שתף קטע נבחר

מגה נקנסה ב-160 אלף שקל על הטעיית צרכנים

הרשת הטעתה בשילוט על מבצע שלא היה בתוקף, מכרה מטרנה באריזת חיסכון שלא היתה חסכונית, הכריזה על מבצע מגבוני האגיס במתנה, כשבפועל האריזה עלתה כסף, ומכרה מוצרים לצרכנים במחיר קופה גבוה מהמחיר שצויין על גבי המוצר

חברת ריבוע כחול, הבעלים של רשת מגה , נקנסה ב-160 אלף שקל בגין עבירות על חוק הגנת הצרכן. הרשת הורשעה בהטעיית צרכנים בשלטים על מבצעים והנחות שלא היו ולא נבראו, ובגביית מחיר בקופה הגבוה מהמחיר שהוצג על המוצר. הקנס הוסדר בהסדר עם הרשות להגנת הצרכן שהוצג לבית-המשפט השלום בחיפה בשלבים מקדמיים של המשפט.

 

מדובר בסכום פעוט לחברת אלון החזקות רבוע כחול ישראל בע"מ, שהרווח הנקי שלה ברבעון הראשון של 2011 עמד על 37.7 מיליון שקל (מתוך 729.5 מ' שקל רווח גולמי), והכנסות מגזר הסופרמרקטים שלה, הסתכמו ברבעון ב- 1,636.5 מיליון שקל.

 

הרשת הורשעה על סמך מספר מקרים בהם היה שוני לרעת הצרכן בין המחיר המצוין על גבי המוצר, לבין מחיר המוצר בקופה, כמו גם הטעיה במבצעים ובשילוט המופיעים בחנויות. הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס: "עבירות הטעיה מסוג זה גורמות נזק כלכלי נרחב לצרכנים ועבירות מסוג זה יטופלו על ידי הראשות בכל חומרת הדין". 

 

שופטת ביהמ"ש השלום בחיפה אורית קנטור אף חייבה את החברה לחתום על התחייבות בסכום של 45 אלף שקל להימנע מהעבירות בהן הורשעה  ל-3 השנים הבאות. גם מנהליה יצאו ניזוקים: מנהל קטגוריה למוצרי פארם ברשת, חויב לחתום על התחייבות אישית בסך 5,000 שקל וארבעה מנהלי סניפים הועברו להליך מנהלי ויוטלו עליהם קנסות מנהליים. 

 

זו לא הפעם הראשונה שמגה נקנסת כך. ב-2010 הוטל קנס של 200 אלף שקל על רבוע כחול בגין הטעיית צרכנים בשנים 2008-2007. הרשת הורשעה אז בגביית מחירים גבוהים בקופה מאלו שסומנו על המוצרים.  

 

שישה מקרים של שלטים ומבצעים מטעים

העבירות אירעו בין 2006 ל-2008, בסניפי מגה קריות חוצות המפרץ וחדרה; בסופר-סנטר נוף סניף זכרון יעקב; בשפע שוק סניף נוה גנים ובשפע שוק זבולון, סניף קרית אתא.

 

כתב האישום, שהוגש ע"י עוה"ד רחל בורנשטיין מהמחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, הוגש בעקבות חקירה שנערכה במחוז הצפוני של משרד התמ"ת.

 

כתב האישום מייחס לחברה שישה מקרים בהם התגלה הפרש לרעת הצרכן בין המחיר שהוצג על גבי המוצר עצמו לבין המחיר שנדרש מהצרכן בקופה. כמו כן עולה מכתב האישום כי הרשת מכרה אבקת מזון לתינוקות "מטרנה פרימיום" באופן שהוצג כמכירת אריזת חסכון אולם בפועל התברר כי המדובר ברכישה במחיר העולה על הנדרש מהצרכן ל-100 ג' עבור מוצר זה, כשהוא נמכר באריזה רגילה.

 

מקרה אחר המתואר בכתב האישום מציג עובדות לפיהן נמכרו מגבוני "האגיס פיור" באריזה שכללה שתי חבילות וקופסת אחסון ועליה היה רשום "2 יח' + קופסה מתנה". בהשוואת מחירים התגלה, כי בפועל הקופסה לא ניתנה במתנה אלא נמכרה תמורת 1.01 שקלים.

 

במקרה אחר, באחד הסניפים הוצג שלט לגבי מבצע שלא היה בתוקף וגרם לצרכנים לרכוש את המוצר תוך הטעייתם. חברת הריבוע הכחול הודתה בעובדות כתב האישום המתוקן ועל כן הורשעה בגינן.

 

לדברי עו"ד בורנשטיין, "עבירות מהסוג שהורשעה בהן הרבוע הכחול פוגעות בציבור הרחב ועל רשתות השיווק להעלות את ההקפדה על עדכון ובדיקת המידע שניתן לציבור הצרכנים והבקרה העצמית, בכל הנוגע להתאמת מחירים בין המוצג על המוצר ובין הנדרש בקופה וההליכים שננקטו הינם מסר ברור לגבי החובה לפרסם מידע נכון, מדויק ומלא במבצעי הוזלה המוצעים לצרכן".

 

מרבוע כחול נמסר בתגובה: "רבוע כחול משרתת מיליוני לקוחות במעל ל-200 סניפים. סימון מחירי המוצרים נעשה באופן ידני ומשתנה לעיתים קרובות מאד, מה שיכול לגרום לעיתים נדירות לטעויות בסימון. החברה עושה כל מאמץ להקפיד על סימון מדויק ונכון".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים