שתף קטע נבחר

כמה מרוויחים העובדים שאנו אוהבים לטרטר?

אנחנו נתקלים בנציגי שירות ובמוכרים בחנויות לעיתים קרובות. כמה משלמים להם כדי לשרת אותנו, עד כמה אכזרית או נדיבה שיטת התגמול שלהם ומה התנאים במקום עבודתם? יצאנו לבדוק, כי חברה שמתייחסת בכבוד לעובדיה היא חברה שאנחנו רוצים להיות לקוחות שלה

אורנג' פלאפון yes קסטרו 
פוקס סטימצקי 
20.70 לשעה הוא מינימום השקלים שאפשר להרוויח לשעה בישראל, אלא אם אתה עובד זר. 16.69 שקל אם אתה בן 16 או 17. בישראל יש צבא של מרוויחי מינימום, ואחד החילות הכבירים בו, מורכב מאנשים שאנו נתקלים בהם לעיתים תכופות. נציגי שירות לכל סוגיהם, מוכרים בחנויות, קופאיות. זה לא שכר שפשוט להתקיים ממנו לכן רבים מהעובדים הללו צעירים מאוד, אבל לא תמיד.

 

במקומות עבודה מסוימים אפשר להוציא את המקסימום מהמינימום, ולהשמין את השכר בבונוסים. אולם לרוב, גם הבונוסים, כמו השכר מינימליים. טפיחה על השכם בדמות כמה עשרות או מאות שקלים על שהזרמתם לחברה ולמנכ"ל המיליונר שלה לקוח שירפד אותם בעשרות אלפי שקלים. לכבוד ה-1 במאי שאלנו כמה מהעובדים השקופים האלה, שאנחנו אוהבים לטרטר, כמה הם מרוויחים ומהם תנאי העבודה שלהם.

 

חברה שמשלמת יותר משכר מינימום לפשוטי עובדיה, ומתייחסת אליהם כמו אל בני אדם, ולא כאל חולדות מעבדה, שנאלצות לצלוח מטלות בחוסר נשימה כדי לקטוף עוד כמה שקלים עבור בונוס שמחושב ואף משתנה בדרכים מסתוריות - היא חברה שאנחנו רוצים להיות לקוחות שלה. כן, זה צריך להיות אחד השיקולים שלנו, אבל לצערנו בישראל 2010 בה השפע רב והמשכורות רעב - גם אנחנו כצרכנים, דחוקים באפשרויות בחירה.

 

התובנות העיקריות העולות משיחות עם העובדים הללו, הן שהם חשים לא פעם כ"מנוצלים", אבל לרוב מפתחים נאמנות לחברה בה הם עובדים. לעיתים, כשירדנו לחקר שיטות הבונוסים והעמלות, התגובות היו נבוכות, כאילו חשפנו סוד מסחרי של החברה ולא את שיטת העמל היומיומית שלהם. חלקם מדברים על אווירת עבודה נעימה, אבל התנאים שהם מתארים אינם חופפים לתחושה. בסך הכל, המרואיינים שמחים על שהחברה נותנת להם עבודה, למרות שבלעדיהם לא הייתה לה עבודה להציע.

 

  • תגובות החברות

 

 

אורנג'

דניאל, עובד במכירות באורנג', וגובה משכורת הבסיס שלו, הוא פחות או יותר -2,691 שקל. "אני עובד במשמרת של 6.5 שעות, 5 ימים בשבוע", הוא מספר. "מרוויח משכורת מינימום, אבל העמלות פה גבוהות ויכולות להכפיל אותה. רק שלא קל לעמוד ביעדים האלה".

 

דניאל מסרב לומר לנו כיצד מחושבות העמלות. אבל כן מגלה כי הן מגיעות על כל מכירה - משדרוג ועד צירוף לקוחות חדשים – הקרם דה לה קרם של עמלת המכירה.

