שתף קטע נבחר
 

אושר בטרומית: פרסומות לאלכוהול - בלי סלבס

מליאת הכנסת אישרה היום את הצעת החוק האוסרת על השתתפות ידוענים, וצעירים מתחת לגיל 40 בפרסומות למשקאות שמכילים אלכוהול. בתמ"ת מבקשים להחריג מההצעה פרסומות לבירה ויין

הצעת החוק שאוסרת על השתתפות סלבס וצעירים בני פחות מ-40 בפרסומות למשקאות אלכוהוליים אושרה היום (ד') במליאת הכנסת, ותועבר לדיון בוועדת הכלכלה, בהשתתפות נציגי משרדי הבריאות החקלאות, התמ"ת, והמשפטים.

 

 

הצעת החוק של ח"כ דני דנון (ליכוד), וקבוצת ח"כים בכל פרסומת למוצרי אלכוהול, מבוססת על חוק להגבלת פרסומת למוצרי טבק לעישון, בשינויים המחויבים לגבי אלכוהול. תכלית הצעה היא לצמצם את גורם המשיכה שיש בפרסומות הללו עבור בני נוער.

 

לפי ההצעה, בפרסומות יכללו הפרטים הבאים בלבד: המשקה האלכוהולי, סימנו ושמו המסחרי, שם היצרן וסימנו המסחרי וכן צורת המוצר ומקום מכירתו. תיאסר הופעתם בפרסומות של ידוענים, מציג בן פחות מ-40 שנה, מציג לובש מדים, ומציג בתלבושת ספורט או בגד ים, בדומה לכללים החלים על פרסומות לסיגריות.

 

בנוסף, אסור יהיה לפרסם יותר מפרסומת אחת של מותג אלכוהול, במהדורה אחת של עיתון אחד, או במהדורה אחת של כל דבר דפוס אחר. בשורה התחתונה של הפרסומת, תופיע אזהרה בשפה שבה נתפרסם העיתון או דבר הדפוס האחר ובאותיות ברורות שגודלן המזערי 12 נקודות דפוס שחור.

 

כמו כן, יחול איסור על שיווק מותג אלכוהולי בחינם ואף אסור יהיה לשווקו בתוספת פרס, מתנה או זכות להשתתפות בהגרלת פרסים או בתחרות.

 

אם יתקבל החוק, תתווסף גם הוספת אזהרה על גבי בקבוקי משקאות האלכוהול, שתזהיר מהסכנות הטמונות בשתיית משקאות משכרים, כפי שמחייב החוק ביחס לפרסום סיגריות ומוצרי טבק לעישון.

 

התנגדות התמ"ת

לא בטוח שההצעה תעבור כלשונה מוועדת הכללה לקריאה ראשונה. במשרד התמ"ת מבקשים להחריג יינות ובירות מהצעת החוק. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת ביקשה, במסגרת הדיון בהצעה בוועדת שרים לחקיקה, שנערך ב-27 בדצמבר, להחריג את המשקאות הללו כדי לסייע ליקבי הבוטיק ומבשלות הבירות המקומיות לשווק את תוצרתן.

 

הסוכנות ביקשה ליצור מדרג בחוק, לפי אחוזי אלכוהול. הסוכנות מבקשת, בין היתר, לבטל את כיתוב האזהרה על הבקבוקים, ולהתמקד במגבלות מצומצמות יותר על בירה ויין, ברוח כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שכבר היום מסדירות את פרסום האלכוהול.  

 

ההגבלות במסגרת כללי הרשות השנייה, כוללות הגדרת שעות שידור לפרסומות לאלכוהול, איסור על השתתפות קטינים בפרסומות, איסור על מסרים שמעודדים צריכה מוגזמת, ואיסור על קיום תחרויות נושאות פרסים שכרוכות בצריכת אלכוהול.

 

בוועדה הוחלט לתמוך בהצעת החוק בכפוף לתיאומי חקיקה בהתאם להתנגדויות. כמובן שהחרגה כזאת, אם תתקבל, תסייע גם למבשלות הבירה וייקבי היין הגדולים.

  

ח"כ דני דנון: "ילדים בני 11 ששותים וודקה בליל הסילבסטר זוהי תוצאה ישירה של מהלכי שיווק מעוותים אשר מציירים את שתיית האלכוהול כמתכון לחיים הטובים. הלוואי וחברות האלכוהול לא היו רואות לנגד עיניהם רק את המזומנים, אך לצערי המחוקק צריך להתערב לשים גבולות ולהבהיר לצרכנים את הסכנות הבריאותיות" .

 

רוני סופר השתתף בהכנת הכתבה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ח"כ דני דנון
צילום: גיל יוחנן
היין יצא מהכלל?
צילום: Index Open
מומלצים