שתף קטע נבחר

"המחאה נכשלה. הורדות המחירים הן גימיק"

האחים צים בעלי רשת מחסני כמעט חינם אמרו אתמול בכנס משקיעים שהמחאה סייעה לרשתות הקטנות, אך היא גוססת. רני צים: "המחאה גרמה בהלה בענף המזון, אבל לא היו שום הוזלות דרסטיות. מה ירד קוטג'"? בכנס סטטוס לשיווק אמר הבעלים של פוקס: "חברות טעו שנכנסו לשיח על מבצעים"

מה חושבים בעלי רשתות קמעונאיות גדולות על המחאה? שני כנסים שנערכו אתמול סיפקו הצצה לתפיסת עולמם של כמה מבעלי רשתות שמוכרות מוצרי צריכה. 

 

 

"המחאה לא פגעה בנו, להיפך, היא משחקת לטובתנו, ולטובת כל הרשתות הזולות", אמר אתמול עדי צים מבעלי רשת מחסני כמעט חינם, בכנס משקיעים של בית ההשקעות טופ אלפא שנערך בבית ציוני אמריקה, בו שטחו האחים צים את חזונם הקמעונאי לרשת בת 30 הסניפים.

 

"ראו מה קרה לשופרסל ולקו אופ - יש מעבר של לקוחות מהרשתות הגדולות לקטנות. אנחנו לא היינו צריכים לשנות מדיניות בעקבות המחאה, כי אנחנו במילא מוכרים בזול. המודל שלנו טוב לתקופת המחאה, ולראייה אנחנו צומחים בחנויות זהות והרווחיות התפעולית שלנו עומדת על 4.3%. פעם צרכנים ידעו רק את המחיר של עגבנייה ובצל והיום כולם יודעים איפה זול יותר לקנות.

 

"ענף המזון הפך להיות הענף הכי מתוקשר יותר מגז וסלולר, אך החברות הגדולות לא באמת הורידו מחירים. אחרי שתנובה קיבלו את מכת הזעם, החברות האחרות ידעו שהן השלב הבא, לכן הן מיד עשו מהלכים כדי להרגיע את המחאה. אין ספק שאין היגיון בכך שמוצרי חלב בישראל עולים פי 2 מאירופה".

 

"בדקו את המדד אין באמת ירידות מחירים"

אחיו, רני צים, חושב שהמחאה גוססת. "המחאה נעלמת, היא תסתיים בקרוב", אמר ל-ynet. "עברה חצי שנה מאז שהחלה, ומה קרה באמת? המחירים ירדו? לא. מחיר הקוטג' ירד? אז מה, קוטג' זה לא ענף המזון. זה כמו לומר שהורידו את מחירי הדבק בענף הבנייה. אז זה כל הענף? זה כמו שאפרסם שהורדתי את המחיר של חבילת פיתות - יש עוד אלפי מוצרים חוץ מזה. גם גבינות ויוגורט זה לא הענף, זו נישה קטנה שמצליחה לייצר רעש.

.

"מישהו נקט בצעד דרסטי ובאמת הוריד מחירים? לא. לא היתה שום הוזלה דרסטית. כל אחד עשה גימיק בשביל להעביר את הגל. יצאו במבצעים ומבצע זו לא הורדת מחירים. מי שספג את המחאה ברבעים האחרונים היו הרשתות הגדולות. הספקים הגדולים לעומת זאת, דווקא עלו בדו"חות שלהם".

 

אז בכל זאת היתה למחאה השפעה כלשהי.

 

"המחאה יצרה בהלה בענף ובהלה מייצרת רק נזק. וזה משליך על כל ענף הקמעונאות. ספקים אומרים לי: השוק מת. אבל לא קרה שום דבר בפועל. הרשתות הקטנות לא נפגעו. היצרניות הגדולות למרות ההצרות שלהן לא באמת הורידו מחירים, הנחות של כמה אגורות על מוצרים זוטרים זו לא הורדת מחירים.

 

"הצרכנים ציפו להורדת מחירים ולדעתי זה לא קורה. עשו רעש עם הקוטג' ועוד כמה מוצרים, אבל זה כלום לעומת אלפי המוצרים שמוכרים בענף המזון. תבדקו את המדד – אין באמת ירידות מחירים".

 

מה דעתך על התחרות המקרטעת במחירי החיתולים ותחליפי החלב?

