חברות הסלולר מתנגדות להורדת דמי הקישוריות
ההפחתה מהווה בשורות מעולות למפעילים הווירטואליים, מירס וגורמים נוספים השוקלים להיכנס לשוק, שישמחו לעוט על הלקוחות הקטנים. אולם לטענת חברות הסלולר הגדולות, בטווח הארוך הלקוחות ישלמו יותר גם אצל השחקנים החדשים
חברות הסלולר מתכוננות לקרב האמיתי הממתין להן בחודשים הקרובים - הקרב על דמי קישור הגומלין, הידועים יותר בכינוי הפופולרי "דמי הקישוריות". חברת המחקר הבריטית NERA, שמסקנות הביניים של דו"ח שכתבה כבר שמורות במשרדו של אסף כהן, סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת, אמורה להציג למשרד נתונים שאספה ויסייעו לו להחליט אם יש מקום להורדה נוספת בדמי הקישוריות.
תזכורת קצרה: דמי הקישוריות, הכסף שמעבירה ספקית תקשורת אחת לאחרת כתשלום על העברת השיחה בין הספקיות השונות, נקבעו לאחרונה ב-2004, וירדו מ-45 אגורות ל-25.1 אגורות כיום (לא כולל מע"מ) באופן הדרגתי בין השנים 2005 ל-2008.
עם כניסתו של שר התקשורת משה כחלון למשרד, ולאחר שהתמקם בו גם המנכ"ל עדן בר טל, הכריזו השניים כי יבחנו שוב את הנושא, כאשר הם נזהרים מלהצהיר מראש על כוונתם להוריד תעריפים אלו מחשש להאשמה בהחלטה טרם הבדיקה.
מנגד, לכל היה ברור כי אנו עומדים לקראת הפחתה נוספת וחדה בדמי הקישוריות. בניתוח שפורסם ב"כלכליסט" בשלהי ינואר הוערך כי 3.2 מיליארד שקל מארנקו של הצרכן מועברים בין החברות הסלולריות והקוויות כדמי קישוריות בשנה, וכי נתוני NERA צפויים לגרום למשרד התקשורת להפחית את דמי הקישוריות בכ-40% עד 70%.
בחברות הסלולר מודים כי הפחתת דמי הקישוריות משיא היסטורי של כ-80 אגורות בשנות התשעים ל-45 אגורות בשנת 2000 היתה מחויבת המציאות.
חלק מנציגי החברות אף מסכימים להודות כי גם ההפחתה ל-25 אגורות הייתה עניין שבסופו של דבר לא גרם נזק לחברות עצמן והיטיב עם חלק מהצרכנים. אולם ההפחתה המרומזת כעת מסעירה את השוק, ובחברות כבר מתכוננים.
בשחזור כמעט מדויק של הקרב שהתרחש ב-2004, הצדדים מצטיידים במומחים. כדי להילחם במידע שמפיקה חברת הייעוץ הבריטית NERA עבור משרד התקשורת צפויות להגיע בימים הקרובים חוות דעת נגדיות שהוזמנו בידי חברות הסלולר. פרטנר שכרה את חברת המחקר הבריטית OVUM, פלאפון את TASC הישראלית, וסלקום נעזרת בשירותי משרד רו"ח פרלמן ושו"ת.
המומחים יציידו את חברות הסלולר במחקרים ובמודלים שיטענו כי התמקדותו של משרד התקשורת בחישוב העלויות לחברות הסלולר, ולא בהשפעת המהלך על השוק כולו, מוטעית. אם לא יסכים משרד התקשורת לבחון מחדש את הנושא, סביר מאוד כי החברות ישלפו שוב את קלף הבג"ץ.
עלות או רווח?
נקודת המחלוקת הראשונה נותרה עדיין שיטת החישוב שנוקטים שלוחי משרד התקשורת (NERA כיום ואנליסיס ב-2004) בתמחור עלות יצירת השיחה מהלקוח למתג חברת הסלולר, ועלות העברת השיחה מהמתג ללקוח בחברה אחרת. על פי טענת משרד התקשורת, העלות בפועל קטנה בהרבה ממחיר דמי הקישוריות כיום, ודמי הקישוריות הנוכחיים מותירים בידי חברות הסלולר רווח גדול.
החברות טוענות כי בחישוב העלות צריך להביא בחשבון את כלל הפעילות מול הלקוח, כלומר פעילויות שיווק, תמיכה, מכירות ותפעול הנדרשות לאספקת כלל השירותים, ולא רק עלות השיחה הבודדת. הצדדים אינם צפויים להגיע לעמק השווה בנושא זה, ולכן הנחת היסוד של חברות הסלולר היא שההפחתה שמתכוון משרד התקשורת ליישם צפויה להיות חדה.
על בסיס הנחה זו עוברות החברות לשלב הטיעונים המתייחסים להשפעות המהלך על השוק. חלק מהטיעונים נשענים על עבודה דומה שביצעה Frontier Economics הבריטית עבור מפעילות הסלולר הגדולות באירופה לפני כשנה, וחלקם נגזרים ממבנהו של שוק התקשורת הישראלי.
