שתף קטע נבחר

מגה נקנסה על הטעיית צרכנים במחירי מוצרים

רשת רבוע כחול נקנסה ב-200 אלף שקל על גביית מחירים גבוהים בקופה מאלו שסומנו על מוצרים. בין היתר, גבו 148 שקל יותר על גבינה בולגרית, והפריזו במחירי מוצרים כמו פסטרמה, טחינה וניילון נצמד, בעשרה סניפים

קנס של 200 אלף שקל הוטל אתמול (ב') על רשת רבוע כחול בגין הטעיית צרכנים בשנים 2008-2007. הרשת הורשעה בגביית מחירים גבוהים בקופה מאלו שסומנו על המוצרים.

 

 

שופטת בית משפט השלום בפתח תקווה דבורה עטר אף הטילה על הרשת קנס של 100 אלף שקל, שמהווה התחייבות להימנע מעבירות דומות למשך שנתיים. בנוסף, על 11 מנהלים ברשת הוטל קנס מנהלי בסך 400 שקל כל אחד. למרות שכתב האישום כולל עבירות רבות ושיטתיות על חוק הגנת הצרכן, מדובר בקנסות מזעריים לרשת כה גדולה, שניתנו במסגרת עסקת טיעון.

 

התביעה הוגשה בעקבות תלונות של צרכנים שבדקו את החשבונות ואת הקנייה, וגילו פערי מחירים, ובעקבות ביקורות של מבקרי התמ"ת. עו"ד טלי קינן תובעת מחוז ת"א והמרכז במשרד התמ"ת, הגישה כתב אישום, הכולל 11 אישומים, בגין העבירות שנעברו בסניפי הרשת. לפי כתב האישום הרשת הטעתה במחירי מוצרים רבים, בין היתר: גבינות מלוחות, גבינה צהובה, פסטרמה, ניילון נצמד, טחינה, תה קמומיל, חרדל ועגבניות מיובשות, וכן גבתה דמי פיקדון כפולים על יין מרלו. 

 

פער של 148 שקל בין המחיר הרשום, למחיר בקופה

מכתב האישום עולה בין השאר כי בבדיקת מחירים שנערכה על ידי מבקרי משרד התמ"ת נמצא שב-6 בספטמבר 2007 נמסרה לריבוע הכחול הודעה בכתב על ידי מחלבות גד לגבי טעות במשקל פי עשרה לרעת הצרכן, שחלה לגבי ארבעה מוצרים : גבינה חלומי, גבינה פטה עזים, גבינה פטה כבשים וגבינת קשקבל.

 

ועם זאת, ב-29 בספטמבר 2007, ערב ראש השנה, בסניף מגה בעיר בקניון גבעתיים, רכש צרכן גבינה חלומי של מחלבות גד במשקל 0.240 ק"ג במחיר של 68.90 שקל לק"ג (שהיה רשום על גבי המוצר). כאשר הצרכן הגיע לקופה וגמר לשלם את החשבון הסתבר לו כי חויב בסך 165.36 שקל במקום במחיר של 16.53 שקל.

 

כאשר בדק את החשבון התברר לו עוד כי המשקל הרשום בחשבון לגבי המוצר הנ"ל היה 2.400 ק"ג ולכן שולם הפרש במחיר לרעתו בגובה פי עשרה מהסכום הנכון (הפרש לרעת הצרכן בסך 148.83 שקל).

 

לפי כתב האישום, הצרכן חזר לקופאית אשר לא הופתעה מהחשבון המנופח ואמרה שידוע לה שיש בעיה בקוד והרשת מודעת לכך. קופאית אחרת התערבה בשיחה והסבירה כי צרכנים רבים מתלוננים על הטעות. לאחר שהצרכן ביקש לדבר עם המנהל החשבון תוקן על ידי סגן מנהל הסניף אשר הסביר כי אכן חלה טעות בקידוד המוצר.

 

ההטעיה במחיר נמשכה מ-6 בספטמבר עד עד 29 בספטמבר 2007 לגבי כלל הצרכנים והרשת הפיקה ממנה רווח כלכלי גדול במיוחד, ולפיכך, היא הורשעה בהטעיה בנסיבות מחמירות.

 

הטעו גם במגבונים לחים ובגביית פיקדון כפול על יין

הטעיה נוספת אירעה ב-28 בפברואר 2008, בסניף מגה בעיר ברח' וייצמן 20 גבעתיים, שם צרכן רכש גבינה צהובה עמק בגוש, וחשבונו חוייב במחיר של 45.30 שקל לק"ג במקום מחיר מירבי של 42.80 שקל לק"ג . לצרכן התברר שהמוצר הנ"ל נמכר לו כגבינה פרוסה, ולא כגבינה בגוש.

