כחלון מעריך: מחירי שיחות הסלולר יוזלו ב-25%
שר התקשורת צופה שכבר בשנה הבאה ייכנס לשוק עוד מפעיל, מה שיאפשר להוזיל את המחירים. על הפחתת דמי הקישוריות: "המטרה שלנו - שהצרכן ישלם רק על מה שהוא צורך"
"כניסת מפעיל חדש תוזיל את המחירים בענף הסלולר ב-25%", אומר שר התקשורת משה כחלון בראיון ל"ממון", "זאת בתנאי שהרפורמה תעבור במלואה".
האם נזכה לראות ירידה כה דרמטית במחירי הסלולר? השר מסביר מתי זה יקרה ובאיזה תנאי: "אם החלקים המרכזיים של הרפורמה שאני מתכנן יצאו לפועל, תונח התשתית לכניסתו של מפעיל חדש, מה שאומר שינוי משמעותי במחירים שצרכני הסלולר הפרטיים ישלמו".
כוונתו של כחלון בחלקים מרכזיים היא שינוי מהותי בקנסות היציאה – הפחתה משמעותית בקנסות היציאה ויצירת נוסחה אחידה שלא תפתיע צרכנים שירצו לצאת מהחברה.
שיתוף אתרי אנטנות: לתת למפעיל חדש להשתמש באתרים קיימים. דמי נדידה: האפשרות של מפעיל חדש לנדוד על רשתות קיימות תמורת דמי מנוי וכמובן הפחתת דמי הקישוריות.
סביב דמי הקישוריות ניטש בשבועות האחרונים קרב תקשורתי. חברות הסלולר ניהלו מלחמת חורמה נגד ההחלטה להפחית את דמי הקישוריות בשיעור של 84% ל-4 אגורות.
עושה רושם שמשרד התקשורת לא עומד לוותר בעניין".זה אחד הדברים המרכזיים בהכנסת המפעיל החדש והמפעילים הוירטואליים," אומר כחלון, "ואני צופה שכבר בשנה הבאה ייכנס מפעיל נוסף".
בכירים במשרד התקשורת אומרים שהיעד הוא להגיע לדמי קישוריות בשיעור של 2.5 אגורות לדקה בשנת 2013. "אנחנו נמצאים בהליך של שימוע עם משמעויות גדולות מאוד, והמטרה שלנו היא שצרכן ישלם רק על מה שהוא צורך".
חברות הסלולר מפעילות לחצים אדירים על משרד התקשורת במטרה להניא אותו מההפחתה הדרמטית של דמי הקישוריות. האם הדחיה של השימוע מלמדת משהו על העניין?
"השימוע מתנהל כסדרו, חברות הסלולר לא ביקשו שום ארכה. אנחנו בעיצומו של שימוע שנערך במהירות וביסודיות. זה תהליך רגיל. שום דבר לא השתנה מהכוונה המקורית".
האם אתה באמת מאמין שייכנס מפעיל חדש בעל תשתית?
"חד משמעית כן. בשוק הסלולר יש בהחלט מקום למפעיל נוסף לפחות, ואני רוצה שהוא ייכנס במשמרת שלי".
חברות הסלולר טוענות שלא אכפת לכם לסכן אותם כלכלית בהפחתה דרמטית של דמי הקישוריות, העיקר לגזור קופון כמגן הציבור.
"מגן הציבור היא תעודת כבוד, ואין לי כוונה לפגוע בחברות. האיתנות הפיננסית שלהם חשובה לנו מאוד".
אחרי כל הרפורמות שמשרד התקשורת עשה בשנים האחרונות, מצבו של הצרכן לא השתפר במאום, ההיפך הוא משלם יותר ומקבל פחות.
"הרפורמה שאנחנו מקיימים כרגע תהיה משמעותית יותר מרפורמות קודמות, כי תכליתה היא להכניס מפעיל נוסף. ואני אומר זאת על סמך ההיסטוריה של הסלולר בישראל. כל פעם שנכנס מפעיל חדש, הוא גרם להורדת מחירים דרמטית בשוק הסלולר. בנוסף, מבדיקות של משרד האוצר, וכן מהשוק הספרדי - בעל מאפיינים דומים לשוק הישראלי והכניס מפעיל חדש – עולה כי חלה ירידה דרמטית במחירים".
מדוע אתם לא מורים לחברות הסלולר פשוט להוריד 20% מהחשבון כמו שעשה האיחוד האירופי?
"אני לא מאמין בהתערבות ישירה. גם אם יורידו מחירים באופן כפוי הם יעלו אותם מיד אחר כך".
איך תוודא שכאשר מצבן של חברות הסלולר יורע, לא יורע מצבו של הצרכן כמו שהיה עד היום, ועם כל הכוונות הטובות מחר נשלם יותר?
"אם יסתבר שבעקבות הרפורמות חברות הסלולר יפגעו בצרכנים בצורה לא מידתית, אנחנו לא נהסס להתערב".
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"