דו"ח: דמי הקישוריות הנכונים הם אפס שקלים
יש לבטל את דמי הקישוריות בסלולר, כמו בארה"ב, כך קובע דו"ח של ארגון אמון הציבור שמסתמך על סקירת ארגון הגג של הרגולטורים באירופה. במדינות בהן אין דמי קישוריות מחירי השיחות נמוכים ב-50%, וישנן תוכניות מחירים ברורות. משרד התקשורת: "זו מגמה עולמית, אנחנו בעד"
דמי הקישוריות בסלולר - מיותרים כך קובע דו"ח על תמחורי הסלולר בישראל. הדו"ח, של ארגון "אמון הציבור", מסתמך על סקירה של ארגון הגג של הרגולטורים לתחום התקשורת האלקטרונית באירופה, ולפיו בסופו של תהליך, יש לבטל באופן מוחלט את דמי הקישוריות, ולהשתמש בשיטת חישוב שונה בקישור הגומלין בין הרשתות.
הסקירה האירופית, ממליצה למדינות אירופה לעבור למשטר של אפס דמי קישוריות בהדרגה ובתיאום. כעת, ארגון הגג של הרגולטורים האירופיים שואף להגיע לדמי קישוריות של 1 אירו סנט עד 2014, מחיר דומה לתעריף שקבע משרד התקשורת הישראלי: 5 אגורות.
סביר להניח שגם בישראל, ועדת הקישוריות הבאה שתקום ב-2013 ותבחן את מבנה ועלות דמי הקישוריות, תגיע להמלצות שקרובות לאזור האפס בתוך 5 שנים של יישום ההמלצות שלה, אולם הדו"ח קובע: זה צריך לקרות מהר יותר.
הדו"ח קובע שישראל צריכה לעבור בהדרגה, למשטר של אפס דמי קישוריות כמו זה הנהוג בארה"ב, סינגפור והונג קונג, מה שיוריד את מחירי השיחות ויצור תוכניות מחירים ברורות. לפי הדו"ח, הפחתת דמי הקישוריות במקום ביטולם, גם לא תעזור למפעילים הוירטואלים, שאמורים להתחרות בקרוב בחברות הסלולר, לשרוד בשוק.
דמי הקישוריות הם התגמול שחברה סלולרית אחת מעבירה לחברה סלולרית אחרת, על העברת שיחה של מנוי ברשת אחת לרשת אחרת. זה מנגנון חיוב שנקבע בין החברות. הן עצמן לא נפגעות ממנו, משום שלעיתים הן בצד המקבל ולעיתים בצד המשלם, וככל שהמנגנון משתלם יותר כך אין להן תמריץ להוריד את מחירי השיחות לצרכן.
דמי הקישוריות הנהוגים בישראל כיום עומדים על 25 אגורות. במסגרת רפורמה בשוק התקשורת בישראל, משרד התקשורת מבקש להפחית את דמי הקישוריות ל-5 אגורות, תוך 3 שנים בהתבסס על דו"ח של חברת החישוב NERA. ההפחתה היתה אמורה להיות מיידית ורבה יותר (ל-4 אגורות במיידי, ול-2.58 אגורות תוך שלוש שנים) אך היא הפכה למתונה יותר בשל התנגדות עזה ומגובה בחישובים של חברות התקשורת.
סלקום ופרטנר הציעו שדמי הקישוריות ירדו ל-19 אגורות, פלאפון הציעה שדמי הקישוריות ירדו ל-17-13 אגורות (חברת האם שלה היא בזק ועל כן יש לה פחות מה להפסיד) ומירס, שמתכננת להיות מפעילת רשת רחבה, תומכת בהפחתת דמי הקישוריות ל-7 אגורות.
חיסכון למנויים: כ-3.791 מיליארד שקל בשנה
אבל לפי הדו"ח, אף שהחלטת משרד התקשורת להפחיתן ל-5 אגורות תוך פרק זמן של 3 שנים, מהווה שיפור המצב הקיים, היא רחוקה מהיעד הרצוי. מהסקירה עליה מסתמך הדו"ח, שבדקה את היתרונות והחסרונות של משטר אפס קישוריות (משטר BaK - Bill and Keep) ביחס למשטר עם דמי קישוריות (משטר CPNP - Calling Party Nrtwork Pays), עולה כי מדינות בהן אין דמי קישוריות, המחיר הממוצע לדקה הוא כ-50% מהמחיר הממוצע במדינות עם קישוריות. לפי הערכת שר התקשורת, משה כחלון, ההורדה המתוכננת בדמי הקישוריות תפחית רק כ-25% ממחיר השיחות.
הדו"ח אף קובע כי משטר של אפס דמי קישוריות יהיה יהיה חיוני כשכל הרשות הנייחות והניידות בישראל ישודרגו לטכנולוגיות מתקדמות בהן שירותי האינטרנט והשיחות מתמזגים לתשתית אחת.
בארה"ב, לקוחות מחוייבים אמנם גם על דקות שיחה נכנסות, אך ביטול הקישוריות אינו מצריך מעבר לשיטת חיוב זו. גם בארה"ב חברות מציעות היום Flat Rate כלומר תוכניות עם מחיר קבוע מראש.
מהדו"ח עולה כי חברות הסלולר בישראל רווחיות מאוד, גם ביחס לרווחיות הגבוהה המקובלת בעולם בתחום הסלולר. החברות הביעו חשש שהורדת דמי הקישוריות תוביל לפגיעה בשוק. אולם בסקירה לא נמצאה עדות אמפירית או הנמקה כלכלית לטענות חברות הסלולר כי קישוריות נמוכה או חסרה תוביל להפחתת ההשקעות ברשתות או לפגיעה בשוק.
אם יבוטלו דמי הקישוריות, ההכנסות של חברות הסלולר מדקת שיחה ירדו. ומה התועלת לצרכן? מעבר לאפס קישוריות עשוי להוריד את רמת המחירים, בהערכה השמרנית ביותר, בכ-3.791 מיליארד שקל בשנה או 420 שקל בממוצע למנוי בשנה, לפי נתוני דפוסי שיחות ל-2009.
משרד התקשורת מסר בתגובה: "אין ספק שבהמשך הדרך זה יקרה גם בישראל. מדובר במגמה עולמית. אנחנו בעדה".