שתף קטע נבחר

"נבדוק מחדש את ההחזר הכספי על רהיטים"

שר התמ"ת הודיע זאת אמש, בעקבות טענות שהשמיעו עוסקים לפיהן החזר כספי בתחום הרהיטים יהווה מכת מוות לענף. גם מוצרי הקוסמטיקה עשויים לצאת מהתקנות. העוסקים: "בגלל התקנות, הצרכנים יקבלו מוצרים משומשים והמחירים יעלו"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר נענה לבקשת מוכרי הרהיטים, ויקיים דיון מחדש על אופן החלת תקנות החזר כספי בתחום הרהיטים.

 

השר הודיע על כך במפגש שקיים אמש (ד') בבית התאחדות התעשיינים, עם עוסקים ממגוון תחומים שמחו נגד התקנות. במפגש השתתפו עוסקים מתחומים שונים, וכן סגנית השר אורית נוקד, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג והממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס.

 

 

"אבקש ממנכ"ל משרד התמ"ת לכנס פורום, שיכלול את העוסקים בתחום הרהיטים ואת עו"ד תמר פינקוס, וידון מחדש בעניין התאמת התקנות לתחום הרהיטים", אמר.

 

השר הודיע, שגם בתחום תיירות החוץ, שאמור להיכלל בתקנות רק במרס 2011, יתקיים דיון נוסף. "אין לי שום בעיה להתכנס עוד 4-3 חודשים ולשמוע את הטענות. אני לא רוצה לפגוע בענף התיירות, במיוחד כשהוא צובר תאוצה".

 

בנוסף, השר אמור לקבל היום (ה') חוות דעת ממנכ"ל משרד הבריאות, לגבי החלת התקנות על מוצרי קוסמטיקה, בעקבות טענות של משווקים לפיהן החזרת מוצרים אלה תמורת כסף עלולה להזיק לבריאות הצרכנים שירכשו אותם כ"יד שנייה".

 

על פי התקנות החדשות, שייכנסו לתוקף ב-14 בדצמבר, צרכנים יוכלו לבטל עסקה שחלה על שורה ארוכה של מוצרים ושירותים שבגינם לא יהיה ניתן לתת זיכוי, אלא תחול חובה על העוסק להחזיר כסף לצרכן במועד ביטול העסקה. במשרד התמ"ת הכריזו השבוע על מהלך הסברתי שיסביר את התקנות המורכבות לעוסקים ולצרכנים.

 

"חולצה לא דומה לרהיט ב-30 אלף שקל"

השר אמר את הדברים אחרי שהעוסקים דיברו במפגש על בעיות אמיתיות שעלולות לצוץ אחרי החלת התקנות. "אתם תגזרו גזר דין מוות על עסקים קטנים", אמר יהודה טלמון נשיא להב.

 

"במיוחד בתחום הרהיטים, שם מזמינים מוצר דרך קבלן משנה. אתם הורגים את הענף. אי אפשר להתחיל מהשיא ולהגיד לנו: תלמדו על הדרך. הרעיון נכון אבל יש ליישמו בצורה מדורגת. במסעדות כבר מיישמים את זה. אפשר היה להתחיל ברשתות הגדולות ולראות איך זה עובד. אפשר היה לבטל קודם, את ההגבלה בזמן על תווי קנייה. האוייב הכי גרוע של הטוב מאוד זה המצוין, ואתם התחלתם עם המצויין".

 

העוסקים בתחום הרהיטים ביקשו להפריד בין מוצרי מדף למוצר בהזמנה, ולא רק מוצר בזהמנה מיוחדת. לפי התקנות מותר לצרכן להחזיר ספה, אם הזמין ספה שנראית בדיוק כמו זו המוצגת בתצוגה, כולל אותו הצבע.

  

עו"ד פינקוס הסבירה שרק הצבע שקיים בחנות הוא זה שאפשר לקבל עליו את הכסף בחזרה. "רק מוצר שנמכר בחנות או כמותו, כלומר באותו הצבע", אמרה. "כל השאר זה בגדר 'הזמנה מיוחדת'". 

 

אבל אבי כהן, מהרשתות ביתי לי, IDdesign ומיי הומפייג' טען: "חשוב לעשות הבחנה בין מוצרי מדף לבין מוצרים שמיוצרים בהזמנה, גם אם מדובר במוצר באותו הצבע של מוצר מתצוגה. כי גם ככה אני מתחיל תהליך של ייצור: צריך לחתוך ולהזמין את השולחן, הרי אני לא מוכר את המוצר מהתצוגה נכון? לא יכול להיות שהחזרת חולצה דומה להזמנה של ריהוט של 30 אלף שקל, אני נשאר עם מוצר שאין לי מה לעשות איתו".

