סלקום קנתה מידע על קרובי משפחה של לקוחות
החברה הפרה את חוק הגנת הפרטיות משום שרכשה מידע אישי מפורט על קרובי משפחה של לקוחותיה - כדי לפנות אליהם בהצעות מסחריות. הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע נמנעה מלקנוס את החברה - אבל נפתח פתח לתביעות אישיות והגשת תביעה ייצוגית
סלקום הפרה את חוק הגנת הפרטיות, כך קבעה הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים. בתום הליך פיקוח מנהלי שהתנהל נגד החברה, חרצה הרשות כי סלקום רכשה מידע על קרובי משפחה של לקוחותיה, ועקב כך פנתה למתגייסת לצה"ל והציעה לה מסלול חיילים.
בכך, סלקום עשתה שימוש במידע שנמסר לה במסגרת ההתקשרות עם לקוחותיה על מנת להשיג מידע אישי על בני משפחותיהם שאינם לקוחותיה, ולפנות אליהם על בסיסו, תוך הפרת חובת הגילוי כלפיהם.
הקביעה הזאת באה בעקבות תלונה של תלמידת תיכון שהוגשה לרמו"ט, שפועלת לבירור תלונות ציבור בעניין הפרות החוק וכן יוזמת ביקורות בחברות שבבעלותן מאגרי מידע - כיום כמעט כל חברה במשק.
התלמידה, שאינה לקוחת סלקום, קיבלה דיוור ישיר מסלקום המציע לה להצטרף כלקוחה במבצע המיועד לחיילים, מאחר שהיא עומדת להתגייס לצה"ל. הנערה פנתה לחברה, וביקשה לברר האם צה"ל מסר מידע אישי שלה, בין היתר היותה מועמדת לשירות בטחון, לחברה פרטית לשימוש לצרכים מסחריים.
תעלומה: מי מסר לסלקום את המידע?
בבירור התלונה נמצא כי הורי הנערה הם לקוחות סלקום, וכי סלקום הרחיבה את המידע שיש ברשותה על לקוחותיה באמצעות רכישת מידע מחברה לשירותי דיוור ישיר, על בסיס נתוני הלקוחות שהיו בידיה. בנוסף, סלקום רכשה מידע אישי דמוגרפי מפורט אודות קרובי משפחה מדרגה ראשונה של לקוחותיה, כגון המידע על הנערה.
המידע שרכשה סלקום על קרובי משפחה של לקוחותיה פולח, בין היתר לפי אפיוני אוכלוסיה וגיל. לאחר מכן, סלקום שלחה פנייה אישית שיווקית בדיוור ישיר לחברי קבוצת גיל פוטנציאלית לגיוס לצה"ל.
מהרשות לא מסרו האם צה"ל הוא זה שמסר את המידע לסלקום. במשרד המשפטים סירבו לומר ל-ynet מהיכן נרכש המידע, ורק נאמר כי מדובר בחברת דיוור כלשהי שאספה את הנתונים.
חוק הגנת הפרטיות מגן על היבטים שונים של פגיעה בזכות האדם לפרטיות, שהיא זכות יסוד חוקתית מוגנת במדינת ישראל. על פי חוק, בעל מאגר מידע אינו רשאי לעשות שימוש במידע ממאגר הלקוחות שלו, כדי להשיג מידע אישי על קרובי משפחה של הלקוחות שלו. מהרשות למשפט וטכנולוגיה מסרו כי על פי ממצאי הפיקוח, נוסח הדיוור של סלקום לא עמד בחובות החוק בפניה אישית לאדם.
סלקום שלחה את הדיוור למתגייסת מבלי לציין בו כי הפניה היא בדיוור ישיר. בנוסף, לא צירפה את מספר הרישום של המאגר ממנו נלקחו פרטי הנמען; לא נתנה הודעה על זכות מקבל הפניה להימחק מהמאגר בצירוף המען אליו יש לפנות לשם כך ולא ציינה את זהותו ומענו של בעל המאגר שבו מצוי המידע והמקורות שמהם קיבל בעל המאגר מידע זה. לו היו מצוינים הפרטים בדיוור, ייתכן שלא היה עולה החשש אצל המתלוננת, כי פרטיה נמסרו ע"י צה"ל.
שימוש לא חוקי במאגר מידע - פתח לתביעה ייצוגית
החוק להגנת הפרטיות מאפשר לרשות להטיל קנס מנהלי על סלקום. אבל רשם מאגרי מידע החליט שלא להטיל קנס כזה, משום שהמשמעות שלו פלילית. עם זאת, מסרו ל-ynet במשרד המשפטים, עצם ההכרזה על הפעילות הזאת כלא חוקית, יש לה משמעות לשאר החברות במשק ולסלקום, שידעו לא להתנהג כך בעתיד.
עקב, כך, אמרו במשרד המשפטים, אזרח שחש עצמו נפגע פגיעה דומה, יכול להגיש תביעה אזרחית ולתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק, או לתבוע את החברה תביעה ייצוגית.
יורם הכהן, רשם מאגרי מידע וראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט): "שימוש במאגר מידע למטרות השונות מהתכלית המקורית של המאגר היא הפרה של חוק הגנת הפרטיות.
"חובות הדיווח שהושתו בחוק על בעלי מאגרי מידע והמשתמשים במאגרי מידע נועדו להבטיח, בין היתר, את אפשרות הציבור לעמוד על זכויותיו ולהילחם כנגד שימוש בלתי מורשה במידע האישי שלו. הפרת חובות אלו פוגעת בזכויות מהותיות של הציבור. חמור במיוחד המקרה בו הדבר נעשה לגבי קטינים".
בסלקום סירבו למסור ממי קיבלו את המידע על המתלוננת, ומסרו בתגובה: "סלקום מקפידה על קיום הוראות החוק, לרבות חוק הגנת הפרטיות, החברה חולקת על החלטת הרשות במקרה זה".