שתף קטע נבחר

הוקלטתם? מותר לכם להקשיב לשיחה

לקוח ברשת אורנג' שביקש לשמוע הקלטת שיחה שלו עם שירות הלקוחות נתקל בסירוב. האם נהגו כשורה? מה מדיניות חברות הסלולר האחרות בענין זה? ומה אומר על כך החוק?

אם מישהו הקליט שיחת טלפון בהשתתפותכם, והמישהו הזה הוא במקרה מוקד שירות הלקוחות של חברת הסלולר שלכם - ובמקרה מתחשק לכם לשמוע את ההקלטה הזאת - האם מותר לכם?

 

אריאל, לקוח של רשת אורנג', למד על בשרו שהתשובה היא: לא תמיד.

 

יומיים לפי טיסתו לחו"ל, ביקש אריאל מאשת שירות לקוחות באורנג' לפתוח את הנייד שלו לשיחות לחו"ל, וכן, לאפשר לו לבצען במחיר מוזל, במסגרת שירות "חיסכון עולמי".

 

אבל עם שובו ארצה, גילה אריאל כי חשבונו תפח למימדי ענק למרות השירות אליו נרשם, ולמרות ששוחח בנייד כשעה בלבד. כשהתקשר שוב למוקד, נאמר לו שלא ביצע את שיחותיו בחו"ל באופן שיחבר אותו לשירות ההוזלה. אריאל טען שהדבר לא נאמר לו כשנרשם לשירות. בשירות הלקוחות אמרו לו שיבדקו את העניין ויחזרו אליו.

 

"כשחזרו אלי, בישרו לי שהשיחה הראשונה עמי הוקלטה, ושבניגוד לטענתי, אכן נאמר לי בה כיצד לבצע את החיוג המיוחד שמאפשר את הוזלת השיחות לחו"ל", סיפר אריאל ל-ynet. "לא זכור לי שנאמר לי בשיחה דבר על אופן החיוג הזה. אבל יתכן שאני טועה. לכן ביקשתי לשמוע את ההקלטה המדוברת".

 

בקשה זו של אריאל היתה פותרת את העניין לשני הצדדים. אריאל הבטיח למוקדנית, שאם ההקלטה תוכיח שאכן ניתן לו הסבר על אופן החיוג - הוא ישלם את הסכום המלא. אבל באורנג' התעקשו שלא לשתף את אריאל בהקלטות שלהם איתו.

 

"אמרו לי שבאורנג' לא נוהגים לשחרר הקלטות", אמר אריאל. 

 

"גם נציגה בכירה יותר בשירות סירבה להשמיע לי את ההקלטה וביקשה: 'סמוך עלי'. אמרתי לה שאני מתחיל לחשוב שאין להם הקלטה בכלל. אני לקוח שמשלם לחברה כסף כבר שנים, ואם אני חושב שעשיתם טעות ויש לכם תיאורטית הקלטה שמוכיחה אחרת - אתם לא יכולים להסתיר אותה. מפריע לי שחברות גדולות משתמשות במשפט: 'זה המצב תאמין לנו'. תוכיחו שאני טועה או צודק בהשמעת ההקלטה. וחוץ מזה, הלקוח תמיד צודק, לא"?

 

השמעת ההקלטה ללקוח - הדבר ההוגן לעשות

ההתחמקויות מהשמעת הקלטת השיחה עוררו באריאל את החשד שיש לאורנג' מה להסתיר. פניית ynet לחברת פרטנר העלתה טענה על שליחת הודעות SMS לאריאל עם פרטי המבצע, אבל אריאל טען שגם אלה לא הגיעו אליו. נראה כאילו לכאורה- כלל לא רשמו את אריאל למבצע. שיחת הטלפון המוקלטת נותרה כעדות שתכריע את הוויכוח. האם אפשר לכפות על אורנג' להשמיעה?

 

"נעשתה כאן עסקת מכר המתבצעת מרחוק. בעסקה כזאת, הלקוח זכאי לקבל מיד טופס גילוי שחייב לכלול את כל פרטי העסקה", אומר עו"ד זאב פרידמן, יועץ משפטי במועצה הישראלית לצרכנות.

 

"בהנחה שלא שלחו טופס כזה, במישור הלא משפטי - הדבר הראוי ביותר, ההוגן ביותר, הצודק ביותר והבסיסי לחלוטין הוא שישמיעו לו לאלתר את השיחה", אומר עו"ד פרידמן. "יש כאן חשש לחוסר גילוי בעבר ובדיעבד. אם אכן יש הקלטה שתכפר על אי מתן אישור עיסקה - אז אדרבא יש להשמיעה ולא להחזיקה קרוב לחזה".

 

מהי המדיניות הרווחת?