 

"מדי יום אני מקבל דו"ח על התפקוד שלי", הוא מספר. " אם אני לא עומד ביעדים זה מבאס יותר מאשר מלחיץ. אבל כן, זו עבודה תחת לחץ, לא שאנטי באנטי. יש מינימום יעדים שפשוט חייבים לעמוד בהם".

 

מה לגבי הפסקות?

 

"יש הפסקת אוכל של 45 דקות. וחוץ מזה כל פעם שאתה רוצה לצאת לסיגריה או לשירותים אתה מבקש אישור ויוצא. יש אחמ"שיה שבודקת כמה אנשים ישנם בו זמנית במשמרת".

 

עובדת אחרת באורנג' אמרה לנו שהעבודה שם, כמו גם בחברות סלולר אחרות, היא כלוב של זהב. כי החברה משופעת בכסף, התנאים מעולים אבל המשכורת מטאטאת את הרצפה ואינה צוברת ותק – כדי להרוויח יותר צריך להתקדם. דניאל לא מסכים. הפגם היחיד שהוא מוצא בעבודתו זה המיקום המרוחק: ראש העין.

 

"בטח אמרה לך את זה מישהי שעבדה בשירות לקוחות, הם מרוויחים פחות מעמלות", הוא טוען, אבל מאשר: "התנאים הסוציאליים של העובדים מאוד טובים וקשה להם לעזוב בגללם. הסעות הלוך חזור הביתה, בלילות אתה מקבל מונית עד הבית. יש חדר אוכל מטורף עם 14-13 סוגי מנות כולל קינוחים. ופעם בשנה יש הופעות על הגג לעובדים. חמשת האמנים שהעובדים בחרו, מופיעים על הגג של אורנג' 5 ימים ברציפות. ואת כעובדת, יכולה לקנות זוג כרטיסים להופעה ב-50 שקל".

 

חזור למעלה
פלאפון
גם בפלאפון רבים הפינוקים. "יש פה חדר אוכל מהפנט", אומרת נציגה שדיברה איתנו. "ואוכל מסובסד בחוץ ב-10 שקלים. הבעיה היא שההפסקות קצרות. 15 דקות בבוקר, 25 בצהרים. אין זמן לכלום".

 

גם היא מרוויחה פחות מ-3,000 שקל כשכר בסיס (7 שעות עבודה, 5 משמרות, 21 שקל לשעה). "אם את משכנעת 4 לקוחות בחודש לשדרג את הסלולרי שלהם - את יכולה להוסיף 1,500 שקל למשכורת", היא מסבירה. "אבל בשבוע הבא היעד משתנה ל-6 שדרוגים בחודש. על מה עוד מקבלים בונוסים? על אחוז שיחות גבוהות, שביעות רצון של המתקשר. חייבים לעשות 4-3 שיחות בשעה".

 

חזור למעלה
yes

ב-yes, בשונה מאורנג', השכר ההתחלתי עולה כל חצי שנה, כך סיפרו לנו שתי נציגות שירות לשעבר. ועם זאת לבונוסים יש תקרה: אפשר להגיע עד אלף שקל. ואיך מחשבים אותם? על פי פרמטרים חמקמקים.

 

"הם ניתנים לפי מהירות שיחה, פתרון בעיות. כמות שיחות לשעה, סקרים אישיים סקרי צוות". אומרת אחת הבנות. ב"סקר" הכוונה למענה לקוחות על טיב השירות שנתן הנציג. "עושים שקלול של התוצאות האישיות שלך עם התוצאות של כלל הצוות שלך – 20-15 איש. בחיים לא הגעתי לאלף שקל בונוס, אבל בפעם היחידה שזה קרה, הוא ירד לי ל-800 בגלל שהממוצע הצוותי היה פחות טוב. בעיה אחרת היא שאם הבעיה של הלקוח לא נפתרה לשביעות רצונו, גם אם זו לא אשמת הנציג הוא ישליך את זה עליו וייתן לו דירוג נמוך ואז גם החברה מגלגלת את האשמה עלייך ומקצצת לך בבונוס".