ראשית, טוענים בחברות, במקום לנסות ולקבוע את דמי הקישוריות על סמך חישוב עלויות, שלגביהן אין הסכמה גם בקרב חלק מהרגולטורים בעולם, המציאות העניקה למשרד התקשורת הישראלית ניסוי מעבדה שתוצאותיו יכולות לשמש אותו גם בעת הנוכחית: הפחתת דמי הקישוריות בין 2005 ל-2008 והשפעותיה על השוק צריכות להיות כלי העבודה העיקרי של המשרד, לטענתן.
אם אכן יבחן המשרד את תקופת הזמן ההיא והשפעותיה, הוא ימצא שירידת המחירים באותן השנים נגזרה מהתחרות בשוק ומההתקדמות הטכנולוגית שאיפשרה לחברות לחסוך בעלויות, ולא כתוצאה מהפחתת דמי הקישוריות, מתעקשות החברות.
לטענת חברות הסלולר, בשנים האחרונות יורד תמחור השיחות בקרב הלקוחות העסקיים והפרטיים בקווים כמעט מקבילים. שני הפלחים משלמים כיום מחיר אפקטיבי לדקה בשיעור של כ-20%-30%, פחות מששילמו עד לפני כחמש שנים. הלקוחות העסקיים זכו לירידת מחירים הקרובה לחלקו העליון של טווח זה, אך הפער אינו גדול כפי שמנסה לתאר משרד התקשורת, אומרים בחברות.
"אני יכול להגיד בוודאות שאלמלא המשרד היה מפחית את דמי הקישוריות בזמנו, המחירים היו יורדים יותר", מצהיר בכיר באחת מהחברות. "הטעות הזו פשוט תחזור על עצמה - הורדת דמי הקישוריות בהיקף שעליו מדובר כיום תגרום לכך שהלקוח הפרטי, שמדבר פחות, מפסיק להיות אטרקטיבי לחברות הסלולר והן מוכנות לשלם פחות כסף כדי לגייס אותו, ולכן הן לא יציעו לו תנאים טובים כפי שהן מציעות לו כיום".
בטווח הקצר, הורדת דמי הקישוריות, שאמורה להתבטא בהורדת תעריפי השיחה, תגרום לחברות להעלות את דמי השימוש הקבועים, והנפגעים העיקריים יהיו צרכנים מהשכבות החלשות, הממעטים להוציא שיחות ולפיכך רגישים יותר לשינוי בדמי השימוש.
לכאורה, מדובר בבשורות מצוינות לחברות המתכוונות להוות תחרות לחברות הסלולר הקיימות, כלומר המפעילים הווירטואליים, מירס וגורמים נוספים השוקלים להיכנס לשוק. אלו בוודאי ישמחו לעוט על הלקוחות שחברות הסלולר הגדולות אינן חפצות ביקרם.
אולם בחברות הסלולר טוענים כי נטייתו של השוק לשאוף לאיזון תגרום בטווח הבינוני והארוך לאותם לקוחות לשלם יותר גם למתחרים החדשים. זאת מאחר שחברות אלו ייאלצו בהמשך הדרך להשיב לעצמן את ההוצאות הראשוניות שברכישת לקוחות אלה.
עובדות מול דמגוגיה?
בחברות מודעים לתגובה הצפויה של הציבור לגבי חלק מטענותיהן - חברות המניבות רווחים של מיליארדי שקלים בשנה וטוענות כי מהלך שיגרום להפחתת תעריפיהן יפגע בשכבות החלשות מהלכות על חבל דק מאוד מבחינה תדמיתית. אותה העלאת תעריפים נגזרת, הרי, מרצונן לאזן את הפחתת ההכנסות מהשיחות עצמן באמצעות הגדלת דמי השימוש, מהלך שלא נכפה עליהן אלא מבוצע ביוזמתן.
"אנחנו גופים מסחריים ששואפים להמשיך ולהרוויח", מסכם גורם באחת החברות את הלך המחשבה. "כל עוד אנחנו עושים את זה באופן חוקי, לא יכולה לבוא נגדנו טענה. אנחנו יודעים שחלק מהציבור שישמע את הטענות הכלכליות שלנו יפרש אותן בעין ביקורתית, אבל זה לא אומר שאנחנו לא צריכים להעלות אותן. הצד הנגדי משתמש בדמגוגיה, אנחנו משתמשים בעובדות, או לפחות טוענים שמשרד התקשורת לא בודק את העובדות", הוסיף הגורם.
טיעון נוסף נגד משרד התקשורת הוא ששינוי בדמי הקישוריות אינו רלבנטי כלל כיום, מכיוון שרוב כמעט מוחלט של לקוחות הסלולר כיום משלם תעריפים ידועים מראש וקבועים לדקות השיחה שלו. עד לפני כמה שנים עדיין שהה הלקוח באפילה לגבי המחיר הסופי של שיחתו, מכיוון ששיחה בתוך הרשת ושיחה מחוצה לה תומחרו בנפרד, כנגזר מדמי הקישוריות.