 

"את נוטרילון לא הכנסנו לרשת כי הם מוכרים במחירים גבוהים מדי. אמרנו להם שהם צריכים למכור בחצי מחיר, כי אמא לא תחליף את המוצר לתינוק שלה בגלל 10 שקלים. חיתולים מייצרים עבורנו ב-23 שקל לחבילה, אז למה היצרניות הגדולות מוכרות ב-70-60 שקל לחבילה? עלות הייצור של חיתולים מאוד נמוכה".

 

מה דעתך על יוזמות הייבוא המקביל של חיתולים וגבינות?

 

"אין באמת יבוא מקביל בחיתולים כי קשה מאוד ליצור המשכיות בייבוא מקביל. בסופו של דבר אתה קונה מדילרים מקומיים. גם הגבינות זה גימיק".

 

צריך להוריד מחירים ב-30%, כפי שדורשים אנשי המחאה?

 

"זו דרישה לא ריאלית במוצרים כמו סוכר, קמח ושמן שנמכרים כמעט במחיר עלות. אבל יש הרבה מאוד מוצרים שאפשר להוריד את מחירם. את מחיר שוקולד פרה אי אפשר להוריד אצלנו הוא נמוך מאוד, אבל שוקולד שמיוצר ב-2 שקלים אין סיבה למכור אותו ב-7-6 שקלים. גם קורנפלקס ומטרה יקרים מדי, יש כל כך הרבה מוצרים שלצרכנים אין מושג כמה הם עולים".

  

יו"ר הרשת, ישראל איינהורן, אמר בכנס "ליצרנים יש רווח גדול מדי לעומת הרשתות, ולעומת יצרנים מקבילים בחו"ל. תנובה, אסם ושרטאוס קנו ספקים קטנים שבקושי נשמו והפכו לספקי ענק".

 

עוד הצהיר כי מחסני כמעט חינם מתכננת לפתוח סניפים במגזר החרדי, ותתרחב במגזר הערבי והדרוזי. סניף בטמרה ייפתח בשבוע הבא ובמהלך השנה ייפתח סניף גם בדלית אל כרמל. "ניכנס לטמרה באמצעות זכיין יש שם פוטנציאל עצום", אמר. "ניכנס גם לשוק תווי הקנייה שמוחזק כמעט כולו על-ידי מגה ושופרסל. כבר התחלנו עם הסכמים".

  

"טריקים של הקטנת אריזה רק מרחיקים את הצרכן"

גם מחוץ לענף המזון יש מיש שחושב שהתגובות של הרשתות למחאה היו נמהרות ומבוהלות. בכנס נוסף שנערך אתמול במלון ליאונרדו בר"ג, כנס השיווק השנתי של מגזין "סטטוס" מקבוצת מוטו תקשורת, אמר הראל ויזל, מנכ"ל רשת האופנה פוקס בפאנל שעסק בהרגלי צריכה בעידן השיווק המהיר: "הרבה חברות נטשו את המותג והן משקיעות במחיר בלבד. הן איבדו את המותג לטובת שיח על אחוזי הנחה ומבצעים. אם אתה מאבד את המותג שלך, לא יהיה לך מה לעשות במשחק הזה יותר".

 

מנכ"ל הום סנטר רביב ברוקמאייר, הסכים עמו, והצהיר שהרשת עוברת למודל של פחות מבצעים: "אנחנו מנסים לצמצם את המבצעים ולהיות מסודרים במערכת היחסים שלנו עם הצרכן. שיגיע לא רק בשביל לקנות את המוצרים שבמבצע. בעבר המותגים ניסו למתוח את המחיר עם טריקים של הקטנת אריזה, אבל זה רק מרחיק את הצרכן. הטקטיקה השיווקית צריכה לחזור לבראשית".

 

רמי לוי, בעלי רשת שיווק השקמה, שגם הוא נכח בפאנל, חושב שהמחאה עוררה לכל הפחות מודעות צרכנית: "הערך של המוצר הוא במחיר", אמר. "הציבור התעורר והבין שהכוח בידיים שלו. הוא לא יקנה בכל מחיר. אצלי הצרכן הוא היסוד של העסק, ומי שלא מבין את זה בתחום שלנו – לא מתנהל נכון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
רני צים. חיתולים מייצרים ב-23 ש' לחבילה
צילום: חגית כפרי
הראל ויזל. אסור להשקיע במחיר בלבד
מומלצים