 

בעקבות התלונה, בביקורת שנערכה ב-18 ביוני באותו סניף, נמצאה הפקעת מחירים כשגבינה צהובה עמק רגילה בגוש נמכרה למבקרת בקניית ניסיון במחיר של 46.50 שקל לק"ג במקום במחיר מירבי 44.04 שקל לק"ג ושוב המוצר הנ"ל נמכר כגבינה פרוסה ולא כגבינה בגוש עם הפרש מחיר לרעת הצרכן.

 

בנוסף, אותו הצרכן נכנס לאותו הסניף ב-1 בפברואר 2008, ורכש מגבונים לחים, וחשבונו חויב ב-34.95 שקל במקום ב-24.95 שקל הרשום על גבי המוצר.

 

תלונה אחרת נוגעת לסניף מגה בעיר ברח' אחוזה 114 ברעננה, שם מכרו לצרכנית פסטרמה של זוגלובר במחיר של 30.99 שקל במקום במחיר של 21.99 שקל הרשום על גבי המוצר. בעקבות התלונה, נערכה ביקורת של התמ"ת בסניף הזה, ממנה עלה כי גבו בו 10.99 שקל עבור חרדל במקום מחיר של 9.99 שקלים, ועבור מנה חמה נגבה סך של 6.99 שקלים במקום 6.39 שקלים.

 

עוד תלונה שנכללה בכתב התביעה, נגעה לסניף מגה ברח' העמל 20 בת ים. בסנף מכרו לצרכן ניילון נצמד במחיר של 62.79 שקל במקום במחיר של 57.79 שקל הרשום על גבי המוצר.

 

נציגי התמ"ת הגיעו לבדיקה בסניף וגילו כי מוכרים שם עגבניות מיובשות ב-14.99 שקל במקום ב-10.99 שקל, וגובים עבור תה קמומיל 11.29 שקל במקום 10.99 שקל. גם מחירי הטחינה בקופה לא תאמו את המחיר שהתנוסס על המוצר: 16.99 שקל במקום 15.49 שקל. על יין מרלו גבו 28.74 שקל והוסיפו למחיר 25 אגורות כמי פיקדון במקום לגבות 28.74 בלבד, שכן המחיר כולל כבר את דמי הפיקדון.

 

בתמ"ת ערכו מספר בדיקות אקראיות בסניפים שלא נתקבלו עליהם תלונות וגם שם נמצאו הטעיות. בסניף "שפע שוק ת.מ. תל אביב" ברח' לוינסקי היו שבע חריגות במחירים מתוך סל קניות של 30 מוצרים.

 

בסניף "מגה רמלה" ברח' שד' ירושלים נמצאו בביקורת שתי חריגות במחירים בקניית סל בן 30 מוצרים, ובסניף מגה ראש העין ברח' העמל 2 נמצאו בביקורת 5 חריגות במחירים מתוך סל קניות שנקנה בקניית נסיון של 30 מוצרים.

 

פגיעה קשה בצרכן

לדברי עו"ד טלי קינן על הרשת מוטלת חובה להקפיד לעדכן את המחירים במדפים כאשר מסתיימים מבצעי הוזלה והמוצר חוזר בקופות למחירו הקודם, וגם כאשר מתגלה תקלה בקידוד. אין להסתפק במשלוח הודעות לסניפים בכתב בלבד וצריך לוודא שההודעות מיושמות בשטח בפועל.

 

"לא יתכן שצרכן יאמין שהוא קונה מוצר במחיר נמוך וישלם עליו ביוקר", אמרה. "במיוחד כשהוא קונה סל קניות גדול, ולא מסוגל לעקוב אחר כל פרטי החשבון ולהשוות כל מחיר מוצר למחיר הרשום. הצרכן סומך על הרשת שהחשבון יצא נכון ומדויק. החריגות במחירים ועבירות מסוג זה פוגעות קשות בצרכן בחיי היום יום".

 

סגנית שר התמ"ת אורית נוקד אמרה: "התופעה של רשתות המרשות לעצמן לגבות מחיר גבוה יותר בקופה מאשר המחיר שמסומן על המוצר היא פסולה ופוגעת בעיקרון השקיפות והבהירות. משרד התמ"ת ימשיך לאכוף אם בביקורות יזומות ואם בעקבות פניות של צרכנים את נושא סימון המחירים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
המחירים היו גבוהים מדי, הקנס נמוך מדי
מומלצים