חברות הסלולר נוהגות להקליט שיחות שמגיעות למוקד שירות הלקוחות באופן ספורדי ואקראי.

 

בניגוד לחברות ביטוח, שם הלקוחות מוזהרים מראש שהשיחה עמם מוקלטת, כאן מדובר בהקלטות בקרה ואיכות, שהלקוח אינו מיודע עליהן משום שמטרתן היא בחינת טיב מתן השירות ושיפורו. בחלק ממוקדי השירות נהוג למחוק את השיחה כעבור מספר ימים, אולם לרוב, כך נאמר ל-ynet, השיחה נשמרת כשנה. 

  

האם המדיניות הכללית של חברות הסלולר היא לא להשמיע ללקוח שיחות מוקלטות? שאלנו את החברות עצמן. 

 

מפרטנר נמסר בתגובה: "הקלטת השיחות משמשת לבקרת איכות השירות. פניית לקוח בנושא נבדקת ונשקלת לגופו של עניין".

 

מסלקום נמסר בתגובה: "הקלטת שיחות משמשת ככלי למידה לשיפור מתמיד, ואינה מהווה חלק מהשירות ללקוח, ועם זאת כל מקרה נבדק לגופו".

 

ממירס נמסר בתגובה: "חברת מירס מקליטה שיחות עם לקוחות לצרכי הדרכה ולשימור יכולת התיעוד והבקרה מול הלקוח. במידה ולקוח מבקש לשמוע את השיחה המוקלטת, כל מקרה נבחן לגופו".

 

בפלאפון מוסרים שבמידה והשיחה נשמרה במערכת, ולקוח מבקש להקשיב לה, בהחלט מאפשרים לו להקשיב לשיחה. ועם זאת, לא בכל מקרה, אלא רק במקרים מסוימים של מחלוקת.

 

מה יקרה בבית המשפט?

נראה שלא תהיה זאת טעות להגיד שנראה שחברות הסלולר לא נעתרות בקלות להשמיע לכם את הקלטות שיחותיכם, אולי משום חשש מפני הצפה בבקשות לשמיעת הקלטות. אבל במקרה של אריאל, ההקלטה היא השריד והזכר היחיד שנותר מביצוע העסקה והיא הוכחה לקיום חוזה בין שני הצדדים.

 

"ישנה פסיקה מאוד יציבה וברורה לפיה גילוי נאות הוא חלק מהותי מחובת תום לב לקראת כריתת חוזה ובביצוע חוזה", מסבירה עו"ד יעל אונגר, מחברת הטור "האותיות הקטנות" ב-ynet. "על כן, מי שלא חושף מידע, נוהג שלא בתום לב, וישנה עילה לצד השני לתבוע פיצויים.

 

"במישור הצרכני, חוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק לעשות כל דבר שעלול להטעות צרכן לפני ואחרי כריתת חוזה. ברור שכשלא מוכנים להעמיד לרשותו את ההקלטה - יש פה חשש להטעיה. לא יתכן גם לטעון טענה וגם לא להראות את ההוכחה עליה למי שהטענה חלה עליו.

 

"אם זה יגיע לדיון משפטי, ההתחמקות של פרטנר תפעל לרעתה. גם אם יתגלה בהקלטה שפרטנר צדקה, השופט יכול לחייב אותם לפצותו על הטרטור. הרי המסמך נמצא תחת ידיהם, והם יודעים זה זמן מה שהלקוח מעוניין בהקלטה. מדוע איפוא לא הציגוה ברגע שהצרכן ביקש אותה? זו כשלעצמה התנהלות פסולה שמעידה לכאורה כי לפרטנר יש מה להסתיר".

 

תגובת פרטנר

מפרטנר נמסר ל-ynet שהשיחה הוקלטה, וההחלטה שקיבלו נציגי השירות היא לא להשמיע את השיחה, למרות שהיא תומכת בחברה ובעמדה שלה.

 

"יכול להיות שנשקול להשמיע ללקוח את ההקלטה. נחזור אליו להמשך טיפול", אומרים בפרטנר.

 

בנוסף, נמסר מפרטנר כי "כל לקוח אשר נוחת בחו"ל מקבל למכשירו מיידית שתי הודעות SMS המיידעות ומבהירות כיצד להשתמש בשרות חיסכון עולמי. להלן נוסח ההודעה המבהירה ללקוח את אופן השימוש: 'חיסכון עולמי קל ובלי רישום מוקדם, פשוט חייג *00*, מספר היעד בארץ ובסיום #', וזאת בנוסף למגוון ערוצי שרות העומדים לרשותו של הלקוח: אתר החברה, מרכזי השרות והשרות הטלפוני".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
השמעת הקלטה - חלק מחובת גילוי מידע
צילום: index open
מומלצים