 

איקאה: "זה מייצר אופרציה שתעלה כסף"

בדיון הסתבר שגם שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה, רשת שמחזירה כסף לצרכניה בלי שום חוק, לא תומך בתקנות. "בתי עסק אמורים לבחור בזה בעצמם. בשום מקום עולם המחוקק לא התערב ביחסים בין העוסק לצרכן. איגודים צרכניים צריכים לקחת על עצמם להסביר לעוסקים למה זה מהלך נכון, לא המחוקק. אי אפשר להנהיג זאת בכפייה, צריך לבנות מערך שלם על תרבות צרכנית נכונה".

 

עוד אמר כי "גם אצלנו, כ-75% מהצרכנים שמחזירים פריטים אצלנו מבקשים זיכוי ולא כסף. אז בקרוב אאלץ, על פי התקנות לעשות ביטול עסקה, ולשם כך אני צריך מנגנון שלם, אני צריך לתקשר עם חברות האשאי. זה מייצר אופרציה שלמה שתעלה כסף".

 

אריה זייד, מאיגוד לשכות המסחר אמר: "אין חקיקה דומה בעולם, זה אקט שיווקי, לא אקט חוקי. ופה הפכו את זה לתקנות כל כך מסובכות. תחשבו על בעלי החנויות, הם יצטרכו לעשות החזר עסקה, לחשב מע"מ. לדעתי הצרכן בסוף ישלם יותר, כי הרשתותה גדולות יגלגלו את זה עליו והמחירים יעלו. אבל מה יעשה אותו בעל חנות קטנה במגדל העמק?  לא צריך ליצור סיטואציה שתריץ את העוסקים מבוקר ועד ערב לתביעות קטנות בגלל סוודר. חשבו על זה שוב".

 

המוצרים יעלו יותר, וטיסות הצ'ארטר ייפגעו

והיתה גם קריאה לחשוב על איכות המוצרים שהעוסקים ימכרו לצרכנים, אחרי כניסת התקנות לתוקף. צרכנים יקבלו מוצרים משומשים ולא ידעו על כך, טוען סולי סקאל, הבעלים של רשת סקאל,  "אצלי בעסק, אם צרכן מחזיר מוצר אני נותן לו שובר זכוי, כך שהוא חוזר לרשת וההפסד שלי מתאזן - לא הרווחתי, אבל גם לא הפסדתי. אם אני צריך לתת לו כסף מזומן,  הוא לא יישאר אצלי. אני אהפוך לכלי שרת בידיו.

 

"עקב כך, התעשיה תייצר הרבה מוצרים שלא ראוי למכור לצרכן כמוצר חדש. זה יבוא לידי ביטוי בעיקר במוצרי חשמל ואלקטרוניקה. בחו"ל יש תעשייה מאורגנת: מוצרים שמחזירים נארזים מחדש באריזה מיוחדת ונמכרים במחיר שונה. כך הצרכנים יודעים אם המוצר שקנו נפתח או לא. בארץ זה לא קיים. זה יפגע בצרכנים".

 

בתחום תיירות החוץ, שייכנס לתקנות רק במרס, אמר יוני בר, נציג חברות התיירות: "המדינה מנסה לקחת סמכות על גוף זר. אתם מנסים להחיל תקנה על חברות זרות. זה נשמע לי משונה. חברות התעופה פשוט יעלו מחירים. גם בבתי מלון יש דילים ותעריפים שלא ניתן לבטל כי זה דיל מיוחד. זה יפגע בטיסות הצ'ארטר, כי איזה צ'ארטריסט ירצה לקחת סיכון, וגבה עמלה על צ'ארטר שאפשר לבטל את כל החבילה שהוא כולל מחר בבוקר"?

   

בענף התמרוקים ביקשו להחריג את התמרוקים. "הרי מוצר ששהה יומיים בבג'אז' ברכב של צרכן, ואז הוחזר לחנות - הוא אסור לשימוש למרות שלא הוצא מאריזתו", אמרו העוסקים בתחום. "אם הוא יחזיר אותו כך, אף אחד לא ידע שהמוצר שהה בתנאים לא הולמים. גם משרד הבריאות מכתיב תנאים חמורים לאחסון מוצרי קוסמטיקה, זה יכול להביא לנזקים".

 

עו"ד אהוד פלג מנכ"ל המועצה לצרכנות הגיב לדברי העוסקים. "נכון, בחו"ל נוהגים לתת החזר כספי בלי שתהיה חובה חוקית", אמר, "אבל שם זו נורמה. הבעיה בישראל היא, שכאן היה צורך בתקנות כדי לשחרר את הצרכן משעבוד לעסקה ולתת לו את החופש להתחרט. מתלונות רבות מאוד שמגיעות למועצה לצרכנות בעניין הזה - הצורך קיים.  יתכן שלא הגענו לנחלה ולמנוחה, ויתכן שיהיה שינוי בתקנות, אבל הזכות של הצרכנים קיימת.

 

סגנת שר התמ"ת, אורית נוקד, אמרה: "התקנות נעשו בשיתוף פעולה מלא של העוסקים והן תיבחנה בתנועה. הן בכל מקרה ישמשו מנוף לשיפור מעמדו של הצרכן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
לא רוצה לפגוע בתיירות החוץ. בנימין בן אליעזר
צילום: עופר עמרם
מומלצים