 

למה צריך צוות?

 

"להרגשה משפחתית יותר וכדי שלכל עובד יהיה מנהל קרוב. הקושי בעבודה הוא מנטלי, צריך המון סבלנות לפונים. כל הזמן את שומעת צעקות: 'X תיכנסי לשיחה'. את מרגישה כמו רובוט. צריך להירשם להפסקות ומודדים לך זמן. חדר האוכל מסובסד, 20 שקל למנה, אבל הוא נמצא בבניין מרוחק ואף פעם לא מגיעים אליו".

 

יש בונוסים על מכירה?

"אין. אבל אפשר לקבל בונוס דרך תחרויות. הייתה תחרות מי שימכור הכי הרבה התקנות של שקע טלפון בקרבת הממיר, והפרס היה ביקור מאחורי הקלעים של תוכנית של yes. אחר כך השתכללו ועברו לפרסים כמו מקלט טלוויזיה. השבחים על החברה שפמפמו לנו שם עשו את העבודה. עד היום אני חושבת ש-yes מציעה שירותים יותר טובים ושהיא חברה יותר טובה,למרות שמעולם לא הייתי מנויה ל-yes".

 

חזור למעלה
קסטרו
לא כל המרואיינים לכתבה זו עברו גיבושון בחברת תקשורת, חלקם מוכרים בחנויות בגדים וספרים. נערה בת 17 שעובדת בקסטרו מספרת לנו על תנאי עבודתה.

 

"אני עובדת 3 פעמים בשבוע, יחד עם עוד כ-9 מוכרים, ומרוויחה 1,700-1,500 שקל", היא מספרת. "אם לא הצלחת להגיע ליעד המכירות האישי שלך, ההפרש עובר לך למשמרת הבאה. לא כועסים עלייך, או מלחיצים. מדפיסים את התוצאה וזה עובר לדיווח של מנהלת רשת. אם להיפך, בסוף החודש יש לך פלוסים: את מקבלת קסטרו צ'ק: 300-100 שקל לקנייה בקסטרו.

 

"מאוד מדרבנים אותנו למכור ומשבחים אותנו ויש תחושה של צוות. אם מוכרים במעל ל-500 שקל מקבלים 2 שקלים עמלה. מעל 600 זה כבר תוספת של 4 שקלים, מעל 700 עוד 6 שקלים וכך זה עולה. יש בנות שעובדות איתי שמקבלות 700 שקל תוספת ממכירות. נוסף לזה, יש לנו אפשרות לקנות 5 פריטים בחודש ב-30% הנחה".

 

עובדת ותיקה, שהיתה בצווות ניהול של כמה חנויות קסטרו, מספרת שקיבלה משכורת גלובלית. "6,000 שקל, ואת יכולה לעבוד גם 14 שעות ביום", היא טוענת. "פעם הבוס שלי החליט לסדר את החנות מחדש בערב ויצאתי משם ב-4:00. למחרת הגעתי לעבודה ב-7:30. בסניפים גדולים פחות מלחיצים אותך למכור. בסניף קטן זה כל הזמן באג'נדה והלחץ רב. בניגוד לצוות המכירה, מכריחים את צוות הניהול לקנות בגדי קסטרו. מקבלים עליהם 40% הנחה. ולמרות זאת, אני אוהבת את קסטרו. משלמים על מוניות, הבגדים מעולים ואתי רוטר אישה מדהימה. כשהיא היתה באה לקנות אצלנו, היא הייתה משלמת על הבגדים כדי שנקבל עמלות".

 

חזור למעלה
פוקס
גם בפוקס, כך סיפר לנו מנהל חנות לשעבר, יש אווירה משפחתית. "הראל ויזל בא לוחץ לך את היד, מעשן איתך סיגריה", אמר. אבל לפי המנהל, לא תמיד הטיבו שם עם המוכרים. בחודש אחד העובדים הרוויחו יותר מדי מבונוסים, אז בחודש שאחריו לא נתנו בונוסים בכלל.

