רבני הפוריות, צאו לנו מהרחם!
בדרך לפתור בעיות פוריות, במכון "פועה" מעדיפים את ההליך הרפואי - שלעתים מסתבך ומסתיים בטרגדיה - על פני ההקלות ההלכתיות. למה להתעקש להיכנס לנו לגוף?
מכון "פוע"ה", האמון על פתרונות הלכתיים לבעיות עקרות, לקח על עצמו לאחרונה פרויקט חדש: טיפול ברווקות מאוחרת. לא מדובר כאן על הקצאת משאבים למשרד שידוכים, אלא באפשרות אומללה שכוללת סיכונים בריאותיים.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- 50 שנה אחרי: יוס'לה שוחמכר חזר ל"קוממיות"
- הקיצונים איבדו את הראש/ דבורה ארושס
- תורת המלך: "לא הלכתי, לא יהודי"
ישנם כיום רבנים המתירים לרווקות מבוגרות להרות מתרומת זרע, ולהיות אמהות חד-הוריות, שכן זה הסיכוי האחרון שלהן להרות וללדת. ההיתר הזה כנראה מפחיד מאוד את רבני פוע"ה, והם הגו תחליף מסוכן, שאני מרגישה חובה להתריע עליו: הקפאת ביציות.
האפשרות של הקפאת ביציות רלוונטית בעיקר כשמדובר באישה צעירה, ובפרט כשישנה בעיה רפואית
שמחייבת את ההליך. ככל שהאישה מבוגרת יותר - והפונות לפתרון זה הן מבוגרות - כך סיכויי ההישרדות וההפריה של ביציות אלו קלוש יותר. המיזם של מכון פוע"ה עלול ליצור אשליה עבור הרווקות כי יוכלו להרות לכשימצאו בן זוג, אם ימצאו.
שאיבת ביציות זה כואב, אבל זה לא העניין. אנו מוכנים לעשות ויתורים רבים כשמשהו חשוב לנו. אלא שכאן מדובר בעניין שונה, כאן מדובר בנשים בריאות לחלוטין, שאינן צריכות לעבור תהליך רפואי קשה ופולשני של גרימת ביוץ יתר ושאיבת ביציות, ובעצם כל מטרת ההליך היא ניסיון להתגבר על מצב שלדעת חלק מאנשי הדת מהווה בעיה הלכתית. ישנם מחקרים המציגים קשר מובהק בין טיפולי הפריה שכאלו לבין התפרצות סרטן השחלות, וזאת בנוסף לנזקים רפואיים אחרים. מדובר בסיכון חיים ממשי, כפי שראינו, לצערנו, אתמול. לא ייתכן שזאת הדרך ההלכתית המועדפת.
דבקים בהחמרה
בכלל, מכון פוע"ה מצטייר בציבור כ"מגן האישה", בעוד שהוא לא מהסס להכביר בהתערבות חיצונית ולא להקל בהלכה. קחו למשל את העקרות ההלכתית. בתורה נאסר לקיים יחסי מין עם אישה במהלך השבוע של המחזור החודשי. לפני כ-1,500 שנה בא רבי זירא והחמיר ותיקן שבעה ימים נוספים לאחר תום הווסת שבהם אסורה הביאה, ימים אלה מכונים "שבעה נקיים". רוב הציבור הדתי מקפיד לקיים חומרה זו.
אחת מכל ארבע או חמש עקרות דתיות היא "עקרה הלכתית", כלומר מישהי שהביוץ שלה חל ב"שבעת הנקיים". הסבל הגופני והנפשי, הכמיהה לילד, מפח הנפש, הסיבוכים שבנטילת הורמונים, כל אלה יכולים להיפתר בדרך פשוטה שאינה סותרת את התורה. ההפך, ייתכן שמי שמקיימת את גזירת רבי זירא ובכך מונעת הריון עוברת על המצווה הראשונה בתורה: מצוות פרו ורבו.
במכון פוע"ה ממליצים לנשים בריאות לחלוטין, שכל בעייתן היא ביוץ בזמן שבעת הנקיים, לקחת הורמונים שעלולים לגרום למחלות קשות. אין לרבנים אלו שום בעיה עם העובדה
שבעיה הלכתית נפתרת בעזרת תרופות.
עקרות הלכתית אינה בעיה רפואית, היא בעיה הלכתית! הפתרון הפשוט, שרבנים רבים מתירים בדלתיים סגורות, הוא לטבול מיד בתום שבוע הווסת. מצדד באותם רבנים ד"ר דניאל רוזנק, גינקולוג בכיר בהדסה, שלאחרונה הוציא ספר בשם "להחזיר טהרה ליושנה" שבו ניתן להבין את הסוגיה לעומקה.
אני מתחננת בפני מכון פוע"ה: צאו לנו מהרחם, צאו לנו מהגוף, פשוט – אל תגעו.