כמעט במקביל להפחתת דמי הקישוריות ב-2005, ותוך הפעלת לחץ מסוים מצד משרד התקשורת, עבר רוב השוק לתמחור לפי מחיר אחיד של שיחה, בתוך ומחוץ לרשת.
מצב זה, טוענות חברות הסלולר, גורם למעשה לכל שינוי בתעריף דמי הקישוריות להיות חסר השפעה על מחיר השיחה, מכיוון שאין היגיון בכך שהלקוח ישלם מחיר גבוה יותר על שיחה בתוך הרשת לעומת שיחה מחוץ לרשת, לאחר שדמי הקישוריות שהיו חלק משיחה מחוץ לרשת הופחתו.
להפחית את התעריפים לשני סוגי המתקשרים? כאמור, ספק אם תמצאו מהלך כזה בחברות השואפות לשמר את הכנסותיהן ורווחיהן, למרות שעל פי ההערכות כמות השיחות המתבצעות בתוך הרשת ומחוצה לה בחברות הסלולר דומה.
בעיני חברות הסלולר, הפחתת דמי הקישוריות משמעה פחות הכנסות משיחות נכנסות. מצב שכזה, לטענתן, מפר את האיזון שעל פיו מחשבת החברה את כדאיות שימורו של הלקוח, והופכת את הלקוחות העסקיים לחשובים עוד יותר בעיניה, כיוון שהם מספקים לה הכנסות גדולות יותר משיחות יוצאות מאשר הלקוחות הפרטיים.
"אם משרד התקשורת רוצה למנוע פער בתעריפים בין לקוחות פרטיים לעסקיים, הדבר האחרון שהוא צריך לעשות הוא לפגוע בהכנסה של חברות הסלולר משיחות נכנסות, אחרת הוא יוצר בעצמו את הפער הזה", אומר בכיר באחת החברות.
יש לזכור כי אף שלקוחות הפרי־פייד מוציאים סכומים קטנים יותר על שיחות, חברת הסלולר שאליה הם מחוברים מרוויחה מרכיב הקישוריות שמשלמים לקוחות של חברות אחרות המתקשרים לאותו לקוח פרי־פייד שלה. הפחתת דמי הקישוריות תפגע משמעותית באלמנט זה, ובעיה זו אמורה להטריד גם את המפעילים הווירטואליים, שלקוחות הפרי־פייד נחשבים שוק משמעותי עבורם.
"נזק למשק הישראלי"
בחברות הסלולר לא מהססים אפילו לטעון כי למשק הישראלי כולו נגרם נזק שרק יתעצם מהורדת דמי הקישוריות: מכיוון שתעריף דמי הקישוריות הישראלי כיום נמוך בכ-60% מזה האירופי, חברות המקיימות קשרים עסקיים עם גורמים באירופה משלמות יותר עבור שיחה מישראל לטלפון סלולרי אירופאי מאשר במסלול ההפוך.
ההפרש השלילי, לטענת גורמים בחברות הסלולר, עומד כיום על כ־60 מיליון שקל לשנה, והפחתת דמי הקישוריות הישראלים תרחיב אותו (אם כי גם בחברות מודים כי שינוי מודל החיוב בשיחות סלולר לחו"ל, שייכנס לתוקפו באוגוסט הקרוב, מפחית משמעותית מעוצמת הבעיה).
היכן עשוי בכל זאת הלקוח הישראלי לראות את השפעות הפחתת דמי הקישוריות? בשיחות שיבצע מטלפונים נייחים לטלפונים סלולריים ישלם פחות על השיחות עצמן, מכיוון שספקי התקשורת הנייחת, כלומר בזק, הוט וספקיות האינטרנט, עדיין מתמחרים את השיחות בנפרד לפי יעד השיחה, והפחתת הרכיב המשולם לחברות הסלולר תוזיל גם את השיחה כולה.
ספקי התקשורת הנייחת עצמם לא ייהנו ישירות מההפחתה, מכיוון שלא ייכנס לקופתם תשלום שנגרע מחברות הסלולר, אולם ייתכן שהוזלת השיחה כולה תעודד שימוש רב יותר בשיחות מהנייח לנייד, שיתבטא גם בהכנסות נוספות לחברות הטלפון הנייח.
מהלך נוסף שסביר להניח שיתבצע ללא התנגדות מהותית הוא ביטול תשלום דמי הקישוריות למשלוח ה-SMS, העומד כיום על 2.85 אגורות. העלות בפועל לחברות התקשורת היא אפסית, ושיעורי הרווח העצומים שהן מניבות ממחירי ה-SMS גם כך ימנעו מהן להעלות טענות אמיתיות שימנעו הפחתה בתחום זה.
במשרד התקשורת העדיפו שלא להתייחס באופן רשמי לנושא, אך גורם במשרד מסר כי הטלת עבודת איסוף הנתונים על חברת NERA בוצעה כדי להתייחס לנושא בראייה מחודשת, ללא דעות מוקדמות, כדי להגיע למסקנות הנכונות ביותר.