר לא מסיר כתמים כמובטח".

 

  • בוטלה תביעה ייצוגית נגד חברת ישראייר, לאחר שהתובע טען שאין מקום לרגליים. זאת, בניגוד להצהרת החברה שיש מרווח נוח.

 

  • נדחתה תביעה נגד חברת החשמל על נזקים שנגרמו לצרכנים בעקבות הפסקות חשמל ביוני 2006. "על האדם הסביר לצפות להפסקות חשמל," פסק השופט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: סי די בנק
הסיליקון בחלב - פסיקת השנה
צילום: סי די בנק
מומלצים