 

"אף פעם לא הגעתי ליותר מ-200 שקל בונוס למרות שהייתי תותח מכירות", אומר מוכר לשעבר בפוקס. "מקבלים 5 שקלים על צירוף קונה למועדון, והבונוסים על מכירות היו משתנים כל הזמן. אם לקוח שילם עם כרטיס אשראי שהוא גם כרטיס חבר של רשת אחרת – לא היינו מקבלים בונוס על המכירה. המשכורת הממוצעת שלי הייתה 3,500 שקל למרות שחודש אחד עבדתי 260 שעות והגעתי ל-5,000 שקל.היו גם חודשים שהחליטו שלא נעבוד הרבה והרווחתי 1,300 שקל. הבעיה העיקרית שלי הייתה מיעוט הפסקות והמיקום, שהיה מרוחק וכדי להגיע במוצ"ש הייתי צריך לקחת מונית ספיישל, בעוד שהחזירו נסיעות רק על אוטובוסים".

 

חזור למעלה
סטימצקי
בסטימצקי מרוויחים 24 שקל, לטענת עובדת אחת: כ-3,800 שקל למי שעובד ב-6 משמרות של 6.5 שעות.  לטענת עובד אחר - מקבלים שם שכר מינימום. כך או כך, "בונוסים מקבלים אם החנות מגיעה ליעד היומי שהוא תמיד בלתי אפשרי", אומרת עובדת ותיקה. "אם לא הגענו לזה בחג, כנראה שכבר לא נגיע. אבל לא מלחיצים אותנו. זו עבודה שוחקת כי יש המון סחורה בחנות, לא רק ספרים".

 

שיטת הבונוסים בסטימצקי בנויה על "ספרים מתוגמלים": 5 שקלים לספר שהרשת החליטה שיש למכור אותו היטב. החודש אלה: "ועוד יום אחד נפגש", "אינטואיציה" ו"אנשים טובים". "העובדים מאוד לא אוהבים את זה", מודה העובדת. "יושבים עלינו שנמכור כמה שיותר, ושאם יש מבצע של 1+1 כמו החודש, שלפחות אחד מהספרים יהיה ספר כזה. אבל אנחנו מעדיפים לשדך לקונה את הספרים שמתאימים לו ושהוא רוצה. אנחנו מקווים שזה ישתנה. מה גם שבשביל להגיע ל-300 שקל בחודש צריך למכור המון ספרים מתוגמלים. על הצעות בקופה אנחנו לא מקבלים כלום, אבל זה מוסיף למכירות החנות".

 

יש פריטים מתגמלים שאינם ספרים?

 

"כן, נתבקשנו להמליץ על הדיסק של עוזי חיטמן – חלק מפרויקט עבודה עברית שסטימצקי מושקעת בו. לא ממש השתגענו עליו. המלצנו, מכרנו כמויות מטורפות ורבים החזירו. לא אהבו את הביצועים הים תיכוניים. אם מחזירים באותו יום: גם הבונוס מבוטל, כי מקבלים החזר במזומן. אם אחרי כן: הבונוס נשאר כי הצרכנים מקבלים זיכוי. אבל אז החנות מפסידה כי את הזיכוי הם עשויים לפדות בחנות אחרת".

 

יש תחרויות בין הסניפים?

 

"כן. עכשיו הייתה תחרות: סניף שיגדיל את ההכנסות שלו באחוזים – המנהלת תקבל כרטיס טיסה. אולי רצו לראות כמה אנחנו מעריכים את המנהלת. המנהלת שלנו אימהית, מגבה ומצוינת". 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צרכנים מתישים
צילום: index open
הפסקות קצרות
צילום: index open
רעב לעמלות
צילום: index open
מומלצים